InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hoe krijg ik een financiële bijsluiter?

Hoe krijg ik een financiële bijsluiter?

Hoe krijg ik een financiële bijsluiter? Een financiële bijsluiter is vaak verplicht, maar krijgt u die automatisch in 2019? Deze bijsluiter geeft u belangrijke extra informatie en uitleg over een financieel product. Wat het financiële product kost, maar door de risicometer ook wat de risico's zijn. De financiële bijsluiter heeft een risicometer die u waarschuwt. Bij complexe financiële producten is de financiële bijsluiter verplicht. Maar hoe krijgt u die en wat doet u bij eenvoudigere zaken die veel geld kosten? Hoe zit dat dan? Hoe leest u de financiële bijsluiter goed? Gebruikt het register financiële bijsluiters voor meer informatie over uw product.

Wanneer een financiële bijsluiter verplicht?

Een financiële bijsluiter hoort zeker bij de meer complexe zaken die geld kosten. Maar dat wilt niet zeggen dat u hem ook automatisch altijd krijgt, terwijl u natuurlijk niet bij de neus wilt worden genomen. Zorg dus dat u de bijsluiter in handen krijgt. Vraag ernaar. Ga naar de website van het bedrijf voor de bijsluiter. Dat is de enige manier om meer inzicht in de potentie, de kosten en het risico van het financieel product te krijgen.

Wat is een complex financieel product?

Niet voor iedereen is alles waarmee geld gemoeid is even moeilijk. Daarom heeft de wetgever bepaald dat een financieel product complex is als er meerdere financiële producten in verwerkt zitten, waarbij minimaal een product afhankelijk is van de ontwikkelingen in de markt. Denk aan een beleggingshypotheek en andere producten waarvan het rendement niet vooraf is gegarandeerd en een risico is ingebouwd. De wetgever noemt hierbij de volgende producten:
  • Een beleggingshypotheek;
  • Een beleggingsverzekering;
  • Een beleggingsfonds;
  • Een levensverzekering waarvoor u premie betaalt;
  • Een lijfrenteverzekering;
  • Een bankspaarhypotheek.

Wie dit lijstje bekijkt, ziet dat er ook nog combinaties mogelijk zijn die in aanmerking komen, maar dat betekent ook dat niet voor alle producten de financiële bijsluiter verplicht is.

Hoe krijg ik nu een Financiële Bijsluiter?

De Financiële Bijsluiter is gratis, maar dat is niet meer dan logisch. Toch lopen niet alle banken, beleggingsinstellingen, tussenpersonen en verzekeraars er direct mee te koop. Laat het daar niet bij zitten maar vraag om de bijsluiter en vraag waar u de beschrijving kunt krijgen. Als het een complex financieel product betreft, is niet alleen de bijsluiter verplicht, maar is de instelling ook verplicht om de bijsluiter op de website te plaatsen.

Register financiële bijsluiters

Er is het register financiële bijsluiters waarin u per productgroep de financiële bijsluiter kunt opzoeken. Door daarbij ook een zoekwoord op te geven, komt u bij de specifieke bijsluiter die u zoekt. Alles in pdf formaat.

Hoe moet ik de financiële bijsluiter lezen?

De financiële bijsluiter is er voor bedoeld om u wegwijs te maken in het financiële product. U kunt redelijk eenvoudig aflezen om wat voor het product het gaat en welk risico u loopt. Bij onzekere producten kan het voorgespiegelde resultaat namelijk ook tegenvallen. U krijgt inzicht in de kosten en opbrengsten. Belangrijk is ook dat moet zijn aangeven wat er gebeurt als u eerder wilt stoppen. Soms is eerder stoppen namelijk niet eens toegestaan of tegen een boete. Tot slot moet voor u klip en klaar zijn wat uw verplichtingen zijn en of er een garantieregeling van toepassing is?

Wat is de risicometer in 2019?

De risicometer visualiseert alles nog eens in één score met een mannetje dat geen meter vooruit komt en gebukt gaat onder de lasten en risico's die hij neemt, en het andere uiterste van een man die rechtop loopt en alles voor de wind lijkt te gaan. Zo moet in één oogopslag duidelijk zijn of u een zeer klein risico loopt of juist een zeer groot risico.

U kunt niet zonder de financiële bijsluiter

Wie vooraf goed geïnformeerd wil zijn, kan niet zonder de bijsluiter, maar dan nog is het zo dat de ene persoon zal gaan voor een product met een mogelijk hoog rendement en een groot risico, terwijl de ander vooral zekerheid wil hebben. Wat u ook kiest, het is uw keuze. De bijsluiter maakt die keuze vaak een stuk eenvoudiger.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe krijg ik een financiële bijsluiter?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Geld beschermen
Schrijf mee!