InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis verkopen met een schuld: Moet je dat wel of niet doen?

Huis verkopen met een schuld: Moet je dat wel of niet doen?

Huis verkopen met een schuld: Moet je dat wel of niet doen? Wat moet je doen als jouw huis al lang op de markt staat en je krijgt het niet verkocht voor een bedrag waarmee je jouw huidige hypotheek kunt aflossen? Is het slim om een huis te verkopen met een restschuld of niet? Wanneer kies je voor wachten en wanneer kies je voor verkopen voor veel minder dan de vraagprijs, zodat je zelf met een verlies blijft zitten? Verkopen met verlies: Wanneer doe je dat en hoe doe je dat?

Wat gebeurt er wanneer je jouw huis met verlies verkoopt?

Wanneer je op dit moment een hypotheek hebt, is het de bedoeling dat je die kunt inlossen met de opbrengst van je huis. Wanneer het huis minder opbrengt dan je hypothecaire schuld bij de bank, dan zal het verschil op de een of andere manier moeten worden bijgelegd om je hypotheek te kunnen inlossen. Over het algemeen gebeurt dat ofwel met spaargeld ofwel met een nieuwe lening zoals een persoonlijke lening of flexibel krediet. Ook kun je een restschuld meefinancieren in je nieuwe hypotheek, wanneer je een nieuwe woning koopt.

Wat zijn de voordelen van een huis verkopen met een schuld?

Wanneer er sprake is van een nieuwe woning en dus een nieuwe hypotheek of van hoge huurlasten, houd je het niet onbeperkt vol om dubbele lasten te betalen inclusief gas en elektriciteit op twee woningen. Ook dwingt het langer te koop staan van een woning je tot langer geen stappen kunnen nemen naar een nieuwe woning of telkens in twee huizen blijven leven. Wanneer het oude huis financieel of emotioneel een te grote last wordt voor jou en je familie is het raadzaam om je verlies te pakken en door te gaan zelfs als dat naar je gevoel niet rechtvaardig is.

Wat zijn de nadelen van een woning verkopen met een restschuld?

Wanneer je onvoldoende spaargeld hebt om het verschil te kunnen bijpassen zit je automatisch vast aan een nieuwe lening, die je in de weg kan staan voor de toekomst. De vraag is echter of je een keuze hebt wanneer de markt niet beweegt en huizen steeds minder waard worden. De nadelen zijn er dus wel maar de vraag is eigenlijk wat van twee kwaden het ergste is onder bepaalde omstandigheden. Wachten is op zichzelf geen strategie en is alleen een optie bij een reële kans op verkoop binnen een redelijke termijn voor een bedrag dat hoger is dan je tot nu geboden hebt gekregen van mogelijke kopers.

Hoe bereken je je verlies en wat doe je met de schuld

Je kunt eventueel de restschuld meenemen in de nieuwe hypotheek, wanneer je op je inkomen meer kan lenen dan puur de aankoopsom plus eventuele kosten koper op de nieuwe woning. Wanneer je kiest voor een huurwoning, zul je ofwel je spaargeld moeten aanwenden ofwel een lening moeten afsluiten. Ook in dit geval is het zo dat er wordt gekeken hoeveel jij kunt lenen en jij en je partner moeten dus wel in staat zijn om rente en aflossing te betalen op maandelijkse basis op jullie inkomen, waarbij rekening gehouden wordt met jullie vaste lasten en eventuele andere verplichtingen.

Waar moet je op letten voor je jouw huis met verlies verkoopt?

Let er op dat je ook werkelijk je bestaande hypotheek kunt aflossen met het geld dat je voor de verkoop van de woning krijgt. Als dat betekent dat je een aanvullende lening moet afsluiten, moet je er natuurlijk wel zeker van zijn dat je dit extra geld kunt lenen naast je bestaande schulden. Wanneer je jouw hypotheek niet kunt inlossen en dus een niet in te vullen restschuld overblijft, heb je een probleem als verkoper van de woning. Het kan zeker gunstig zijn om niet langere tijd dubbele woonlasten te hoeven betalen maar een voorwaarde is natuurlijk wel dat je de bestaande hypothecaire schuld daadwerkelijk kunt inlossen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis verkopen met een schuld: Moet je dat wel of niet doen?"

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 26-03-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!