Restschuld 2019 en 2020 financieren

Restschuld 2019 en 2020 financieren Ook met een restschuld kunt u in 2019 en 2020 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier om de restschuld te financieren. De hypotheekrente op de financiering is fiscaal aftrekbaar en daarmee netto laag. De NHG premie bedraagt 1% en is eveneens fiscaal aftrekbaar. Let wel op de voorwaarden van de NHG, want die voorwaarden lijken elk jaar te worden aangescherpt. De hypotheekrenteaftrek op de restschuld kan 15 jaar een fiscale aftrekpost zijn. Al met al wordt een hypotheek met restschuld zo goed betaalbaar. Hoe berekent u de restschuld?

Inhoud

Uw woning heeft een restschuld in 2019 en 2020

In 2019 trok de woningmarkt verder aan en ook voor 2020 zijn de vooruitzichten voor de woningprijzen heel gunstig. Dat is voor steeds meer mensen een goede reden om de woningmarkt betreden. Onder deze toetreders zijn nog veel mensen met een restschuld op de hypotheek van de oude woning. De huizenprijzen stegen in 2019, maar in veel gevallen zijn de eerdere prijsdalingen nog niet volledig goed gemaakt waardoor de waarde van de woning nog steeds lager is dan de hypotheek. Hierdoor ontstaat er bij verkoop van de woning een schuld, de restschuld, die u opnieuw moet financieren wanneer er geen spaargeld voorhanden is. Goed nieuws is dat de banken uw restschuld mogen meefinancieren.

Berekening restschuld

Met restschuld wordt bedoeld de schuld die u houdt wanneer u u uw eigen woning verkoopt. Is uw hypotheek 30.000 euro hoger dan de waarde van de woning en maakt u bij verkoop 2.000 euro aan verkoopkosten, dan is de restschuld gelijk aan 32.000 euro. Voor dit bedrag moet u dus een financiering zien te vinden.

Restschuld 2019 en 2020 financieren, de voorwaarden van de NHG hypotheek

In 2019 en 2020 zal het financieren van de restschuld niet altijd even eenvoudig zijn, maar misschien biedt de Nationale Hypotheek Garantie NHG u de gezochte uitkomst. U mag uw restschuld immers meenemen in een NHG hypotheek. De voorwaarden daarbij zijn in 2019 en 2020:
  • De restschuld moet zijn ontstaan bij de verkoop van een woning waarop u de Nationale Hypotheekgarantie had.
  • U moet wel binnen de NHG kostengrenzen blijven. Wellicht valt een deel daarbinnen en een deel niet.
  • De totale hypotheek mag maximaal 100% bedragen van waarde van de woning (loan to value).
  • Ook de restschuld moet annuïtair worden gefinancierd.
  • De eenmalige premie die u bij een aankoop betaalt bedraagt 1,0%.

Kostengrens NHG 2018, 2019 en 2020, wat is de de maximaal toegestane hypotheek?

Hoeveel kunt u met Nationale Hypotheekgarantie lenen? Daarvoor is de zogenaamde kostengrens van belang. De kostengrens is het maximale bedrag dat u met NHG kunt lenen inclusief bijkomende kosten zoals de kosten voor de notaris, hypotheekadvies en overdrachtsbelasting. Deze kostengrens bedraagt in 2020 310.000:
  • 1 januari 2018 - 1 januari 2019: 265.000;
  • 1 januari 2018 - 1 januari 2019: 265.000;
  • 1 januari 2019 - 1 januari 2020: 290.000;
  • 1 januari 2020: 310.000;

Doorstroming op de woningmarkt wordt bevorderd

Er zijn drie groepen huizenkopers in 2019 en 2020:
  • Zij die al een restschuld hebben.
  • Zij die in 2019 of 2020 een restschuld krijgen.
  • Zij die geen restschuld hebben. Dat kunnen zowel starters als doorstromers zijn.

Dat de restschuld met hypotheekrenteaftrek soms mag worden meegefinancierd zal leiden tot een extra doorstroming op de woningmarkt en een aantrekkende woningmarkt. Wie eerst niet durfde te verhuizen vanwege een restschuld, zal nu eenvoudiger een nieuw huis kunnen kopen en hoeft zich minder zorgen te maken over de financiering van de restschuld. Zij die geen restschuld hebben, zoals de starters op de woningmarkt, kunnen profiteren van het extra aanbod aan vrijkomende woningen. Wie in 2019 of 2020 te maken krijgt met een restschuld kan deze wellicht wel financieren, maar de rente is niet fiscaal aftrekbaar.

Wacht niet te lang met het kopen van een huis

Ook als de huizenprijzen in 2020 verder zullen aantrekken, lijkt het financieren hiervan met een hypotheek mat Nationale Hypotheek Garantie toch een voordelige aankoop. Wacht dus niet te lang met uw beslissing. Als u samen met een adviseur de berekeningen maakt, zult u merken dat een woning kopen in 2020 goedkoper kan zijn dan een vergelijkbare woning te huren. De maximale grens voor een hypotheek met NHG van 310.000 helpt daar zeker bij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Wew

Reageer op het artikel "Restschuld 2019 en 2020 financieren"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-12-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Restschuld woning
Schrijf mee!