InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe laat ik mijn gezin goed verzorgd achter?

Hoe laat ik mijn gezin goed verzorgd achter?

In een goede financiële planning voor de toekomst, moet er ook rekening worden gehouden met de mogelijkheden dat één van de kostwinners komt te overlijden. De overgebleven partner moet financieel in een positie terecht komen dat het gezin door kan blijven draaien. In de levensfase waarin gezinnen over het meeste geld moeten beschikken, zijn ze nog in de opbouwende fase. Jonge gezinnen hebben vaak hoge maandelijkse lasten en een relatief laag inkomen. In deze fase van het leven is het echter belangrijk om de zaken goed op orde te hebben voor het geval één van de partner iets overkomt. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een sterfgeval, maar bijvoorbeeld ook arbeidsongeschiktheid.

Houd rekening met inkomensterugval

Door de kredietcrisis is duidelijk gebleken hoe kwetsbaar de financiële positie is van gezinnen met twee inkomens met een zware hypotheeklast. Zodra één van beide een deel van het inkomen verliest, ontstaat er een probleem. Huiseigenaren worden door de bank vaak verplicht om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten, maar deze stok achter de deur hebben huurders niet. Bij het kopen of huren van een huis, moet u altijd rekening houden met en mogelijke inkomensterugval. Leen dus niet het bedrag dat u maximaal kunt krijgen van de bank, maar kijk naar de maandlasten om te bepalen hoe veel hypotheek u zou kunnen nemen.

Het gezin draaiende houden na het overlijden van de partner

Na het overlijden van de partner, moet de overgebleven partner wel zo weinig mogelijke financiële zorgen krijgen. Het dragen van de last dat zijn of haar partner is overleden, is al zwaar genoeg. Hierover moet nagedacht worden om latere zorgen te voorkomen. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen kan er recht bestaan op een uitkering uit de ANW. Eventueel kan er ook aanspraak worden gemaakt op het partnerpensioen bij het pensioenfonds van de werkgever van de overledene.

U doet er verstandig aan om inzichtelijk te krijgen wat de financiele gevolgen zijn van het overleden voor de rest van de gezinsleden. Voor het geval er onvoldoende inkomsten te verwachten zijn na overlijden, moeten er maatregelen worden getroffen.

Wat kunt u doen om noodgevallen op te vangen?

Het grootste gevaar wat betreft geld, is het overlijdensrisico. Wat heeft de overgebleven partner nodig om het gezin te onderhouden? Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een bedrag in één keer na overlijden van de partner. Indien dit gebeurt als de kinderen nog jong zijn en het inkomen nog laag, hebt u een groter bedrag nodig dan dat bij zestigers het geval zal zijn. U kunt een overlijdensrisicoverzekering afsluiten met een dalend kapitaal. Dit is goedkoper dan een reguliere overlijdensrisicoverzekering, doordat het risico dat de verzekeraar het verzekerde bedrag moet uitkeren steeds kleiner gaat worden.

Welk bedrag moet ik verzekeren bij overlijden?

U zult na moeten gaan wat u op jaarbasis tekort komt na overlijden van de partner. Vervolgend kunt u aan de hand hiervan een verzekerd kapitaal gaan bepalen. Het uitgekeerde bedrag moet vooral voldoende zijn om de eerste jaren na het overlijden mee te kunnen overbruggen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe laat ik mijn gezin goed verzorgd achter?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 26-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!