InfoNu.nl > Financieel > Geld > Goud, koop goud om de goede redenen

Goud, koop goud om de goede redenen

Goud, koop goud om de goede redenen Goud kopen en verkopen, in goud beleggen in 2019, het is niet moeilijk. Het is vooral de kunst om goud op het juiste moment te kopen en tegen de goede prijs, is een stuk lastiger. Goud kopen kan op vele manieren. Koop goud om de goede redenen. Goud is aantrekkelijk als een veilige haven, als buffer tegen inflatie of natuurlijk om winst mee te maken. De goudprijs heeft in 2012 de grens van de 1800 dollar per ounce doorbroken. Volgens Willem Middelkoop gaan we met de goudprijs naar de 5000 dollar, maar wanneer zal dat zijn? Oud goud en gouden sieraden inleveren levert veel geld op. Hoeveel karaat goud koopt u?

Goudprijs bij inkoop en verkoop van goud in 2019

Goud is nog meer een speculatief product dan sommigen denken. Goed inspelen op ontwikkelingen op de goudmarkt kunnen forse rendementen genereren. Andere redenen zoals geopolitieke onrust, aanslagen en waardevastheid blijken geen goede argumenten te zijn. Als er sprake is van een samenhang, dan blijkt die vaak zeer kortstondig te zijn. Zo blijkt uit onderzoek van Michael R. Sesit en Goldman Sachs. In dollars gemeten is de goudprijs flink opgelopen, in euro’s gemeten valt het nog wel eens steeds tegen.

Waardevastheid van het goud

Een van de mythes is de waardevastheid van het goud. Welnu in 1980 maakte de goudprijs per troy ounce een top van 850 dollar. Als u sindsdien de inflatie meetelt, ontstaat er een goudprijs van 2.120 dollar volgens Sesit. Eind september 2007 topte het goud op 746 dollar. Dat wil zeggen op 1/3 van een waardevaste goudprijs. In euro’s is het nog dramatischer: in 2001 stond de euro nog op een peil van 0,89 dollarcent, eind september 2007 leverde een euro 1,426 dollar op. In januari 2019 heeft de goudprijs weer de stijgende lijn opgepakt. Sommigen spreken over het Trump effect.

Een zwakke dollar en sterke euro

Een zwakke dollar blijkt een belangrijke motor voor een oplopende goudprijs in dollars. Volgens Goldman Sachs liep de goudprijs sinds 1998 in 91% van de gevallen gelijk op met een mandje belangrijke valuta, waaronder Australische- en Canadese dollar, de euro en de yen. Bekijk dus altijd ook de waarde van de goudprijs in onze eigen valuta, de euro. De euro is begin 2014 1,37 dollar waard, begin 2019 is dit 1,14 dollar.

Gouden sieraden en oud goud verkopen

U kunt goud kopen, maar ook gouden sieraden of oud goud tegen een aantrekkelijke prijs verkopen. De waarde van uw goud is afhankelijk van de zuiverheid. Vaak is goud gemengd met een ander metaal. Bij gouden sieraden is daarom een merkteken aangebracht dat aangeeft hoeveel echt goud u in handen hebt:
  • 8 karaat is 33,3% puur goud.
  • 14 karaat goud is 58,5% puur goud met merkteken 585.
  • 20 karaat goud is 83,3% puur goud.
  • 21 karaat goud is 87,5% puur goud.
  • 22 karaat goud is 91,6% puur goud.
  • 24 karaat goud is 99,9% puur goud.

Waarde van goud

100% puur goud komt u nauwelijks tegen, omdat dat een te zacht materiaal is. Het betekent ook dat als u een gouden armband van 15 karaat hebt en u ziet een advertentie waarin u 33 euro per gram puur goud wordt aangeboden, u even moet gaan rekenen. Stel de armband weegt 20 gram, dan bezit u 20 maal 58,5% puur goud, ofwel 11,7 puur goud. En dat heeft dan een waarde bij deze goud opkoper van 11,7 maal 33 euro, ofwel 386 euro.

De goudvoorraad

De goudprijs maakt wat rare sprongen, maar de trend is al negen jaar bullish. Reden daarvoor blijkt voor de beperkte goudvoorraad te zijn en de toenemende vraag in de wereld. Goud blijkt steeds moeilijker te delven, waardoor verwerkingskosten verder oplopen. In Zuid Afrika zijn de goudmijnen bijna leeg aan het raken, terwijl de vraag naar goud alleen maar stijgt.

De centrale banken

Vlak ook niet de rol van de centrale banken uit. Ze beschikken over aanzienlijke voorraden en kunnen de prijs fors drukken met een extra aanbod van goud. Nogal wat landen hebben geld nodig en dan is een extra verkoop van goud een snelle en eenvoudige extra bron van inkomsten. Maar als ze meer reserves willen, zal dat de goudprijs verder doen stijgen.

Slot

Al met al heeft het goud behoorlijke speculatieve trekken die u met derivaten als de turbo van ABN AMRO kunt bespelen. U kunt van de goudprijs ook eenvoudig profiteren door fysiek goud aan te kopen via het internet of door te kiezen voor de relatief goedkope fysiek goud trackers van de RBS bank, voorheen ABN AMRO. Genoeg mogelijkheden om met goud dus geld te verdienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goud, koop goud om de goede redenen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Goud kopen
Schrijf mee!