InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Kosten koper 2019 en 2020 omlaag

Kosten koper 2019 en 2020 omlaag

Kosten koper 2019 en 2020 omlaag Wie in 2019 of 2020 een huis koopt, koopt niet alleen een woning tegen een lagere verkoopprijs maar ook met lagere kosten koper eigen woning, een meevaller dus. De kosten koper 2019 en 2020 bedragen voor een bestaande woning ongeveer 5%. Deze aankoopkosten zijn omlaag gegaan met de lagere overdrachtsbelasting en dat scheelt in de aankoopkosten. Let op de verschillende tarieven op internet van de notaris en makelaar. Maak gebruik van de lage hypotheekrente.

Wat zijn de aankoopkosten van een woning?

Kosten koper 2019 en 2020

Als u een huis gaat kopen krijgt u met extra aankoopkosten te maken die we kosten koper noemen. Afgekort is dit k.k. Onder deze kosten koper rekenen we de volgende uitgaven:
  • De kosten van de notaris;
  • De kosten van uw hypotheekadvies;
  • De kosten van een taxatierapport en bouwkundige keuring;
  • De kosten van de aankoopmakelaar;
  • De overdrachtsbelasting.
  • De kosten voor de Nationale Hypotheekgarantie.

Als de woning eenmaal uw bezit is, betaalt u ook voor de verzekering (opstalverzekering), onroerende zaakbelasting en waterschapsbelasting.

De kosten van de notaris, tarieven notaris onderling vergelijken

De notaris hebt u nodig en de regel is dat wie betaalt ook bepaalt. U mag als koper dus uw eigen notaris uitkiezen. Via de leveringsakte zorgt de notaris ervoor dat het huis aan u wordt overgedragen. De notaris is hiervoor verantwoordelijk. Via de hypotheekakte dat de hypotheek voor de woning ook officieel rond is. Pas als beide akten zijn getekend is de koop definitief gesloten. De notaris doet vooraf nog wat onderzoek om alles soepel te laten verlopen. Zo bekijkt hij alle gegevens van de woning en doet navraag bij het Kadaster. Aanvullend kan een notaris natuurlijk nog andere zaken voor u regelen waarvoor een notarieel contract nodig is. Denk aan een testament of een samenlevingscontract.

Hypotheekadvies 2019 en 2020

Sinds 2013 bestaat er een provisieverbod. De adviseur ontvangt geen provisie meer, maar brengt daarvoor in de plaats de gewerkte uren in rekening. Op deze kosten kan worden bezuinigd via een execution only tarief. Dat betekent dat u aangeeft verder geen advies nodig te hebben, maar wel een hypotheek te willen afsluiten. Dit tarief is veel goedkoper omdat u dan geen uurtarief voor een financieel advies betaalt.

Taxatierapport en bouwkundig advies

De hypotheekverstrekker zal een taxatierapport en een bouwkundig advies willen hebben om de waarde van het pand te kunnen inschatten. U kunt dan een onafhankelijk taxatierapport voor uw huis laten opstellen. Verder is het verstandig om in de koopakte de resultaten van de taxatie als ontbindende voorwaarde op te nemen. De uitkomsten van het taxatierapport kunnen leiden tot het afketsen van een aankoop, maar kunnen u ook helpen bij het afdingen op de gevraagde aankoopprijs. Onderhandel hier vooraf over met de verkoper van de woning. Zodra het rapport beschikbaar is, kan de hoogte van de hypotheek worden bepaald.

De kosten van de aankoopmakelaar

De koper betaalt de aankoopmakelaar en ook over zijn courtage is vaak te onderhandelen. Een goede makelaar is zeer belangrijk. Hij of zij kent de buurt en weet precies waarop de koper moet letten. De makelaar beschikt over een groot databestand waarin u kunt kijken. Bespreek met de makelaar de mogelijkheden. Een goede makelaar kost geld, maar dan mag u ook verwachten dat er goed werk wordt afgeleverd. In de meeste gevallen is een goede makelaar zeker zijn prijs waard.

Overdrachtsbelasting 2%

De grootste post als kosten koper is de overdrachtsbelasting, maar gelukkig valt die nog mee (2% voor een woning, anders 6%). Een belangrijk verschil, want 4% over een aankoop van 200.000 euro scheelt u direct 8.000 euro. Geld dat u aan betere dingen kunt besteden. Aan de andere kosten valt, als u ook een hypotheek wilt afsluiten, nauwelijks te ontkomen. Wel is het zo dat niet elke makelaar of elke adviseur u evenveel in rekening brengt. Ook voor de rekening van de notaris is dit het geval. Omdat de notaristarieven vrij zijn, doet u er goed aan om de prijzen te vergelijken en te kijken of het internet u daarbij kan helpen. Gemiddeld genomen bedragen de kosten koper voor wie een hypotheek afsluit 5% van de waarde van de woning, maar het is een sport om lager uit te komen. Overigens bent u altijd spekkoper in vergelijking met wie een nieuw huis koopt, want die betaalt altijd 21% btw plus andere bijkomende kosten, kosten vrij op naam.

Kosten Nationale Hypotheekgarantie

De premie die u betaalt voor de nationale hypotheekgarantie daalt naar 0,7% in 2020 (was 0,9% in 2019).

Hypotheekrente 2019 en 2020

De hypotheekrente is in 2019 verder gedaald en lijkt op dit lage niveau te worden vastgehouden. De vaste rente voor een hypotheek van 10 jaar is gedaald naar gemiddeld 1,8% (vierde kwartaal 2019). Steeds meer mensen kiezen voor zekerheid en nemen een lange vaste rente. De rente met een looptijd van vijf jaar is ook sterk gedaald, maar geeft maar voor vijf jaar die zekerheid. Ook voor 2020 wordt een lage en misschien wel een lagere hypotheekrente verwacht, maar toch, eens zal die rente weer omhoog gaan (tweede helft van 2020 misschien).

Slot kosten koper woning 2019 en 2020

Zoals u ziet is er bij de aankoop van een huis over bijna alles te onderhandelen. Het is de kunst om juiste mensen te vinden die u hierbij kunnen bijstaan. Natuurlijk kan een huizensite als Funda u ook een heel stuk verder helpen bij het verzamelen van de noodzakelijke informatie. In 2020 wordt kopen weer iets moeilijker, omdat minder dan de koopprijs geleend mag worden. Het wordt ook in 2019 en 2020 weer druk op de woningmarkt. Een lage hypotheekrente maakt gelukkig veel goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek voor starters: Sociale KoopHypotheek voor starters: Sociale KoopVoor starters op de woningmarkt is het moeilijk om een hypotheek af te sluiten. Een van de mogelijkheden om starters te…
Huis vrij op naam verkopenHuis vrij op naam verkopenNieuwe huizen worden verkocht onder de conditie vrij op naam. Bij het verkopen van een bestaand huis hebt u echter ook d…
Voor wie een huis wil kopenHet kopen van een huis is niet zomaar het kopen van een pak suiker. Het is spannend en leuk, maar er komt heel wat bij k…
Aankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huisAankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huisDe verkoper van een huis heeft informatieplicht en hoort koper van een huis te informeren over verborgen gebreken buiten…
Huis kopen: Wat gebeurt er bij de notaris?Huis kopen: Wat gebeurt er bij de notaris?Wanneer je een huis gaat kopen, maak je als koper bepaalde kosten en moet je door een vrij complex proces heen om het al…

Reageer op het artikel "Kosten koper 2019 en 2020 omlaag"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Online huis verkopen
Schrijf mee!