Zo organiseer je als vereniging een winstgevende rommelmarkt
Via een rommelmarkt kan je extra geld verdienen voor club, vereniging of goed doel. Maar zo'n vlooienmarkt organiseren lijkt eenvoudiger dan het is. Je kunt alleen een postief financieel resultaat boeken als je een rommelmarkt efficiënt organiseert en waakt voor typische valkuilen. En als voldoende vrijwillig personeel bereid is de schouders te zetten onder de totstandkoming van zo'n vlooienmarkt. Bijvoorbeeld op gebied van verzamelen, inruimen, verkopen, opruimen en afvoeren van de onverkochte spullen. Maar ook de tijdige reclame zoals flyeren, billboards, krantenartikelen is noodzakelijk om voldoende klanten te trekken.
Geld is altijd nodig
Verenigingen, clubs, goede doelen en vrijwilligersorganisaties komen altijd geld te kort. Via het verhogen van de contributie lukt het niet altijd het financiële gat te dichten. Bovendien moet je waken dat de leden weglopen vanwege te hoge contributie. Een van de mogelijkheden om extra inkomsten in kas te krijgen is het organiseren van een rommelmarkt, dikwijls in het weekend. Welke aandachtspunten en succesfactoren, spelen daarbij een rol.
Voorbereidingsperiode
Allereerst dient natuurlijk een geschikte verkooplocatie voor de vlooienmarkt te worden gevonden waarvan de huurkosten betaalbaar zijn en de bereikbaarheid goed is. Want niet alleen dienen de kopers het adres gemakkelijk te kunnen bereiken, maar dat geldt ook voor de aan- en afvoer van de te verkopen artikelen. Dus een clubhuis, buurthuis, school of sporthal met voldoende parkeermogelijkheid komen daarvoor al snel in aanmerking. Tegenwoordig is een kofferbakmarkt, waar vanuit auto's wordt verkocht, ook een optie maar als die in de openlucht plaatsvindt moeten de klimatologische omstandigheden wel meewerken.
Publiciteit
Het succes staat of valt met tijdige bekendmaking en promotie, om zowel voldoende spullen te bemachtigen als geïnteresseerde klanten aan te trekken. Ruim van te voren dienen dus huis-aan-huis folders te worden verspreid, persberichten te worden verstrekt, affiches en raamposters te worden gemaakt. Een paar dagen van te voren kunnen regenbestendige reclameborden (billboards) worden uitgezet in buurt of dorp. Ook via internet kan de nodige reclame worden gemaakt, o.a. op Facebook of je eigen site.
Medewerkers plannen
Belangrijk is dat er voldoende medewerkers worden ingeroosterd voor de aanvoer en inrichting, de verkoop en ook weer de afvoer van onverkochte spullen. Maar ook voor de inwendige mens en de verkoop van winstgevende consumpties dient mankracht te worden ingeschakeld. Minstens 20 personen dienen hiervoor te worden ingeschakeld al dan niet in deeltijd.
Goederen inslaan en opslaan
Handig om bij de mensen thuis in het dorp aangeboden spulletjes op te halen. Een kleine huurvrachtwagen die de dag van te voren spulletjes bij de mensen thuis ophaalt is ideaal. Zorg dat die ophaalmogelijkheid met telefoonnummer o.a. op de flyers en in de persberichten verschijnt die worden verspreid.
De dag zelf
Zorg dat in de verkoopruimte een duidelijke overzichtelijke indeling is van o.a. stands met:
- boeken/platen/Cd's,
- kleding,
- potjes/schalen/serviesgoed,
- speelgoed,
- technische spullen,
- antiek enz.
Denk aan de inwendige mens van de verkopers, zodat die niet hun verkoopkraam in de steek hoeven te laten. Denk er ook aan dat van tijd tot tijd het contante geld bij de verkopers wordt opgehaald.
Loterij of rad van avontuur
Via het verkopen van loten met kans op leuke prijsjes, kun je extra inkomsten genereren. Wees erop attent dat je niet de wet al te zeer overtreedt, want eigenlijk heb je daarvoor toestemming van de plaatselijke Gemeente nodig.
Aan het eind van de dag
Als iedereen moe en tevreden is dient er toch nog heel wat werk te worden gezet, waarvoor mensen moeten worden ingeschakeld.
- Alle overgebleven onverkochte spullen dienen in dozen te worden verpakt en te worden afgevoerd naar bijvoorbeeld kringloopwinkel.
- De zaal dient te worden opgeruimd en schoongemaakt.
- De billboards moeten worden opgehaald.
- Na afloop heeft iedereen behoefte aan een welverdiende consumptie voor de belangeloze inzet
Na afloop
De opbrengst van de dag bekend maken en iedereen bedanken voor hun inzet.