InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bij twee banken klant: voordelen van twee bankrekeningen

Bij twee banken klant: voordelen van twee bankrekeningen

Bij twee banken klant: voordelen van twee bankrekeningen Soms lijkt het vanzelfsprekend om maar bij één bank een bankrekening te hebben. Bij twee banken klant zijn, brengt toch maar weer kosten met zich mee, zo denken veel mensen. Toch is het erg handig om minstens bij twee banken een bankrekening en een bankkaart te hebben. Voordelig hieraan is dat je je kan indekken tegen een failliet van een bank en dat je je geld kan spreiden. Komt één bank in de problemen dan kan je tenminste nog geld opnemen bij je andere bank. Ook wanneer je bankkaart ingeslikt wordt om wat voor reden dan ook heb je nog altijd een tweede bankkaart achter de hand. Wat zijn de belangrijkste voordelen van het hebben van twee bankrekeningen?

Twee bankrekeningen: voordelen

Als je je kapitaal op een veilige plaats wilt stallen is de bank de meest voor de hand liggende oplossing. Het is mogelijk dat je van van jongsaf altijd bij dezelfde bank bent geweest en dat je er eigenlijk niets over te klagen hebt. Je kent het kantoorpersoneel persoonlijk en je voelt je er goed thuis. In dat geval lijkt het niet nodig om ook bij een andere bank te gaan. Toch is het aan te raden om op meerdere paarden te wedden en je geld te spreiden. "Plaats niet al je eieren in hetzelfde mandje" is zowat het meest bekende gezegde op het vlak van sparen en beleggen. Een bankrekening openen bij meer dan één bank is dan ook aangewezen om meerdere redenen.

Bank failliet: wanneer zie je je geld terug?

Banken zijn financiële instellingen die spaargeld bewaren maar ook kredieten verstrekken. Ze lopen dus ook risico's wanneer de kredietnemers hun kredieten niet meer kunnen terugbetalen, zoals bijvoorbeeld bij het niet kunnen aflossen van een hypotheek. Als het aantal schuldenaars hoog oploopt, kan de bank in de financiële problemen geraken. Of de overheid de banken nu redt of niet, de depositogarantie bepaalt dat ieders spaargeld verzekerd is tot 100.000 euro. Allemaal goed en wel, maar als je bank failliet gaat, wanneer zie je je spaargeld dan terug? Dat kan maanden of zelfs jaren duren, dus is het maar beter dat je ook nog wat geld op een andere bank hebt staan.

Banken vergelijken

Als je bij twee banken klant bent, beschik je over nog andere voordelen. Een daarvan is dat je de kosten, de service, de beleggingsformules en andere aangeboden mogelijkheden goed kan vergelijken. Heeft de ene bank een praktischer website om online te beleggen? Heeft de andere bank een betere klantservice? Het is altijd handig om deze dingen naast mekaar te kunnen plaatsen en verschillende banken met elkaar te vergelijken. Zo behoud je trouwens ook je kritische houding tegenover je banken. Bij twee banken klant zijn is trouwens niet meer zo kostelijk als voorheen. De meeste banken bieden gratis bankrekeningen aan en in een oogwenk kan je online een nieuwe bankrekening openen.

Onderhandelen met twee bankiers

Als je bijvoorbeeld een krediet wilt aanvragen om een huis of een auto te kunnen kopen, dan ga je onderhandelen over de rente, de kosten en andere voorwaarden. Ben je bij twee banken, dan kan je de verschillende voorstellen van de respectievelijke banken naast mekaar zetten en vergelijken. Deze informatie kan je ook gebruiken bij de onderhandelingen zelf, waardoor je eventueel betere voorwaarden voor je krediet kan verkrijgen. Iedere bank zal bij onderhandelingen over een hypotheek haar beste beentje voorzetten om toch maar een klant aan zich te binden. Met een voorstel van een andere bankier naar de onderhandelingen gaan biedt je dus een betere uitgangspositie bij het afdwingen van voordelige voorwaarden.

Bankkaart ingeslikt: wat nu?

Je kan zo tevreden zijn als je maar wilt bij je ene vertrouwde bank, toch kunnen er altijd onverwachte problemen gebeuren. Stel je wilt op een vrijdagavond gaan pinnen, en je kaart wordt ingeslikt, om wat voor reden dan ook. Als je geen andere bankkaart meer hebt, kan je het hele weekend zonder cash komen te zitten, omdat je moet wachten tot maandag als je bankkantoor weer de deuren opent. Dit kan erg vervelend zijn en daarom is het maar beter om een tweede bankkaart en bankrekening te hebben, eenvoudigweg als reserve in noodgevallen. Hetzelfde geldt voor diefstal of verlies van je bankkaart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bij twee banken klant: voordelen van twee bankrekeningen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Slim bankieren
Schrijf mee!