InfoNu.nl > Financieel > Geld > Uw loon bij ziekte

Uw loon bij ziekte

Uw loon bij ziekte Rondom ziekte en arbeidsovereenkomst bestaan veel misverstanden. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat ze in de ziektewet zitten als ze ziek zijn. Maar in feite betaalt de werkgever gewoon 2 jaar lang uw loon door. En hoe zit het dan als u ziek wordt in de proeftijd? Op zulke vragen vindt u hier een antwoord.

Verzekerd via de WIA en de Ziektewet

Wie in dienst is bij een werkgever is verplicht verzekerd voor de inkomensgevolgen van ziekte via de WIA en de Ziektewet. Zowel u als uw werkgever betalen premies voor beide verzekeringen via inhouding op uw loon. Wettelijk is geregeld dat uw werkgever gedurende de eerste twee jaar van uw ziekte uw loon voor minimaal 70% blijft doorbetalen. Het loon waarover dit percentage wordt berekend is wel gemaximeerd via het maximumdagloon.

Op dat moment is er dus nog geen sprake van een geldelijke bijdrage door een uitkeringsinstantie. Wel is denkbaar dat uw werkgever het risico van loondoorbetaling heeft ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij en dat u uw loon of salaris via die maatschappij ontvangt.

WIA als opvolger van de WAO

Tijdens de eerste 2 jaar van uw ziekte blijft ook de arbeidsovereenkomst met uw werkgever gewoon intact en mag u niet ontslagen worden. Na 2 jaar ziek zijn wordt beoordeeld of u in aanmerking komt voor een uitkering via de WIA, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen als vervanger van de voormalige WAO. Als dat zo is ontvangt u vanaf dat moment een uitkering van UWV. De hoogte van die uitkering is afhankelijk van de mate van arbeidsongeschiktheid en uw laatst verdiende loon. De WIA-uitkering stopt bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd of eerder als u weer in staat bent om te werken.

Ziek tijdens de proeftijd

Aan een nieuw dienstverband gaat doorgaans een proeftijd vooraf. Tijdens zon proeftijd gelden er andere regels dan bij een normale arbeidsovereenkomst. Partijen kunnen bijvoorbeeld makkelijker afscheid van elkaar nemen, ook bij ziekte. Zo hoeft een werkgever tijdens de proeftijd geen opzegtermijn in acht te nemen. U heeft dus geen recht op 2 jaar loondoorbetaling bij ziekte in de proefperiode.

Zwanger tijdens de proefperiode

Hoewel er dus minder stringente regels voor ontslag gelden tijdens de proeftijd, betekent dat niet dat voorschriften geheel ontbreken. Uw werkgever mag u bijvoorbeeld niet ontslaan omdat u zwanger bent. Maar omdat de werkgever de arbeidsovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag beëindigen zal het voor u erg moeilijk zijn om aan te tonen dat zwangerschap de aanleiding voor het ontslag was.

De Ziektewet als vangnet

De ziektewet kan onder meer soelaas bieden als men ontslagen wordt tijdens ziekte in de proeftijd maar ook als een ontslagvergunning afloopt tijdens ziekte. In beide gevallen is er geen sprake meer van een dienstverband en treedt de uitkering ingevolge de Ziektewet in de plaats van loondoorbetaling c.q. een WIA-uitkering. U zult dan ook ten hoogste 2 jaar een ziektewetuitkering kunnen ontvangen. Daarna wordt beoordeeld of u in aanmerking komt voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering uit hoofde van de WIA.

Op het moment dat u weer in staat bent om te werken, stopt ook de uitkering ingevolge de Ziektewet. Maar aangezien u dan uw baan kwijt bent, kunt u wellicht een beroep doen op de Werkloosheidswet (WW).
Gerelateerde artikelen
Hoogte en duur ziektewetuitkeringDe Ziektewet is onder andere bedoeld voor mensen die geen vaste werkgever hebben, zoals flexkrachten die via het uitzend…
Bedden merken - Welk merk bed kies je?Als je een bed wilt kopen kun je uit verschillende merken kiezen. Ieder merk heeft zijn voordelen en nadelen. Vergelijk…
In de ziektewetAls je ziek ben en je hebt geen recht meer op loon van een werkgever, dan kan je een beroep doen op de Ziektewet. Je kun…
Proeftijd en ontslagProeftijd en ontslagWerkgevers en werknemers kunnen een proeftijd met elkaar afspreken bij het aangaan van een arbeidscontract. In die proef…
Doorbetaling van loon bij ziekteDoorbetaling van loon bij ziekteWanneer iemand niet in staat is om volledig te kunnen werken door ziekte, is het mogelijk om doorbetaald te worden. In d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Uw loon bij ziekte"

Reacties

Hanny V. Kampen, 19-09-2016 14:08 #4
Als je tijdens je WW ziek wordt (al meer dan een jaar) volgens welk dagloon wordt dan de ziektewet uitgekeerd? Is dat volgens dagloon van voormalig werkgever, of volgens dagloon WW?

Met vriendelijke groet,
Hanny Loerakker- van kampen.

Fm Wegman, 13-01-2016 16:40 #3
Gisteren ontving ik een brief waarin werd aangegeven dat ik door ziekte geen recht heb op ww uitkering. Ik heb echter in december al een brief ontvangen waarin stond dat ik dat wel had, gedurende 33 weken.
Klopt het echt dat je als je 32u per week beter gemeld was en nog voor 4u in de ziektewet liep tijdens het einde van het arbeidscontract, je dan niet uit beide potjes betaald wordt? Of kan UWV Ziektewet bepalen dat je wel voor 32u recht op ww hebt en voor 4u recht op zw-uitkering? Dit was is december al bekend. Overigens heb ik gisteren op verzoek van zw alle papieren die ik in december van werkgever ontving verzonden, aangezien mij 2 weken terug werd verteld dat ik dit bij controle mee kon nemen en nu ineens schriftelijk wordt verzocht dit op te sturen met de reden waarom dit 'te laat' is gedaan. Werkgever had in december de papieren (met mededeling dat ik toen al 32u werkte) ook opgestuurd.
Ik snap het niet echt meer, werkt het echt allemaal ZO langs elkaar heen?

Gr. Cisca

Vossenberg, 22-09-2015 18:20 #2
Een werknemer heeft een inkomen krachtens vakantiezegels.
Moet de werkgever dan toch nog een ziekengeld uitkeren als werknemer
tijdens de vakantie-periode ziek is?

M. Pereira, 22-01-2013 09:43 #1
Geachte Meneer/Mevrouw
Ik zou graag de hoogte van ziektegeld willen weten, dus wat ga ik per week ontvangen.
En wanneer ik die kan verwachten.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 4
Schrijf mee!