InfoNu.nl > Financieel > Geld > Heeft samenwonen invloed op de AOW?

Heeft samenwonen invloed op de AOW?

Voor de hoogte van de AOW maakt het uit of er sprake is van samenleving of niet. Een alleenstaande ontvangt namelijk een hogere AOW in vergelijking met een samenwoner. De AOW is gebaseerd op het minimumloon. Het percentage dat de pensioengerechtigde krijgt van het minimumloon, is afhankelijk van het wel of niet samenleven. Een alleenstaande heeft recht op een AOW gebaseerd op 70 procent van het minimumloon. Gehuwden en samenwonende partners hebben recht op ieder 50 procent van de volledige uitkering. Er bestaat dus een financieel belang om niet als samenwoners te worden aangemerkt.

Wanneer is er sprake van samenwonen?

Er bestaat onduidelijkheid over het feit wanneer er sprake is van samenleving in het kader van de AOW. Het ene kantoor van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) houdt striktere normen aan dan andere kantoren van de SVB. In bepaalde situaties is het duidelijk, mensen die zeven dagen in de week in hetzelfde huis slapen, wonen samen. Twee partners die alleen in het weekend bij elkaar in één huis wonen kunnen niet worden gezien als samenwoners, maar toch is het ter beoordeling van de SVB om vast te stellen of er sprake is van samenwonen. Het is in dit soort situaties wel verplicht om het te melden bij het SVB.

Heeft het hebben van een relatie invloed op de AOW?

Nee, het gaat om samenleven in hetzelfde huis. Het is geen vereiste om op hetzelfde adres ingeschreven te zijn om gezien te worden als samenwoners. Ook het wel of niet hebben van een samenlevingscontract doet niet ter zake.

Maakt het verschil of de partner nog niet pensioengerechtigd is?

Samenwonende pensioengerechtigden worden gekort op de AOW. Het maakt hierbij geen verschil of de partner wel of geen recht heeft op de AOW. De pensioengerechtigde heeft recht op een AOW gebaseerd op 50 procent van het minimumloon. Onder voorwaarden kan er recht bestaan op een aanvulling indien de partner nog niet pensioengerechtigd is. De hoogte van deze zogenaamde partnertoeslag is afhankelijk van de hoogte van het inkomen van de niet-pensioengerechtigde partner. Inkomsten uit arbeid en onderneming worden gedeeltelijk vrij gelaten. Uitkeringen worden volledig gekort op de partnertoeslag. Deze partnertoeslag komt te vervallen per 2015.

Heeft een scheiding invloed op de hoogte van de AOW?

Ja, zodra mensen niet meer als partners worden aangemerkt, krijgen ze recht op een AOW voor een alleenstaande. Door een echtscheiding stijgt de AOW-uitkering dus van 50 naar 70 procent van het minimumloon.

Ondanks een lagere AOW, toch gaan samenwonen

De AOW is voor veel partners een reden om niet samen in één huis te gaan wonen. Hierbij moet echter wel gerealiseerd worden dat de besparingen in veel gevallen opwegen tegen de lagere inkomsten. Door samen in één huis te gaan wonen daalt de AOW van 2 x 70 procent, naar 2 x 50 procent, maar daar staat een lastenverlichting tegenover. Er hoeft namelijk maar één huis betaalt te worden en ook maar één huishouden onderhouden worden. Daar staat weer tegenover dat één van beide het huis moet verkopen of de huur moet gaan opzeggen. Indien de relatie geen stand houdt, moet later alles weer worden teruggedraaid.

In de praktijk zullen de meeste pensioengerechtigde ervoor kiezen om niet aangemerkt te worden als samenwoners, het financieel belang is namelijk te groot.
Gerelateerde artikelen
Samenwonen en belasting betalenSamenwonen en belasting betalenWelke gevolgen heeft samenwonen financieel voor de belasting die u moet betalen (inkomstenbelasting, erfbelasting)? Gaat…
Erven en samenwonen in 2018 en 2019: gevolgen partnerErven en samenwonen in 2018 en 2019: gevolgen partnerWie erft er van wie, als u gaat samenwonen? Wie in 2018 of 2019 gaat samenwonen, een LAT-relatie heeft of eerder ging sa…
Hoe om te gaan met geld in een relatieHoe om te gaan met geld in een relatieGeld heeft grote invloed op een relatie. Verschillende meningen over het uitgeven van geld kan een relatie breken. Dit g…
Samenwonen: gevolgen voor de belasting en inkomsten?Samenwonen: gevolgen voor de belasting en inkomsten?Wie gaat samenwonen moet rekening houden met het feit dat dit gevolgen kan hebben voor de belasting en voor je inkomsten…
Wat u moet weten over alimentatieEx-partners kunnen recht hebben op partneralimentatie en op kinderalimentatie. De ontvangers van alimentatie moeten zich…

Reageer op het artikel "Heeft samenwonen invloed op de AOW?"

Reacties

A. Noniem, 10-08-2018 16:14 #3
Ik ben zelf mijn hele leven in loondienst geweest in Nederland. Ik heb nu een buitenlandse partner die haar hele leven in België heeft gewerkt. Wij wonen beiden in België. Zij gaat dus geen aanspraak maken op enige vorm van AOW. Krijg ik dan AOW voor alleenstaande of pakt de Nederlandse staat gewoon de helft af omdat ik een partner heb?

A. de Vroom, 25-09-2017 10:35 #2
Ik heb onlangs mijn huis verkocht na een echtscheiding. Ik bezit nog een vakantiewoning in het buitenland. Daar wil ik een deel van het jaar gaan wonen. Het andere deel van het jaar wil ik bij mijn alleenstaande dochter inwonen. Wat betekent dat voor mijn aow/pensioen?

Ikke, 20-05-2014 18:43 #1
Mijn ouders zijn al samenwonend. Wat gebeurt er als ik erbij kom wonen? Dochter met parttime salaris. Of maakt dat niet meer uit omdat ze al gekort zijn? Graag uw advies. Alvast bedankt.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 18-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!