Schadevergoeding bij stroomstoring: compensatieregeling

Schadevergoeding bij stroomstoring: compensatieregeling Een stroomstoring die langer dan een uur duurt zorgt altijd voor kosten. Je kunt spullen uit koelkast en vriezer weggooien en je moet wellicht meer betalen om eten te bestellen wanneer de supermarkten en andere winkels ook niets kunnen leveren. Compensatie voor de stroomstoring is dan ook op zijn plaats en hiervoor bestaat een regeling voor consumenten. Heb je ook recht op schadevergoeding na een stroomstoring?

Inhoud


Stroomstoring: wanneer heb je recht op compensatie?

Wil je nog een beetje geld terug krijgen voor het ongemak dan moet een stroomstoring wel minstens 4 uur onafgebroken geduurd hebben. Wanneer je twee uur zonder stroom zit, deze kort weer aan gaat tijdens herstelwerkzaamheden maar de spanning daarna toch weer voor een paar uur weg valt hoeft er volgens de letter van de wet door de aanbieder dus geen compensatie betaald te worden. Mensen die last hebben van een storing zoals in Den Haag in augustus 2020 hebben duidelijk wel recht op een schadevergoeding. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het type aansluiting waar je gebruik van maakt.

Wanneer vaststaat dat je recht hebt op schadevergoeding dan hoef je hier zelf geen actie voor te ondernemen. Dit is vastgelegd in een regeling die per 1 april 2007 in werking is getreden. Deze wordt automatisch uitbetaald of verrekend met je eerstvolgende energierekening. Een bericht waarin wordt bevestigd dat je geld terug krijgt of er geld in mindering wordt gebracht op je rekening ontvang je gewoonlijk binnen 4 a 6 weken. Je hoeft hiervoor niets in te vullen of een melding te maken, ook niet wanneer de storing zeer plaatselijk was. De Directie Toezicht Energie houdt toezicht op het uitvoeren van de regeling bij stroomuitval.

Hoogte van de compensatie

De hoogte van de compensatie is vastgesteld door de Energiekamer en is voor heel Nederland gelijk. Wel is het afhankelijk van het type aansluiting dat je hebt hoeveel geld je terug krijgt. Er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen particulieren en zakelijke klanten / ondernemers.

Consumenten met een aansluiting tot en met 3x25 ampère hebben recht op een bedrag van € 35 euro wanneer een stroomstoring langer dan 4 uur onafgebroken heeft voortgeduurd. Dit is een startbedrag. Voor elke volgende vier uur wordt nog eens € 20 euro uitgekeerd. Het idee hierachter is dat de eerste vier uur de meeste schade oplevert. Afhankelijk van het type koeling dat je hebt zullen dan de producten uit koelkast en vriezer kan bederven. Je moet dan kosten maken om nieuwe producten aan te schaffen. Vanaf de tijd erna gaat het meer om het ongemak. Wanneer je geen tv kunt kijken, radio kunt luisteren, internet en telefoon kunt gebruiken of zelf maar licht kunt maken om te lezen is het ongemak wel dusdanig dat compensatie op zijn plaats is. Kijk je naar een storing zoals die in Nieuwegein op 21 en 22 juni 2012 dan zie je dat het bedrag dat je retour kunt ontvangen al snel op kan lopen. Aanbieder Stedin zal daarvoor diep in de buidel moeten tasten.

Voor kleinzakelijke klanten is de compensatie anders opgebouwd. Na een storing vanaf 1 uur hebben zij recht op eenmalig € 195 euro indien het gaat om het hoospanningsnet. Bij het middenspanningsnet is dit vanaf 2 uur en in het laagspanningsnet vanaf 4 uur. Bij iedere volgende 4 uur komt hier € 100 euro bij.

Voor grootzakelijke klanten is de regeling ook anders en meer op maat, daarom kan hier in algemene zin niets over gezegd worden. De klantenservice van de energieaanbieder kan hier meer informatie over verstrekken.

De oorzaak van de storing heeft geen invloed op de uitkering. Dus of het nu overmacht is zoals bij blikseminslag of een overstroming of een monteur die een fout maakt, de regeling treedt altijd in werking.

Compensatie voor storing gasaansluiting

Wanneer de gasaansluiting wordt getroffen door een storing geld ook daarvoor een compensatieregeling. Hierbij moet de uitval ook minstens 4 uur duren. In dat geval heb je recht op € 35 euro bij een capaciteit lager of gelijk aan 40 m3/h. Bij een capaciteit hoger dan 40 m3/h krijg je een bedrag van € 910 euro terug.

Kosten verhalen op inboedelverzekering

Overigens is je energieleverancier niet de enige bij wie je terecht kunt voor een claim. In veel gevallen kun je schade in de vorm van bijvoorbeeld bedorven producten in de vriezer en ijskast ook claimen bij de inboedelverzekering indien dit het gevolg is van een stroomstoring die langer van zes uur heeft aangehouden. Lees hiervoor goed je polis door want de voorwaarden zijn voor iedereen verschillend en niet iedereen is er tegen verzekerd.
© 2012 - 2024 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Als je hoge zorgkosten hebt en een laag inkomen: wat dan?Als je hoge zorgkosten hebt en een laag inkomen: wat dan?Zorgtoeslag wordt gegeven aan mensen die een laag inkomen hebben. Voor 2012 kun je maximaal 840 euro aan zorgtoeslag kri…
Standaardbrief claimen vergoeding bij vertraging vluchtStandaardbrief claimen vergoeding bij vertraging vluchtHeb je een vlucht gemaakt en bedroeg je vertraging meer dan drie uur? Je kunt dan mogelijk aanspraak maken op een fikse…
Vergoeding bij vertraging met het vliegtuigVergoeding bij vertraging met het vliegtuigWanneer je een vliegtickets geboekt hebt voor een vakantie of een zakenreis dan ga je ervan uit dat je vlucht op tijd ve…

Geldgebrek leert mensen vaak met minder geld om te gaanGeldgebrek leert mensen vaak met minder geld om te gaanGeldgebrek is niet leuk en noodzaakt tot het zoeken van creatieve oplossingen. Oplossingen die iedereen in het eigen hui…
Online bankgegevens versturen is niet verstandigOnline bankgegevens versturen is niet verstandigOnline kopen en verkopen is in. In principe is daar niets mis mee, want handelen via internet is gemakkelijk en vooral b…
Dessal (1.118 artikelen)
Laatste update: 25-08-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.