De gevolgen van de BTW verhoging

De gevolgen van de BTW verhoging Sinds de val van het kabinet op 23-04-2012 zijn er verschillende maatregelen getroffen, de meest opvallende is de stijging van het btw percentage van 19 naar 21 procent. De maatregel, die per 01-09-2012 in zal gaan, is bedoelt om het begrotingstekort te verkleinen. De consument moet dus meer gaan betalen terwijl het voor velen in deze tijden al duur genoeg is. Veel mensen voelen zich uitgemolken door de overheid.

Moet ik nu nog meer gaan betalen?

Een gedachte door bij vrijwel iedere burger door het hoofd zal gaan, "moet ik nu nog meer gaan betalen?" Sinds het begin van de financiële crisis in oktober 2009 zijn de prijzen van vele producten in Nederland gestegen. Producten zijn duurder geworden, de consument geeft minder uit en het begrotingstekort van de overheid stijgt. Heeft deze verhoging van het btw percentage wel nut dan?

Consumentenvertrouwen

Door de crisis was het vertrouwen van de consument al laag, door de verhoging van het btw percentage zal dit vertrouwen echter dalen tot een historisch dieptepunt. De producten worden simpelweg te duur voor de consument, deze zal zich benadeelt voelen.
In tijden van crisis zijn mensen al zuiniger met het uitgeven van hun geld, laat staan als de btw ook nog een verhoogd wordt. Enig meevallertje is dat het btw percentage op elementaire middelen (brood, water etc.) op 6 procent blijft. Een verhoging van 19 naar 21 procent is op papier een marginale verhoging van 2 procent. Voor de consument is het echter een gevoelskwestie, 2 procent is 2 procent teveel in deze tijden.
Daarnaast zijn consumenten ook geneigd om te denken dat ze uitgemolken worden, betalen we niet al genoeg belasting? De overheid heeft geld tekort en gaat dit vervolgens verhalen op haar burgers die al zoveel afstaan aan haar overheid. Zo gaat van iedere euro die die consument uitgeeft, 13cent naar de staatskas. Het gaat dan om indirecte belastingen als accijnzen en btw. De consument draagt dus al een steen(tje) bij aan de financiële gesteldheid van de overheid. Er wordt door consumenten al vaak geklaagd dat het allemaal te duur is. De verhoging van 2 procent zal dit lauter versterken. Ons btw percentage is sinds 1970 gestegen van 12 procent naar 21 procent.

Lagere koopkracht

Een ander gevolg van de btw verhoging is dat er een lagere koopkracht ontstaat bij de consument. Daarnaast zal ook de motivatie dalen bij de consument om meer uren te werken. Dit komt doordat de consument minder kan kopen door de verhoging van het btw tarief, dit maakt het minder interessant om meer uren te gaan werken. De verhoging leidt dus tot vraaguitval en het verstoort de arbeidsmarkt. Het Centraal Plan Bureau(CPB) heeft in 04-2012 berekend dat de particuliere consumptie jarenlang 48 à 49 procent bedroeg van alle binnenlandse bestedingen. Vanaf 2009 neemt dit percentage echter af, de verwachting is dat het percentage in 2015 gedaald is naar 44 procent. Dat zou betekenen dat de overheid 25miljard euro minder aan inkomsten heeft vanuit deze sector. Het verhogen van het btw percentage hoeft dus niet het gewenste effect op te leveren.

Overhaaste beslissing

Menig econoom is bang dat de verhoging van 19 naar 21 procent een overhaaste beslissing is en daarmee een slechte beslissing. Zo haalde CPB-directeur Coen Teulings in het Financieel Dagblad aan; "Je moet halsoverkop een groot bedrag vinden, dan schiet je snel door in maatregelen die op korte termijn geld opleveren en op middellange termijn niet goed uitpakken."

Komt tijd, komt raad

Samenvattend heeft iedereen dus te lijden onder de btw verhoging. Vooral de winkeliers gaan een onzekere tijd tegemoet, voor hen is het de vraag of de consument drastisch minder gaat kopen en of ze het hoofd nog boven water kunnen houden. Ook voor de arbeidsmarkt kan het vervelende gevolgen hebben, mensen raken minder gemotiveerd om te werken.
Of het een goede beslissing is geweest of niet zal de toekomst uitwijzen. Een ding is zeker, de consument zal nog meer op de uitgaven gaan letten en efficiënter het geld gaan besteden.
© 2012 - 2020 Juuls, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gadini, Pixabay
  • http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/11786192/__Per_uitgegeven_euro_13_cent_voor_staat__.html

Reageer op het artikel "De gevolgen van de BTW verhoging"

Reactie

Franet (infoteur), 18-05-2012 14:42 #1
Helemaal mee eens! Wat ik niet kan begrijpen is dat een partij als de VVD, die altijd voorstander is geweest van lage belastingen, nu vóór een BTW-verhoging heeft gestemd. Ik begrijp natuurlijk ook wel dat de overheid geld tekort komt, maar dan zou ik willen zeggen: Geef niet meer geld uit dan er binnenkomt, m.a.w. houd op met geld lenen en zorg er nu eindelijk eens voor dat de staatsschuld afgelost wordt, en wel zo snel mogelijk! Alle rente die de overheid moet betalen op de staatsleningen is weggegooid geld, en zou voor veel betere doeleinden gebruikt kunnen worden!

Infoteur: Juuls
Gepubliceerd: 17-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!