InfoNu.nl > Financieel > Geld > De bankrekening uitgelegd

De bankrekening uitgelegd

De bankrekening uitgelegd Vele jaren geleden, kreeg men zijn loon of salaris nog contant uitbetaald. Je nam het mee naar huis en betaalde daarvan de rekeningen voor de huur, voor eten en drinken, voor elektriciteit, gas en verzekering en nog veel meer. Bleef van het geld nog wat over, dan stortte je dat op een spaarrekening zodat je enige reserve had of later iets leuks daarvan kon kopen.

Ontstaan girale geldverkeer

Na verloop van tijd echter, gingen veel werkgevers ertoe over om het loon of salaris van hun werknemers niet langer in bankbiljetten en/of munten uit te betalen (chartaal geldverkeer). Men maakte het geld rechtstreeks over van een bankrekening van het bedrijf op een bankrekening van de werknemer (giraal geldverkeer). Daardoor was het niet langer noodzakelijk om met geld te zeulen. Via de bank wordt simpelweg de rekening van de werkgever belast en de bankrekening van de werknemer gecrediteerd. In vaktaal: "een overboeking doen." En particulieren hoefden niet langer met geld over straat om betalingen te verrichten, bijvoorbeeld aan het elektriciteitsbedrijf, de telefoonmaatschappij of de verhuurder. De banken bewaarden het geld voor hun klanten op een girorekening of een rekening-courant .

Hoe komt het geld op de bankrekening

Hierboven is het al min of meer aangegeven: als iemand geld naar een bank brengt, houdt hij daar een tegoed aan. Daar kan hij naar eigen inzicht over beschikken. Een bedrijf maakt op die manier bijvoorbeeld het loon of salaris over op de bankrekeningen van haar medewerkers. Computerprogramma's hebben dit soort transacties tot een routineklus gemaakt: het bedrijf weet hoeveel ze aan werknemers moet betalen en geeft de bank opdracht om het bedrag in mindering te brengen op de eigen bankrekening en bij te schrijven op de bankrekeningen van de medewerkers. Bedoelde bankrekeningen hoeven daarvoor niet noodzakelijkerwijs bij dezelfde bank te worden aangehouden. Maar om geld aan een banktegoed toe te voegen, hoeft men niet per se een overboeking te doen. Men kan het ook cash storten op de bankrekening. Maar om het chartale geldverkeer terug te dringen en het girale verkeer te bevorderen, rekenden banken daarvoor meer en meer kosten.

Hoe krijgt men geld van zijn bankrekening?

Sommige klanten van de bank halen het geld direct na een bijschrijving nog steeds contant af en betalen dan net als vroeger hun rekeningen ervan. Maar tegenwoordig hoeven we niet langer in de rij aan de balie van de bank aan te schuiven. Men kan het geld ook gemakkelijk bij de geldautomaten afhalen. Maar daarvoor heb je wel een pinpas nodig alsmede een geheime pincode die je moet intoetsen bij die geldautomaten. Zonder pincode geen geld. Wie die vergeet, moet een nieuwe code bij de bank aanvragen. Zolang je geen nieuwe pincode hebt, kan je alleen met je handtekening aan het loket van de bank geld opnemen.

De incassomachtiging

Men kan zich als houder van een bankrekening ook veel moeite besparen als men de bedrijven waaraan men geld verschuldigd is, dat geld via automatisch incasso van zijn bankrekening laat afboeken. Ook dat wordt verzorgd door computerprogramma's. Men moet alleen een incassomachtiging aan die bedrijven verstrekken.

Betalen met de pinpas

Veel mensen betalen in winkels met de pinpas. In plaats van in winkels zoals supermarkten te betalen met contant geld, wordt het geld daarbij direct in mindering gebracht op de bankrekening van de koper en bijgeschreven op de rekening van de supermarkt. Min of meer vergelijkbaar werkt ook het gebruik van creditcards, waarmee men ook heel gemakkelijk kan betalen op het internet.

Een bankrekening kost geld

De meeste banken hebben niet veel werk aan de rekeningen van hun klanten. De meeste geldhandelingen doen de klanten immers zelf bij geldautomaten of via internetbankieren. Maar natuurlijk kosten machines en bijbehorende software geld en worden ze bediend en onderhouden door mensen. En zo nu en dan heeft men toch de hulp van een bankmedewerker nodig, bijvoorbeeld als men zijn pinpas kwijt is of hij niet meer functioneert. Daarom zijn bankrekeningen meestal niet gratis.

Bankrekening bedoeld voor betalingsverkeer

Als er nadat alle betalingen zijn afgetrokken van de rekening aan het eind van de maand toch nog geld overblijft op de bankrekening, kan men dat vervolgens naar een spaarrekening overboeken. Ook is mogelijk dat je aan de bank een doorlopende opdracht verstrekt om het resterend saldo op je bankrekening altijd op een afgesproken tijdstip naar de spaarrekening over te boeken. Het is immers niet verstandig om grotere geldbedragen op een betaalrekening aan te houden. De gewone bankrekening is bedoeld voor het betalingsverkeer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TBIT, Pixabay

Reageer op het artikel "De bankrekening uitgelegd"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 15-08-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Banken
Schrijf mee!