InfoNu.nl > Financieel > Geld > Online bankgegevens versturen is niet verstandig

Online bankgegevens versturen is niet verstandig

Online bankgegevens versturen is niet verstandig Online kopen en verkopen is in. In principe is daar niets mis mee, want handelen via internet is gemakkelijk en vooral bij aankopen hebt u de gekochte zaken snel in huis. Het is echter niet helemaal veilig, gezien de steeds betere internetkennis van de criminele sector. Via slinkse omwegen komen ze nogal eens achter uw bankgegevens en maken daar dan misbruik van. Ook via e-mail worden bankgegevens opgevraagd en regelmatig ook gegeven. Uw eigen bank zal daar echter nooit via e-mail om vragen! Als die uw gegevens wil controleren, stuurt ze u een brief en dan moet u zelf naar de bank om het te regelen. Elke mail van uw bank, waarin uw gegevens worden opgevraagd, moet u dus wantrouwen, want de afzender klopt niet en is meestal een crimineel.

Criminelen schrijven steeds beter Nederlands

In het begin kon men de criminele mailtjes van de zogenaamde ABN Amro of Rabobank gemakkelijk als criminele mailtjes herkennen, want meestal was de tekst geschreven in slecht Nederlands of zaten er Engelse zinsbuigingen in. Tegenwoordig zijn ook die mailtjes vaak al geschreven in perfect Nederlands, waardoor iemand die nog maar net op internet zit, zich zou kunnen vergissen en denken dat het mailtje echt van zijn of haar bank afkomstig is en daarop reageren. Geen enkele bank zal u echter via internet om uw gegevens vragen.

Uw internet rekening is niet geblokkeerd

Iedereen kent intussen wel de advertenties van de zogenaamde bank die met de regelmaat van de klok bij uw mail binnen komen. Er staat dan dat uw internet bankrekening is geblokkeerd (van een bank waar u vaak helemaal geen rekening hebt lopen!) en dat u dit kunt opheffen door uw gegevens, via het klikken op een link in de mail, door te geven (wat u dus nooit via e-mail mag doen).

Kijk goed naar de adressering in de mail

Als u er niet zeker van bent of het klopt, kijk dan eerst naar de adressering. Is de mail geadresseerd aan u met bovenaan uw correct geschreven eigen naam en toenaam, googel dan nog even via internet het e-mail adres van de afzender (blokken en in de zoekregel van Google zetten). U komt er dan vanzelf achter of de afzender ook klopt. Is de mail geadresseerd aan de "geachte klant" of iets dergelijks, dan is de mail niet aan u persoonlijk gericht en is het bijna gegarandeerd zeker van een crimineel.

Nog steeds niet zeker van de juistheid van de mail, dan uw bank bellen

Bent u er dan nog steeds niet zeker van, bel dan uw bank op en vraag naar de mail. Riskeer niets en beantwoord de mail niet voordat u gebeld hebt.Het is immers beter om een paar cent aan een telefoontje kwijt te zijn, dan plotseling een lege bankrekening te hebben met alle vervelende gevolgen van dien.

Bankgegevens nooit online opsturen

Som krijgt u ook een mailtje waarin gevraagd wordt om uw gegevens op te sturen, zodat de bank kan zien of alles nog klopt. Ook die mail komt niet van uw bank, want die zou uit veiligheidsoogpunt zoiets nooit via de mail willen regelen. U krijgt in een dergelijk geval altijd via de post een brief met de vraag om even langs te komen. Gooi daarom mailtjes van eventuele banken er meteen uit en beantwoord ze nooit.

Andere criminele praktijken op internet

Veel criminelen zijn dagelijks online actief om u geld uit uw zakken te kloppen en dat doen ze op verschillende manieren. Ze vinden steeds weer nieuwe mogelijkheden uit. Met het internet zijn bovendien de al bestaande mogelijkheden aanzienlijk uitgebreid. Zo sturen ze niet alleen misleidende mails van zogenaamde banken, maar ze kopiëren vaak ook al websites van gerenommeerde bedrijven en laten via die kopie producten bestellen en betalen.

De koper ontdekt de diefstal te laat

De koper merkt pas later dat hij wel betaald heeft, maar niets ontvangt. Als hij de website wil opzoeken om te vragen waar het product blijft, is die verdwenen en op de originele website blijkt niets besteld te zijn. Verhaal halen is dan niet meer mogelijk.

Websites die opgezet zijn om u geld af te troggelen

Er zijn ook criminelen die korte tijd een website hebben lopen voor een bepaald, heel gewild product, zoals de IPad en andere, moderne apparaten. Ze bieden die dan een stuk onder de prijs aan. Mensen die denken daar goedkoop uit te zijn, komen dan bedrogen uit. Na een paar dagen is de website van internet af, het betaalde geld geïnd en de criminelen zijn alweer op een andere plaats op internet met een andere website bezig.

Internet is anoniem

Internetcriminelen zijn lastig op te sporen. Op het internet is het niet moeilijk om anoniem zaken te doen en daarvan maken de criminelen graag misbruik. Voor u als klant betekent het super voorzichtig te zijn met wat u op internet koopt en verkoopt. Vertrouwt u het niet, is de prijs van een nieuw product wel erg laag aangeboden, dan is dat “van de vrachtwagen gevallen” (of in normaal Nederlands: gestolen) of u mag het product betalen, maar ontvangt het dan niet.

Te goedkoop is meestal verkeerd

In beide gevallen loopt u risico’s. Iets met korting kopen is natuurlijk altijd mogelijk, maar als het product bijvoorbeeld voor twee derde of voor de helft van de prijs wordt aangeboden, klopt er iets niet meer. Dan zou de verkoper het product immers met verlies verkopen en dat doet geen enkele betrouwbare ondernemer.

Online kopen op internet

Dit alles betekent niet dat u helemaal niets meer online moet kopen. Het is voor u als consument heel gemakkelijk om via internet online een kinderwagen, een huishoudelijk apparaat of een goede tv te kopen. U hoeft er niet voor naar de winkel en kunt vanachter uw pc gemakkelijk de prijzen van de verschillende zaken met elkaar vergelijken en er bovendien ook de reviews (beoordelingen) van zien. Door het oordeel van meerdere mensen te lezen kunt u gemakkelijker uitmaken of het bedoelde stuk voor u van belang is. Als u daar in de winkel naar zou vragen is er alleen het oordeel van die winkelier en die zal u niet altijd de nadelen van een product vertellen. Het is echter wel goed om heel secuur naar de aanbiedingen te kijken en nog zorgvuldiger te zijn bij het eventueel bestellen ervan.

Online verkopen via marktplaats

Ook bij het verkopen van grotere stukken via marktplaats en dergelijk is het oppassen geblazen. Krijgt u voor een mooie, maar niet al te dure ketting een prachtig aanbod, waarvan u nooit gedroomd had het te zullen vangen, wordt dan maar snel achterdochtig, want meestal klopt er dan iets niet mee. Een tweedehands hoedje, waar veertig euro op geboden wordt, geeft al aan dat de “koper” niet serieus is en achter andere belangen aanzit. Vaak mag u het dan wel opsturen, maar krijgt het geld niet binnen en het adres blijkt naderhand niet te kloppen.

Vooral oppassen met de aankoop van dure stukken

Als het product niet veel waard is en u geen bankgegevens doorgegeven hebt, zal er dan niet veel verloren zijn, maar bij duurdere stukken is het verstandig om deze eerst te laten betalen en daarna pas op te sturen. Het product thuis laten afhalen is ook niet verstandig, want een crimineel zal een u duur stuk al snel afhandig willen maken, zonder ervoor te willen betalen. Niet iedereen die u thuis uitnodigt om een duur stuk af te halen en te betalen, is te vertrouwen. Spreek voor de verkoop van dergelijke duurdere stukken liever af op een openbare plek in de stad, zodat u thuis geen risico loopt.

Wees op internet zo verstandig mogelijk met uw bankgegevens

Criminelen zijn er en zullen er altijd blijven. Het blijft oppassen. Zeker op internet. Geef dan ook niet meer van uzelf prijs, dan u kwijt wilt. Hoe meer gegevens er op internet staan, des te sneller komen criminelen achter de rest van de informatie over u en de mensen in uw directe omgeving. Vooral uw bankgegevens zijn belangrijk. Geef ze dus niet ondoordacht prijs op het internet.
Gerelateerde artikelen
Online solliciteren: hoe doe je dat?Online solliciteren. Vroeger stuurde iemand die op een baan wilde solliciteren een brief. Eerst was die met de hand gesc…
Solliciteren via het internetSolliciteren via het internetVoor een vacature gaat u niet meer diverse zaterdagkranten en vakbladen uitpluizen. Voor de meest recente vacatures gaat…
Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hedendaags kunt u bijna op elke telefoon internet gebruiken. Vaak sluit u een internet abonnement af met uw telefoon abo…
Veilig solliciteren via internetVeilig solliciteren via internetIn deze crisistijd zijn veel mensen op zoek naar een baan. Tegenwoordig lopen veel sollicitatieprocedures via internet.…
ASN optimaalbeleggen: beleggen en sparenASN optimaalbeleggen: beleggen en sparenASN bank optimaalbeleggen 2019 maakt een slimme combinatie van sparen en beleggen mogelijk waardoor u een hoger rendemen…

Reageer op het artikel "Online bankgegevens versturen is niet verstandig"

Reactie

Peter Ooms, 03-08-2014 01:53 #1
Bedrogen worden kan iedereen overkomen. Zelf heb ik het niet mee gemaakt. Wel zaken als mailtjes van de bank. Inderdaad gewoon alt-delete. Blokeer ze en als ongewenst plaatsen. Niet dat het veel uitmaakt. De oplichters veranderen hun uRL en mail adressen continu. Je kunt e-mails van banken (zg van n bank) naar je eigen bank sturen. De meeste banken hebben een soort fake mail e-mail adres. Dat kun je gewoon opvragen bij je bank. Mijn bank heeft het wel. Dè bank.

Wat Marktplaats betreft. Ik weet niet of het goed en eerlijk is. Zelf neem ik altijd een paar keer met de verkoper contact op. Door mail, telefoon. Ik bouw een contact met hem / haar op. Een oplichter zal dat niet doen. Soms kan iets ook per ongeluk mis gaan. Ik sprak van een ik denk we een deal hebben. De verkoper zond meteen een rekening. Dat blijkt amerikaans maar ik was er niet van gediend. Heb hem dat ook uitgelegd wij eerst ja zeggen in Holland. "Misschien" betekent hier we er even over willen denken. Dus de cultuur kan ook een reden zijn iets vreemds lijkt. Het beste is en blijft je gezond verstand gebruiken. Vertrouw je het niet vraag dan of de verkoper jou belt. Daar kun je dan al veel uithalen. Belt hij of zij met afgeschermd nummer is er vaak al iets niet pluis. Deurwaarders en telemarketing doen dat ook. Die zijn ook niet pluis. Gooi altijd direct neer en noem je naam niet bij geen nummer in beeld.

Ook nu u dit leest moet u natrekken of mijn informatie wel klopt. Ik kan wel van alles verzinnen dat u gelooft. Koop met uw verstand en niet met uw gevoel. Reactie infoteur, 04-08-2014
Klopt helemaal. Men kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 23-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!