InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Budgetbeheer: geld besparen

Budgetbeheer: geld besparen

Budgetbeheer: geld besparen Met de economische crisis speelt geld voor iedereen een belangrijke rol. Evenwicht in de inkomsten en uitgaven is essentieel, maar helaas niet altijd haalbaar. Zeker wanneer jij minder verdient, minder uren kunt maken of zelfs je baan bent verloren is het van belang de uitgaven en inkomsten in balans te brengen. Dat kun je doen door werk te zoeken om meer bij te verdienen, maar op een slimme manier geld besparen is vaak veel gemakkelijker.

Budgetbeheer

Budgetbeheer is uiteraard vanaf twee zijden te benaderen, aan de ene kant kun je ervoor kiezen om te proberen meer inkomsten te genereren om te compenseren voor (hoge) uitgaven. Natuurlijk is het ook mogelijk om te proberen geld te besparen. Daarvoor is het nodig om kritisch te kijken naar je budget en te bepalen of je bepaalde zaken kunt minderen of zelfs geheel achterwege te laten en zo je inkomen beter in balans te brengen.

Waar moet je rekening mee houden bij geld besparen?

Voordat je overgaat naar het daadwerkelijk bezuinigen of besparen op bepaalde zaken is het allereerst belangrijk aandacht te besteden aan de volgende zaken.

Verborgen uitgaven

Zaken waarop je makkelijk kunt besparen zijn zaken waar je je niet geheel van bewust bent. Dat broodje in de pauze, wat wisselgeld dat kwijtraakt. Aan te raden is om je uitgaven op te schrijven om je bewust te worden van wat je uitgeeft.

Houd er plezier in

Besparen klinkt erg negatief en budgetteren is zeker niet altijd leuk. Maar het besparen van geld kan ook veel plezier opleveren. Indien je bijvoorbeeld je kleingeld dat je normaal zou besteden aan het kopen van kleine (nutteloze) zaken in een spaarpot stopt, kun je deze naar verloop van tijd openmaken en met het gespaarde geld iets echt leuks gaan doen. Zelfs met deze kleine bedragen kan het totaal aardig oplopen.

Bedenk of het noodzakelijk is

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die minder waarde hechten aan materiële zaken vaak ook gelukkiger zijn. Besef dus dat geld en spullen niet gelukkig maken. Je zult merken dat je een stuk positiever in het leven staat als je de kleine dingen in het leven wat meer waardeert!

Praktische tips om geld te besparen

Om op de goede weg te komen geld te besparen, hieronder praktische tips die direct resultaat opleveren om jouw financiën snel weer in balans te krijgen. Op internet zijn er honderden te vinden, dus dit is enkel een greep uit de mogelijkheden.

  • Zet elektronische apparaten echt uit als je ze niet gebruikt
  • Neem klantenkaarten van je favoriete winkels
  • Begin een moestuin
  • Maak cadeaus gewoon zelf
  • Maak een boodschappenlijstje als je gaat winkelen om impulsaankopen te voorkomen
  • Eet minder vlees
  • Geef minder geld uit aan verzorgingsproducten (goedkopere varianten doen niet onder)
  • Pak de fiets
  • Doe een knip-cursus om op kapperskosten voor het hele gezin te besparen
  • Isoleer je huis
  • Koop grootverpakkingen voor relatief voordeel
  • Zeg tijdschrift en televisie abonnementen op als je ze niet gebruikt
  • Verkoop oude spullen via Marktplaats of Ebay
  • Indien je creatief bent kun je ook creaties via Etsy verkopen
  • Verhuur ruimte in huis die je over hebt
  • Denk altijd goed na voor je iets in je mandje gooit, heb je het echt nodig?

Er zijn enorm veel manieren om te besparen. Het vergt soms wat creativiteit, maar levert uiteindelijk een schuldenvrij bestaan én een goed gevoel op.

Lees verder

© 2014 - 2018 Leningexpert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Makkelijk geld verdienen!Makkelijk geld verdienen!Wie wil nou niet makkelijk geld verdienen? Het liefst nog slapend rijk worden? Nou dat is makkelijker dan je denkt! Om g…
Geld besparen kan heel eenvoudigGeld wordt bespaard, net zoals een bedrijf zijn winst kan verhogen: de inkomsten worden verhoogd en de uitgaven worden b…
Budgetbeheer: effectief geld sparen via internetsparenBudgetbeheer: effectief geld sparen via internetsparenAls je op een effectieve manier aan internetsparen wilt doen dan is het van belang om eerst je maandelijkse uitgaven te…
Tips om uw geldzaken weer op orde te krijgenTips om uw geldzaken weer op orde te krijgenGeldzorgen zijn op te lossen door te besparen op de uitgaven of door de inkomsten te verhogen. In de praktijk blijkt dat…

Reageer op het artikel "Budgetbeheer: geld besparen"

Infoteur: Leningexpert
Gepubliceerd: 15-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Budgetbeheer
Schrijf mee!