Samenwonen: gevolgen voor de belasting en inkomsten?

Samenwonen: gevolgen voor de belasting en inkomsten? Wie gaat samenwonen moet rekening houden met het feit dat dit gevolgen kan hebben voor de belasting en voor je inkomsten. Deze gevolgen gelden zowel voor u als voor de persoon met wie u samenwoont. Welke veranderingen dit zijn hangt af van enkele voorwaarden. In dit artikel wordt beschreven welke mogelijke gevolgen samenwonen heeft voor uw belastings- en inkomstensituatie.

Gevolgen voor belasting?

Wanneer u samenwoont verandert uw fiscale situatie. Onderstaand twee voorbeelden waarmee rekening gehouden moet worden.

Fiscaal partner

Een belangrijk vraagstuk voor de gevolgen voor uw belastingssituatie is of u fiscale partners bent van elkaar. Fiscale partners kunnen meerdere aftrekposten gunstig onderling verdelen (bijvoorbeeld studiekosten of hypotheekkosten). In tegenstelling tot getrouwden zijn samenwonenden niet direct fiscaal partners. Sinds 1 januari 2011 kan er niet meer vrijelijk worden gekozen voor fiscaal partnerschap. Aangezien er ook nadelen kunnen zitten aan het fiscaal partnerschap was het voor velen interessant om zelf de keuze te maken geen fiscaal partner te zijn. Dat is dus voorbij, je bent het of je bent het niet. Om fiscaal partner te zijn moet u voldoen aan enkele voorwaarden. U dient langer dan zes maanden onafgebroken te hebben samengewoond en een gedeelde huishouding te hebben gevoerd, u moet samen ingeschreven zijn geweest op hetzelfde adres in de Gemeentelijke Basisregistratie van uw gemeente en u en uw partner moeten allebei ouder dan 18 jaar zijn geweest.

Toeslagpartner

Wanneer u en de persoon waarmee u samenwoont geen fiscale patners zijn, bestaat er nog wel de kans dat jullie toeslagpartners van elkaar zijn. Toeslagpartners vragen samen toeslagen aan (bijvoorbeeld zorgtoeslag of huurtoeslag) waarbij de inkomsten samen tellen voor de hoogte van de toeslag. Getrouwde stellen of stellen met een geregistreerd partnerschap zijn automatisch elkaars toeslagpartner.Ook samenwonenden kunnen elkaars toeslagpartner zijn. Hierbij moet één van onderstaande voorwaarden voor de samenwonenden van toepassing zijn:
  • er is sprake van fiscaal partnerschap
  • er is een samenlevingscontract afgesloten
  • de samenwonenden hebben samen een kind
  • één van de samenwonenden heeft een kind van de ander erkend
  • de samenwonenden waren het jaar ervoor ook al toeslagpartner
  • de samenwonenden zijn pensioenpartners
  • de samenwonenden hebben samen een koophuis en samen verantwoordelijk voor de hypotheek

Gevolgen voor uw inkomen?

Bovenstaand zijn gevolgen beschreven die van toepassing zijn op de belastingsituatie. Maar samenwonen kan ook ingrijpende gevolgen hebben voor uw inkomsten.

AOW

U heeft recht op minder AOW wanneer u samenwoont. Dit komt omdat samenwonen in verhouding goedkoper is dan alleen wonen omdat vaste lasten kunnen worden gedeeld. Voor samenwonenden bedraagt de AOW 50% van het minimumloon.

Bijstandsuitkering

Wanneer u gaat samenwonen met een andere bijstandsuitkeringgerechtigde, dan wordt de bijstandsuitkering per persoon verlaagd. Voor uw eigen bijstandsuitkering zijn ook het inkomen en het vermogen van uw partner van belang voor de bijstandsuitkering. Hierbij wordt het inkomen en het vermogen vergeleken met de bijstandsnorm. Als u bijvoorbeeld gaat samenwonen met iemand die meer verdient dan de bijstandsnorm voor samenwonenden, verliest u het recht op de bijstandsuitkering. Dit geldt ook voor het vermogen.

Partneralimentatie

Uw partneralimentatie vervalt indien u gaat samenwonen met een andere partner. Hierbij moet het samenwonen wel vergelijkbaar zijn met een huwelijk.

WAO, WIA of WW-uitkering

Samenwonen heeft geen gevolgen voor deze uitkeringen. Alleen wanneer u bepaalde toeslagen ontvangt op deze uitkeringen, kunnen deze toeslagen vervallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Samenwonen en belasting betalenSamenwonen en belasting betalenWelke gevolgen heeft samenwonen financieel voor de belasting die u moet betalen (inkomstenbelasting, erfbelasting)? Gaat…
Samenwonen tijdens je studieSamenwonen tijdens je studieSamenwonen tijdens je studie? Is dit wel verstandig en is het te betalen? In dit artikel meer informatie en weetjes over…
Een samenlevingscontractGeregeld hoor je van samenwonende stelletjes dat ze een samenlevingscontract hebben ondertekend. Hierin hebben ze afspra…
Erven en samenwonen in 2019 en 2020: gevolgen partnerErven en samenwonen in 2019 en 2020: gevolgen partnerWie erft er van wie, als u gaat samenwonen? Wie in 2019 of 2020 gaat samenwonen, een LAT-relatie heeft of eerder ging sa…

Huurtoeslag in 2015: hoogte en hoe aan te vragenHuurtoeslag in 2015: hoogte en hoe aan te vragenWanneer je inkomen niet al te hoog is kan het elke keer weer een hele opgave zijn om aan het einde van de maand de huur…
Studiefinanciering: Wanneer ben ik uitwonend?Studiefinanciering: Wanneer ben ik uitwonend?Studenten gaan graag op kamers wonen, als je uitwonend bent krijg je daarbij flink wat extra geld met je studiebeurs. Wa…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.juridischloket.nl

Reageer op het artikel "Samenwonen: gevolgen voor de belasting en inkomsten?"

Reacties

Nadine, 25-02-2018 11:10 #6
Gehandicapte man nog gehuwd in 2017 woont samen met niet gehuwde vrouw, Roemeense nationaliteit zonder inkomen. Wat zijn de gevolgen voor belastingen?

Akset Sien, 14-08-2016 10:35 #5
Ik zou graag een antwoord krijgen op volgende vraag: als ik mijn domicilie bij mijn vriend zet en mijn appartement hou als tweede verblijf, heeft dit een invloed op de belastingaangifte van mijn vriend en van mezelf?

Mvg
Sien

Steve, 20-07-2015 18:42 #4
Ik zou graag willen weten of het gevolgen heeft als mijn neef die in scheiding zit voor 1 of 2 jaar bij mij zou intrekken.
Ik heb namelijk een koophuis en de meeste info hier lijkt me voor huurders van toepassing, er staat ook nergens bij wat de voor/nadelen zijn bij een koophuis.
Omdat mijn neef niet ingeschreven staat en momenteel mede huurder is word hij onder aan de lijst gezet, ik zou hem daarom graag vooruit willen helpen maar het oss natuurlijk niet de bedoeling dat ik daarom keihard gepakt word door de belastingdienst. Reactie infoteur, 20-07-2015
Als iemand bij je intrekt kan dit gevolgen hebben voor gemeentelijke belastingen, Waterschapsbelastingen, enzovoorts. De vraag is natuurlijk of je neef zich ook daadwerkelijk op jouw adres inschrijft.

Ik, 14-04-2013 00:54 #3
De kinderen in een apart huis laten wonen en huur laten betalen? Was ik zo klaar mee. Wat ze voor de rest doen kon me gestolen worden! Hoewel de werkenden wel de achterlijken zijn die die flauwekul financieren!

Jolanda, 07-03-2013 19:47 #2
Lekker je met je eigen leven bemoeien tenzij je wat tegen hun hebt of het jaloezie is, anders vind ik een ander naaien behoorlijk misselijk tenzij je zelf perfekt en 100%eerlijk bent, maar dan nog zou ik me niet bezig houden ermee om andere mensen te proberen helemaal nd klote te helpen. Wat word ik er beter van, even eerlijk maar ja er zijn altijd mensen die dat grappig vinden. Succes ermee

Sonny, 17-11-2012 20:09 #1
Ik wil graag weten hoe ik aangifte moet doen omdat ik mensen ken die al ruim een jaar samen wonen en beiden een huis hebben en de kinderen in huis en zelf in het andere huis wonen, tevens worden wel alle toeslagen opgestreken. de een werkt een minimum loon op papier terwijl hij meer verdiend dan een gemiddeld huishouden de ander heeft ook een goed inkomen. beiden strijken huurtoeslag op en laten de kinderen de huur betalen aan hun, de man des huizes is al eerder veroordeeld voor oplichting wat betreft samenwonen. Reactie infoteur, 21-08-2015
Beste Sonny,

Melden kan via 0800 - 235 83 53. Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Of stuur een e-mail naar toeslagen.fraude@belastingdienst.nl.

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 22-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Geldzaken
Reacties: 6
Schrijf mee!