InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Belgische hypotheek in Nederland

Belgische hypotheek in Nederland

Belgische hypotheek in Nederland Een huis in Nederland kopen en een hypotheek in België afsluiten, dat is mogelijk! Al jarenlang zijn het voornamelijk de Limburgse huizenkopers die een Belgische hypotheek afsluiten. Tegenwoordig zijn steeds meer Nederlanders zich bewust van het afsluiten van een hypotheek in Duitsland, Denemarken of België. Het voordeel van een Belgische hypotheek is het feit dat deze geen afsluitprovisie berekenen. Het is in België niet gebruikelijk om een hypotheek voor 30 jaar af te sluiten zoals dit in Nederland wel het geval is. De maandlasten kunnen dus wel hoger dan je voor ogen had.

Woning kopen in België of Nederland

De meeste Nederlanders kopen een woning in Nederland. Vooral grensbewoners kopen ook nogal eens een woning over de Belgische grens. België is vooral in trek door de lagere aankoopwaarde van een woning. Vaak zit er ook wat meer grond bij een woning, maar dit is sterk afhankelijk van de provincie en ligging. De dorpen in het grensgebied van België met Nederland zijn vaak ruim bewoond door Nederlanders. Een hypotheek afsluiten kan in Nederland of België. Maar hoe zit dat wanneer je in Nederland een woning koopt en in België een hypotheek wil afsluiten? Ook dat is mogelijk. Er zijn wel een aantal zaken waarop gelet moet worden.

1/3e deel van het inkomen

In België hanteert men de regel: betaal 1/3e deel van je inkomen af. Wie netto 1500 euro verdiend zou dus 500 euro per maand aan de hypotheek kunnen aflossen. Aan de hand daarvan kan de hypotheeklast berekend worden. Maar deze regel raakt steeds meer naar de achtergrond. Tegenwoordig worden er ook wel hypotheken afgesloten waarbij de helft van het inkomen afgelost wordt aan de hypotheek. Voorwaarde is wel dat er geen andere leningen lopen. Ook is het handig om zelf een spaarpotje te hebben voor de maanden waarin er minder inkomen is of de uitgaven iets hoger zijn dan normaal.

30 jaar of 20 jaar

In Nederland wordt er vaak een hypotheek voor 30 jaar afgesloten: in 30 jaar tijd los je de hypotheek dus af. In België is het ook vrij gebruikelijk om voor 20 of 25 jaar een hypotheek af te sluiten. Een minimum van 15 jaar is wel nodig om van het belastingvoordeel ter profiteren.

Venale waarde

De waarde van de woning wordt in Nederland berekend aan de hand van de executiewaarde: het bedrag dat de woning opbrengt wanneer het geveild moet worden. In België berekent men dit aan de hand van de venale waarde. Dit is de prijs die de woning zou opbrengen bij normale verkoop en onder normale omstandigheden. De executiewaarde is mede bepalend voor de hoogte van de hypotheek. Het is dan ook duidelijk dat in België meer geleend kan worden.

Afsluitprovisie

In Nederland wordt een hoge afsluitprovisie berekend: dit zijn extra kosten om een hypotheek te kunnen afsluiten. De afsluitprovisie bedraagt ongeveer 1% van de koopsom. Bij een hypotheek van 200.000 betekent dit een afsluitprovisie van ruim 2.000. Deze kosten zijn wel aftrekbaar bij de belastingdienst, echter krijgt men dit nooit helemaal terug. Per persoon mag maximaal 1.5% van de schuld afgetrokken worden. Voor België geldt deze afsluitprovisie niet. Sterker nog: Belgische hypotheekverstrekkers mogen deze kosten niet eens berekenen. Let hier dus op wanneer je voor een Belgische hypotheek kiest.

Niet alle hypotheekvormen

In België zijn niet alle Nederlandse hypotheekvormen beschikbaar, of zijn er andere vormen. Laat je hier goed over informeren. Wil je bijvoorbeeld een aflossingsvrije hypotheek dan wordt het zoeken in België. Houd er rekening mee dat met ene aflossingsvrije hypotheek geen hypotheekrente kan worden afgetrokken.

Hypotheekrenteaftrek

In België wordt de hypotheekrenteaftrek volledig afgeschaft. Daar heet het de woonbonus. Wie in Nederland een woning heeft gekocht met een Belgische hypotheek heeft recht op de hypotheekrenteaftrek, ook wanneer deze in België niet bestaat. De rente die in België betaald wordt mag dus bij de Nederlandse belastingdienst worden afgetrokken. Dit heeft te maken met het Europese verdrag. Hoe lang de hypotheekrenteaftrek in Nederland nog blijft bestaan is onbekend.

Lagere hypotheekrente

België hanteert een lagere hypotheekrente dan Nederland. Dit is al zo sinds 2008. Dit heeft te maken met het feit dat Nederland meer hypotheken dan spaarders heeft en het daarom van de hypotheken moet doen. daartegenover staat dan weer een hogere spaarrente in Nederland. Sparen in Nederland en een hypotheek in België nemen dus.
Gerelateerde artikelen
België: een hypotheek afsluiten bij een Belgische bankBelgië: een hypotheek afsluiten bij een Belgische bankEr zijn relatief veel Nederlanders die in België wonen. Zij moeten vaak ook een hypotheek afsluiten, omdat zij daar een…
Nederlands huis: buitenlandse hypotheekNederlands huis: buitenlandse hypotheekDe hypotheekrente in Duitsland of België ligt iets lager dan de hypotheekrente in Nederland. Een buitenlandse hypotheek…
Argenta: hypotheekrente en hypotheekvormenArgenta: hypotheekrente en hypotheekvormenHet afsluiten van een hypotheek is een belangrijke gebeurtenis in ieders leven. Argenta is een van de maatschappijen die…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Executiewaarde
  • http://www.telegraaf.nl/overgeld/huis-hypotheek/21862205/__Hypotheken_NL_niet_erg_gewild__.html

Reageer op het artikel "Belgische hypotheek in Nederland"

Reacties

Bobo221, 01-12-2016 18:47 #4
Ik sluit me ook aan bij de vorige sprekers. Is alleen van toepassing indien je ontroerend goed in België vrij zit van schulden/hypotheken als onderpand.

Jan Wijte, 17-11-2016 15:44 #3
Wij zoeken een hypothecaire lening voor aankoop van een recreatiewoning in Nederland. Kan dat bij een Belgische bank?

Gladys, 25-11-2015 17:40 #2
Sluit mij aan bij de vorige spreker.
Alleen als er een woning in Belgie is kun je onder bepaalde voorwaarde een Hypotheek krijgen voor een woning in Nederland. Of is er inmiddels wel een bank die dat doet.

René, 23-01-2015 16:02 #1
Er word wel niet bij vermeld dat geen enkele belgische bank een lening geeft voor een nederlands huis zonder dat er een onderpand in belgie staat. Dit is toch wat iedere bank mij vertelt.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 03-10-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 4
Schrijf mee!