Schadevergoeding bij stroomstoring: compensatieregeling
Een stroomstoring die langer dan een uur duurt zorgt altijd voor kosten. Je kunt spullen uit koelkast en vriezer weggooien en je moet wellicht meer betalen om eten te bestellen wanneer de supermarkten en andere winkels ook niets kunnen leveren. Compensatie voor de stroomstoring is dan ook op zijn plaats en hiervoor bestaat een regeling voor consumenten. Heb je ook recht op schadevergoeding na een stroomstoring?
Inhoud
Stroomstoring: wanneer heb je recht op compensatie?
Wil je nog een beetje geld terug krijgen voor het ongemak dan moet een
stroomstoring wel minstens
4 uur onafgebroken geduurd hebben. Wanneer je twee uur zonder stroom zit, deze kort weer aan gaat tijdens herstelwerkzaamheden maar de spanning daarna toch weer voor een paar uur weg valt hoeft er volgens de letter van de wet door de aanbieder dus geen compensatie betaald te worden. Mensen die last hebben van een storing zoals in
Den Haag in augustus 2020 hebben duidelijk wel recht op een schadevergoeding. De
hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het type aansluiting waar je gebruik van maakt.
Wanneer vaststaat dat je recht hebt op schadevergoeding dan hoef je hier zelf geen actie voor te ondernemen. Dit is vastgelegd in een regeling die per 1 april 2007 in werking is getreden. Deze wordt
automatisch uitbetaald of verrekend met je eerstvolgende energierekening. Een bericht waarin wordt bevestigd dat je geld terug krijgt of er geld in mindering wordt gebracht op je rekening ontvang je gewoonlijk binnen 4 a 6 weken. Je hoeft hiervoor niets in te vullen of een melding te maken, ook niet wanneer de storing zeer plaatselijk was. De
Directie Toezicht Energie houdt toezicht op het uitvoeren van de regeling bij stroomuitval.
Hoogte van de compensatie
De hoogte van de compensatie is vastgesteld door de Energiekamer en is voor heel Nederland gelijk. Wel is het afhankelijk van het type aansluiting dat je hebt hoeveel geld je terug krijgt. Er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen particulieren en zakelijke klanten / ondernemers.
Consumenten met een aansluiting tot en met 3x25 ampère hebben recht op een bedrag van
€ 35 euro wanneer een stroomstoring langer dan 4 uur onafgebroken heeft voortgeduurd. Dit is een startbedrag. Voor elke volgende vier uur wordt nog eens
€ 20 euro uitgekeerd. Het idee hierachter is dat de eerste vier uur de meeste schade oplevert. Afhankelijk van het type koeling dat je hebt zullen dan de producten uit koelkast en vriezer kan bederven. Je moet dan kosten maken om nieuwe producten aan te schaffen. Vanaf de tijd erna gaat het meer om het ongemak. Wanneer je geen tv kunt kijken, radio kunt luisteren, internet en telefoon kunt gebruiken of zelf maar licht kunt maken om te lezen is het ongemak wel dusdanig dat compensatie op zijn plaats is. Kijk je naar een storing zoals die in Nieuwegein op 21 en 22 juni 2012 dan zie je dat het bedrag dat je retour kunt ontvangen al snel op kan lopen. Aanbieder Stedin zal daarvoor diep in de buidel moeten tasten.
Voor
kleinzakelijke klanten is de compensatie anders opgebouwd. Na een storing vanaf 1 uur hebben zij recht op eenmalig € 195 euro indien het gaat om het hoospanningsnet. Bij het middenspanningsnet is dit vanaf 2 uur en in het laagspanningsnet vanaf 4 uur. Bij iedere volgende 4 uur komt hier € 100 euro bij.
Voor
grootzakelijke klanten is de regeling ook anders en meer op maat, daarom kan hier in algemene zin niets over gezegd worden. De klantenservice van de energieaanbieder kan hier meer informatie over verstrekken.
De
oorzaak van de storing heeft geen invloed op de uitkering. Dus of het nu overmacht is zoals bij blikseminslag of een overstroming of een monteur die een fout maakt, de regeling treedt altijd in werking.
Compensatie voor storing gasaansluiting
Wanneer de
gasaansluiting wordt getroffen door een storing geld ook daarvoor een compensatieregeling. Hierbij moet de uitval ook minstens 4 uur duren. In dat geval heb je recht op € 35 euro bij een capaciteit lager of gelijk aan 40 m3/h. Bij een capaciteit hoger dan 40 m3/h krijg je een bedrag van € 910 euro terug.
Kosten verhalen op inboedelverzekering
Overigens is je energieleverancier niet de enige bij wie je terecht kunt voor een claim. In veel gevallen kun je schade in de vorm van bijvoorbeeld bedorven producten in de vriezer en ijskast ook claimen bij de
inboedelverzekering indien dit het gevolg is van een stroomstoring die langer van zes uur heeft aangehouden. Lees hiervoor goed je polis door want de voorwaarden zijn voor iedereen verschillend en niet iedereen is er tegen verzekerd.