Standaardbrief claimen vergoeding bij vertraging vlucht

Standaardbrief claimen vergoeding bij vertraging vlucht Heb je een vlucht gemaakt en bedroeg je vertraging meer dan drie uur? Je kunt dan mogelijk aanspraak maken op een fikse schadevergoeding. De hoogte van de vergoeding is niet afhankelijk van de prijs van je ticket maar van de reisafstand en de lengte van de vertraging. De bedragen liggen tussen de € 250 en € 600. Vind je het moeilijk om zelf een brief op te stellen waarin je je claim neerlegt bij de luchtvaartmaatschappij? Maak dan gebruik van onderstaande standaardbrief, aangevuld met je persoonlijke gegevens.

Geld terug bij vertraging vlucht


Hoeveel schadevergoeding kun je krijgen bij vertraging?

Als je met het vliegtuig reist en je hebt vertraging dan kun je mogelijk een schadevergoeding claimen die kan oplopen tot wel € 600 euro. Op een dergelijke vergoeding kun je aanspraak maken wanneer de volgende drie zaken op jouw situatie van toepassing waren:
  • Je vloog van of naar een van de dertig Europese landen die aan deze EU-regeling meedoen
  • Je kwam door de vertraging meer dan drie uur later op je plaats van bestemming aan
  • Er was geen sprake van een buitengewone omstandigheid zoals slechte weersomstandigheden, vogelaanvaring, sluiting van de luchthaven, een staking of een medisch noodgeval

Zijn deze drie zaken op jouw vertraagde vlucht van toepassing, dan is de hoogte van de schadevergoeding waarop je aanspraak maakt als volgt (2018):
Aantal kilometersDuur vertraingCompensatie
tot 1500meer dan drie uur€ 250 euro
1500 tot 3500meer dan drie uur€ 400 euro
meer dan 3500tussen de drie en vier uur€ 300 euro
meer dan 3500meer dan vier uur€ 600 euro

Standaardbrief opstellen voor het claimen van vergoeding bij vertraging

Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht op hun website uit te leggen hoe je een claim voor vergoeding van de schade bij vertraging in kunt dienen. Verwacht geen grote banners die je hier op wijzen: je zult waarschijnlijk even moeten zoeken. Soms is er dan sprake van een format waarin je bepaalde gegevens moet indienen en een bericht kunt bijvoegen, soms zal enkel verwezen worden naar een e-mailadres of postadres waar een verzoek naartoe gestuurd kan worden. In dit geval kun je gebruik maken van de onderstaande standaardbrief, ingevuld met je persoonlijke gegevens. De zelf nog in te vullen gegevens zijn hieronder vetgedrukt.

Afzender
[Eigen naam en adres]

Aan
[Naam en adres luchtvaartmaatschappij]

Betreft: Verzoek tot compensatie betreffende vertraging van mijn vlucht
[Woonplaats, datum]

Geachte heer, mevrouw,

Op [vertrekdatum] vloog ik met uw maatschappij van [vertrekplaats] naar [bestemming]. Deze vlucht had vluchtnummer [vluchtnummer]. Bij aankomst op de eindbestemming had de vlucht [aantal uren] vertraging.

Het Europese Hof van Justitie heeft beslist dat reizigers die door de vertraging meer dan drie uur later aankomen op hun eindbestemming, recht hebben op financiële compensatie. De hoogte van deze compensatie staat in de Europese Verordening. Voor mijn vertraagde vlucht is de hoogte van deze vergoeding vastgesteld op [neem bedrag over uit bovenstaande tabel].

Ik verzoek u binnen [noem een redelijke termijn, bijvoorbeeld twee weken] te reageren op mijn brief/e-mail en de bedragen op mijn rekeningnummer te storten. Mijn gegevens zijn als volgt: [IBAN] ten name van [naam].

Mocht mijn verzoek niet leiden tot ontvangst van het genoemde compensatiebedrag, dan zal ik mijn klacht voorleggen aan de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Hoogachtend,

[Naam en handtekening]

Wat als de luchtvaartmaatschappij niet over de brug wil komen?

Heb je de standaardbrief (of een variant daarop) naar de luchtvaartmaatschappij gestuurd maar wordt je claim afgewezen? Dan wordt het wellicht nodig om met juridische stappen te dreigen om toch een vergoeding te ontvangen. Het is erg belangrijk dat je je niet zomaar laat afwimpelen met wat juridische termen of een uitleg over een technisch mankement (dit valt niet onder de buitengewone omstandigheden). Als een luchtvaartmaatschappij je claim afwijst, kun je een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), zoals reeds genoemd in de brief. Is de uitkomst hiervan dat je claim toch wel terecht is, dan zul je de vergoeding alsnog via de luchtvaartmaatschappij ontvangen. Aan deze service zijn geen kosten verbonden.

Als je de ILT inschakelt dan moet je er rekening mee houden dat het lang kan duren voordat jouw zaak in behandeling genomen wordt. Wil je sneller geholpen worden? Dan zijn er tal van bedrijven die zich specialiseren in het behandelen van vertragingsclaims. Lukt het hen ook niet er met de luchtvaartmaatschappij uit te komen dan stappen ze voor je naar de rechter. Hiervoor vragen dit soort bedrijven een bepaald percentage van de vergoeding.

Low cost maatschappijen betalen vaker niet

De meeste problemen met het vorderen van een schadevergoeding kun je verwachten bij de prijsvechters onder de luchtvaartmaatschappijen. EUClaim deed in 2015 een onderzoek naar de claimprocedures en hieruit bleek dat bijvoorbeeld 87% van de Ryanair-passagiers met aanzienlijke vertraging en 84% van de Easyjet-passagiers uiteindelijk naar de rechter moest om zijn of haar gelijk te halen. Bij KLM lag dit percentage op 32% en bij Arke bijvoorbeeld maar op 7%.

Lees verder

© 2015 - 2024 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Vertraging of annulering van vliegreis: vergoeding claimen?Vertraging of annulering van vliegreis: vergoeding claimen?Het komt vaak voor dat vluchten vertraging oplopen of worden geannuleerd. Als dat u als reiziger overkomt kan het dat u…
Schadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtSchadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtBij vluchtvertraging of een geannuleerde vlucht heb je in een aantal gevallen recht op schadevergoeding. Dit is wettelij…
Tot € 600,- vergoeding per passagier bij vluchtvertragingTot € 600,- vergoeding per passagier bij vluchtvertragingAls je vliegtuig meer dan drie uur vertraging heeft, heb je al recht op een financiële vergoeding van de luchtvaartmaats…
Compensatie bij aanzienlijke vertraging van uw vliegtuigCompensatie bij aanzienlijke vertraging van uw vliegtuigAlhoewel een reis met het vliegtuig tegenwoordig niets bijzonders meer is en we er toch vanuit beginnen te gaan dat de m…

Wat is een akte van verdeling?Wat is een akte van verdeling?De notariële akte van verdeling wordt door een notaris opgesteld bij een echtscheiding of een erfenis. Maar wat regelt h…
De financiële opvoeding van kinderenDe financiële opvoeding van kinderenGoed met geld omgaan is niet eenvoudig. Voor een volwassene vaak al niet, laat staan voor kinderen. Mede doordat er in h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://nos.nl/artikel/2052340-mijn-vlucht-is-vertraagd-heb-ik-recht-op-vergoeding.html
Dessal (1.118 artikelen)
Laatste update: 18-03-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.