Standaardbrief claimen vergoeding bij vertraging vlucht
Heb je een vlucht gemaakt en bedroeg je vertraging meer dan drie uur? Je kunt dan mogelijk aanspraak maken op een fikse schadevergoeding. De hoogte van de vergoeding is niet afhankelijk van de prijs van je ticket maar van de reisafstand en de lengte van de vertraging. De bedragen liggen tussen de € 250 en € 600. Vind je het moeilijk om zelf een brief op te stellen waarin je je claim neerlegt bij de luchtvaartmaatschappij? Maak dan gebruik van onderstaande standaardbrief, aangevuld met je persoonlijke gegevens.
Geld terug bij vertraging vlucht
Hoeveel schadevergoeding kun je krijgen bij vertraging?
Als je met het vliegtuig reist en je hebt vertraging dan kun je mogelijk een
schadevergoeding claimen die kan oplopen tot wel € 600 euro. Op een dergelijke vergoeding kun je aanspraak maken wanneer de volgende drie zaken op jouw situatie van toepassing waren:
- Je vloog van of naar een van de dertig Europese landen die aan deze EU-regeling meedoen
- Je kwam door de vertraging meer dan drie uur later op je plaats van bestemming aan
- Er was geen sprake van een buitengewone omstandigheid zoals slechte weersomstandigheden, vogelaanvaring, sluiting van de luchthaven, een staking of een medisch noodgeval
Zijn deze drie zaken op jouw vertraagde vlucht van toepassing, dan is de hoogte van de schadevergoeding waarop je aanspraak maakt als volgt (2018):
Aantal kilometers | Duur vertraing | Compensatie |
tot 1500 | meer dan drie uur | € 250 euro |
1500 tot 3500 | meer dan drie uur | € 400 euro |
meer dan 3500 | tussen de drie en vier uur | € 300 euro |
meer dan 3500 | meer dan vier uur | € 600 euro |
Standaardbrief opstellen voor het claimen van vergoeding bij vertraging
Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht op hun website uit te leggen hoe je een claim voor vergoeding van de schade bij vertraging in kunt dienen. Verwacht geen grote banners die je hier op wijzen: je zult waarschijnlijk even moeten zoeken. Soms is er dan sprake van een format waarin je bepaalde gegevens moet indienen en een bericht kunt bijvoegen, soms zal enkel verwezen worden naar een e-mailadres of postadres waar een verzoek naartoe gestuurd kan worden. In dit geval kun je gebruik maken van de onderstaande standaardbrief, ingevuld met je persoonlijke gegevens. De zelf nog in te vullen gegevens zijn hieronder vetgedrukt.
Afzender
[Eigen naam en adres]
Aan
[Naam en adres luchtvaartmaatschappij]
Betreft: Verzoek tot compensatie betreffende vertraging van mijn vlucht
[Woonplaats, datum]
Geachte heer, mevrouw,
Op [vertrekdatum] vloog ik met uw maatschappij van [vertrekplaats] naar [bestemming]. Deze vlucht had vluchtnummer [vluchtnummer]. Bij aankomst op de eindbestemming had de vlucht [aantal uren] vertraging.
Het Europese Hof van Justitie heeft beslist dat reizigers die door de vertraging meer dan drie uur later aankomen op hun eindbestemming, recht hebben op financiële compensatie. De hoogte van deze compensatie staat in de Europese Verordening. Voor mijn vertraagde vlucht is de hoogte van deze vergoeding vastgesteld op [neem bedrag over uit bovenstaande tabel].
Ik verzoek u binnen [noem een redelijke termijn, bijvoorbeeld twee weken] te reageren op mijn brief/e-mail en de bedragen op mijn rekeningnummer te storten. Mijn gegevens zijn als volgt: [IBAN] ten name van [naam].
Mocht mijn verzoek niet leiden tot ontvangst van het genoemde compensatiebedrag, dan zal ik mijn klacht voorleggen aan de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Hoogachtend,
[Naam en handtekening]
Wat als de luchtvaartmaatschappij niet over de brug wil komen?
Heb je de standaardbrief (of een variant daarop) naar de luchtvaartmaatschappij gestuurd maar wordt je claim afgewezen? Dan wordt het wellicht nodig om met juridische stappen te dreigen om toch een vergoeding te ontvangen. Het is erg belangrijk dat je je niet zomaar laat afwimpelen met wat juridische termen of een uitleg over een technisch mankement (dit valt niet onder de buitengewone omstandigheden). Als een luchtvaartmaatschappij je claim afwijst, kun je een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), zoals reeds genoemd in de brief. Is de uitkomst hiervan dat je claim toch wel terecht is, dan zul je de vergoeding alsnog via de luchtvaartmaatschappij ontvangen. Aan deze service zijn geen kosten verbonden.
Als je de ILT inschakelt dan moet je er rekening mee houden dat het lang kan duren voordat jouw zaak in behandeling genomen wordt. Wil je sneller geholpen worden? Dan zijn er tal van bedrijven die zich specialiseren in het behandelen van vertragingsclaims. Lukt het hen ook niet er met de luchtvaartmaatschappij uit te komen dan stappen ze voor je naar de rechter. Hiervoor vragen dit soort bedrijven een bepaald percentage van de vergoeding.
Low cost maatschappijen betalen vaker niet
De meeste problemen met het vorderen van een schadevergoeding kun je verwachten bij de prijsvechters onder de luchtvaartmaatschappijen. EUClaim deed in 2015 een onderzoek naar de claimprocedures en hieruit bleek dat bijvoorbeeld 87% van de Ryanair-passagiers met aanzienlijke vertraging en 84% van de Easyjet-passagiers uiteindelijk naar de rechter moest om zijn of haar gelijk te halen. Bij KLM lag dit percentage op 32% en bij Arke bijvoorbeeld maar op 7%.
Lees verder