InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Duur huis kopen kan ongelukkig maken

Duur huis kopen kan ongelukkig maken

Duur huis kopen kan ongelukkig maken Een huis kopen gebaseerd op het maximale bedrag dat u kunt lenen is niet verstandig. U moet namelijk bereid zijn om dertig jaar krom te liggen om de hypotheeklasten maandelijks te kunnen dragen. Een huis kopen is de duurste uitgave die een consument in zijn leven doet. Vrijwel niemand zal in staat zijn om een huis te kopen met geld dat beschikbaar is. Er moet dus een hypotheek afgesloten worden om een huis te kunnen kopen. Het is gebruikelijk om een hypotheek aan te gaan voor een periode van dertig jaar. In deze 360 maanden moet het uitgeleende bedrag aan de bank worden terugbetaald. De aflossingen zijn samen met de betaling van de hypotheekrente de grootste vaste last van de meeste gezinnen. Door maximaal te lenen wordt er een hoge last op de schouders genomen voor een periode die niet te overzien is.

Ga niet uit van het maximale bedrag dat u kunt lenen

De meeste potentiële huizenkopers gaan eerst berekenen hoeveel ze maximaal kunnen lenen. Vervolgens wordt er een huis gezocht uitgaande van het maximale bedrag. Het liefst wordt er een huis geselecteerd die iets boven het maximaal haalbare ligt. In de vraagprijs zit namelijk nog wel ruimte om over te onderhandelen. Uitgaan van het hoogst haalbare is echter vaak niet verstandig.

Ga uit van de maandlasten niet van het maximale leenbedrag

Het maximale bedrag dat u aan hypotheek kunt krijgen is onder andere afhankelijk van uw leeftijd, het inkomen en de gezinssamenstelling. De bank bepaald het bedrag, maar dat wil nog niet zeggen dat de hoogte van de hypotheek bij uw persoonlijke situatie past. U doet er verstandig aan om het hypotheekbedrag te baseren op het bedrag dat u maximaal per maand aan woonlasten kunt en wilt uitgeven. Op deze manier maakt u voor uzelf inzichtelijk in hoeverre het slim is om een bepaalde woning te kopen.

Voorbeeld

Volgens de bank kunt u een huis kopen van 250.000. U kunt vervolgens op zoek gaan naar een huis van rond de 240.000, zodat u inclusief kosten het huis kunt financieren. Het is verstandiger om uw hypotheekadviseur eerst inzichtelijk te laten maken hoe hoog de maandlasten worden bij een dergelijk hypotheekbedrag.

Stel, de hypotheekrente bedraagt 4,25%. Er wordt een annuïteitenhypotheek afgesloten met een looptijd van 30 jaren. Uitgaande van een hypotheek van 250.000, komt de maandlast uit op: 1.223. Aan de hand van dit bedrag moet u bepalen in hoeverre een dergelijke hoge hypotheek past bij uw budget. Hierbij moet wel worden aangetekend dat deze maandlast nog gedeeltelijk aftrekbaar is van het inkomen. De aftrekbaarheid van de hypotheekrente kunt u beter niet meenemen in de overweging om een huis te kopen. Het is niet onwaarschijnlijk dat de regeling van de hypotheekrenteaftrek in de toekomst nog verder versoberd gaat worden.

Koopt met uw verstand en niet met uw hart

Laat u niet betoveren door een huis bij een bezichtiging. Het belangrijkste is dat u de maandlasten nu en in de toekomst eenvoudig kunt dragen. Een gezin moet bijvoorbeeld niet uit gaan van het gezinsinkomen. Er moet namelijk rekening worden gehouden met een sterke daling van het inkomen. Als twee inkomens worden meegerekend wordt de financiële huishouding zeer kwetsbaar. Door een goedkoper huis te kopen, houdt u de mogelijkheid open om in de toekomst minder te gaan werken of om uw droom te verwezenlijken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.berekenhet.nl/hypotheek-en-wonen/annuiteitenhypotheek.html

Reageer op het artikel "Duur huis kopen kan ongelukkig maken"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!