InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huurwoning kopen

Huurwoning kopen

Huurwoning kopen Een huurwoning kopen is vaak aantrekkelijker dan een bestaande koopwoning te kopen. Vooral voor starters is dit de ideale manier naar de huizenmarkt. Vaak zit er korting op de woning of zijn er aantrekkelijke voorwaarden of regelingen aan verbonden. Soms is er een terugkoopregeling wanneer de koper de hypotheek niet meer op kan brengen. Het zijn vaak de oudere huurwoningen waar de verhuurder vanaf wil en te koop aanbiedt. Ook is het soms mogelijk om de bestaande huurwoning waarin men woont te kopen.

Waarom een huurwoning kopen?

Het kopen van een huurwoning is vooral aantrekkelijk voor starters die geen hoge eisen aan een koopwoning stellen. Starters komen vaak moeilijker aan een hypotheek of het is voor hun onzeker of ze de hypotheek volledig kunnen opbrengen. Omdat sommige woningcorporaties aantrekkelijke voorwaarden aanbieden, is het vaak makkelijker om als starter een huurwoning te kopen. Niet iedere woningcorporatie biedt dit aan, en vaak dan nog alleen voor eigen huurders of zittende huurders.

Een zittende huurder is iemand die op dat moment in de huurwoning woont en de huurwoning wil gaan kopen. Een woningcorporatie mag een huurwoning alleen aan een zittende huurder verkopen of mag de huurwoning alleen verkopen wanneer deze leeg komt te staan. Een sociale huurwoning met een zittende huurder mag niet zomaar verkocht worden, waardoor de huurder eruit zou moeten. Een huurcontract voorkomt dit. Voor de vrije huurwoningen gelden vaak andere regels en zijn huurcontracten soms met een bepaalde looptijd.

Woningcorporatie verkoopt huurwoning

De reden dat een woningcorporatie een huurwoning verkoopt heeft meestal een duidelijke reden: de huidige huurwoning kost teveel aan onderhoud en er moet geld vrijgemaakt worden voor de bouw van nieuwe woningen. Door regelmatig nieuwe woningen te bouwen en oude woningen te verkopen voorkomt de woningcorporatie dat er teveel oude en vervallen woningen ontstaan. Voor deze oude woningen kan immers niet zoveel huur worden gevraagd. Bovendien zorgt de verkoop van huurwoningen ervoor dat er een spreiding in de bevolking ontstaat en huurders en kopers door elkaar wonen. . De woningcorporatie mag een woning met achterstallig onderhoud verkopen. Wel moet de koopprijs hierop aangepast worden.

Koopprijs bepalen

De woningcorporatie mag niet zomaar een koopprijs bepalen. De woning moet getaxeerd worden door een onafhankelijke taxateur. Achterstallig onderhoud verlaagt de koopprijs. Nieuw aangebrachte voorzieningen kunnen de koopprijs verhogen. De woning op verschillende manieren verkocht worden. Zo kan de zittende huurder een aanbod krijgen van de woningcorporatie. Vaak is er voor de huurder een bedenktermijn vastgesteld waarin deze kan beslissen op het aanbod in te gaan of deze af te slaan. Ook kan de huurder zelf contact opnemen met de woningcorporatie en vragen of de woning te koop is. Wanneer er geen huurder meer in de woning zit dan kan de woningcorporatie de woning te koop aanbieden via hun eigen website, krantje of via een makelaar. Vaak hebben huurders van de woningcorporatie voorrang. Soms moet er ingeschreven worden op de woning en wordt er geloot.

Speciale regelingen

De woningcorporatie maakt het de potentiële koper vaak makkelijker om de huurwoning te kopen. Hierbij kan gedacht worden aan één of meer van de volgende regelingen:
  • Aanbieden van een starterslening.
  • Terugkoopregeling bij verlies van inkomen, waarbij de woningcorporatie de woning terugkoopt. De woning wordt dan weer een huurwoning en soms mag de verkoper zelfs in de woning blijven wonen tegen de dan geldende huurprijs.
  • Korting op de koopprijs, vaak is dit tussen de 5 en 10 procent.
  • Woning kopen met erfpacht, waardoor een lagere hypotheek nodig is.
Informeer altijd vooraf welke regelingen er aangeboden worden. Dit is niet bij iedere woningcorporatie hetzelfde. De een biedt er meerdere tegelijk aan terwijl de ander helemaal niks aanbiedt. Hoewel het vaak lijkt alsof de woningcorporatie een vaste koopprijs hanteert is het niet onmogelijk om over de koopprijs te onderhandelen. Alles heeft tenslotte zijn prijs en wanneer de woningcorporatie echt graag van de woning af wil zullen ze meestal wel zakken in prijs. Sommige huurwoningen staan ondanks de aantrekkelijke prijzen en regelingen toch nog een hele tijd te koop.

Informeer ook naar de voorwaarden. Vaak wil de woningcorporatie de woning bij voorkeur aan een (zittende) huurder verkopen. Wanneer de woning aan een buitenstaander wordt verkocht is de kans groot dat speciale regelingen niet meer gelden. Ook komt het voor dat de woning poer inschrijving verkocht worden. Potentiële kopers moeten dan inschrijven zonder vaak de kans te hebben gehad de woning van binnen te bezichtigen. Foto's en een duidelijke beschrijving van de woning ontbreken soms wanneer de woning via de woningcorporatie zelf te koop staat. Via een makelaar komt er vaak al meer informatie over de woning binnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopwoning/huurwoning-kopen
  • Blog.geld.nl/Hypotheekrente/duokoop-regeling.aspx

Reageer op het artikel "Huurwoning kopen"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 21-08-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!