InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek oversluiten: kosten, boete, NHG, offerte aanvragen

Hypotheek oversluiten: kosten, boete, NHG, offerte aanvragen

Hypotheek oversluiten: kosten, boete, NHG, offerte aanvragen Er kunnen tal van redenen zijn om je hypotheek te willen oversluiten. De mogelijkheid om er financieel op vooruit te gaan is dan wel de belangrijkste. Wellicht vind je je maandlasten te hoog en kun je elders een veel lagere hypotheekrente krijgen. Wanneer je gaat berekenen of het oversluiten van je hypotheek voor jou rendabel is, is het belangrijk om in deze berekening de boete mee te nemen die verbonden is aan zo'n oversluiting. Lees hier alles over de kosten, boete, offerte aanvraag, advies en het NHG.

Waarom zou je je hypotheek oversluiten?

Wanneer je een hypotheek wilt oversluiten dan hef je de bestaande hypotheek op en ga je een nieuwe verbintenis aan. Hieraan zijn altijd kosten verbonden, het is feitelijk net alsof je een hypotheek te vroeg aflost. De meeste voorkomende reden voor een oversluiting is de mogelijkheid de maandlasten te verlagen. Het wordt met name interessant op een moment dat de hypotheekrente erg laag staat en er aanwijzingen zijn dat deze in de nabije toekomst weer gaat stijgen. Ook het feit dat je bij je huidige geldverstrekker een rentekorting hebt gekregen welke in de rentevaste periode komt te vervallen kan oversluiten een optie zijn.

Zijn er kosten verbonden aan het oversluiten van een hypotheek?

Ja, hier zijn diverse kosten aan verbonden. Je moet dan denken aan:
  • Boeterente
  • Afsluitkosten
  • Notariskosten
  • Taxatiekosten

Het proces lijkt een beetje op de tijd dat je je eerste hypotheek afsloot. Je moet je woning opnieuw laten taxeren en je moet de kosten voor een notaris opnieuw opbrengen. Gemiddeld genomen gaat het in totaal om zo'n 2% van de hypotheeksom. Sinds het vrijkomen van de notariskosten in 1999 loont het echter wel om de prijzen van verschillende notarissen met elkaar te vergelijken.

Veel mensen laten zich daarnaast nogal eens afschrikken door de boeterente die betaald moet worden aan je eerste geldverstrekker omdat je vroegtijdig je contract afbreekt. Je moet je alleen wel beseffen dat de looptijd van hypotheken zo lang is dat het wel degelijk rendabel kan zijn om eenmalig een boete te betalen wanneer dit betekent dat je langere tijd een lage hypotheekrente gaat betalen.

Hoe weet ik of oversluiten voor mij gunstig is?

Het oversluiten van een hypotheek is niet voor iedereen in iedere situatie gunstig. Daarom is het belangrijk hier eerst een goede berekening op los te laten. Je kunt hier het beste een hypotheekadviseur naar laten kijken, maar wanneer je zelf een inschatting wilt maken dan kun je vaak gebruik maken van een rekenmodule op de website van de hypotheekverstrekker. Hiervoor heb je in ieder geval de volgende informatie nodig:
  • De hoogte van de hypotheeksom
  • De hoogte van de huidige hypotheekrente
  • De verwachte rente aan het einde van de rentevaste periode
  • Het resterende aantal maanden van de rentevaste periode
  • De hoogte van de boete voor vervroegd aflossen
  • De hoogte van de nieuwe hypotheekrente
  • De nieuwe rentevaste periode
  • De hoogte van de oversluitkosten

Oversluiten met de Nationale Hypotheekgarantie (NHG)

Tot een bedrag van 350.000 euro kun je in Nederland een hypotheek af met NHG om op die manier voordelig uit te zijn. De NHG was vroeger lager waardoor het zo zou kunnen zijn dat je hier eerste geen aansprak op kon maken maar nu inmiddels wel. Het is mogelijk om een lopende hypotheek over te sluiten naar een lening met NHG garantie waarvoor een lage hypotheekrente geldt. Je moet er wel rekening mee houden dat je aan een aantal voorwaarden zult moeten voldoen. Je moet bijvoorbeeld een verbouwing doen die met de nieuwe NHG hypotheek wordt bekostigd. Dit hoeft echter helemaal niet duur te zijn, het kan ook een kleine verbouwing zijn, maar deze heeft wel tot gevolg dat de nieuwe hypotheek duurder is dan de oude. Let daarom altijd goed op of dit in jouw situatie echt voordeliger is zonder direct stappen te ondernemen.

Offerte aanvragen

Vraag altijd een offerte aan bij meerdere hypotheekverstrekkers. Je krijgt op die manier een goed overzicht van wat de mogelijkheden zijn en je zult snel zien dat de kosten ver uit elkaar liggen. De renteboete is ook altijd in de offerte opgenomen. Zaag aanbieders ook altijd goed door over kosten die voor jou onduidelijk zijn, want onduidelijkheid is nooit goed en is ook onnodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekoversluiteninfo.nl

Reageer op het artikel "Hypotheek oversluiten: kosten, boete, NHG, offerte aanvragen"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 27-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!