InfoNu.nl > Financieel > Geld > Goedkoop studeren

Goedkoop studeren

Goedkoop studeren Studeren is een prijzige aangelegenheid waar gelukkig veel geld op te besparen valt. Met deze praktische tips wordt studeren een stuk betaalbaarder!

Oriënteer je goed

Er is haast niks duurder voor je studie dan verkeerde keuzes maken. Na een studie gekozen te hebben is een jaar vergooien door een verkeerde studie een zeer prijzige aangelegenheid. Met het grote aanbod aan studies is het lastig om nog met volle zekerheid een studie te kiezen. Met de volgende tips is een juiste studiekeuze niet gegarandeerd, maar wel een stuk aannemelijker.
  • Win informatie in. Doe dit door open dagen te bezoeken. Wanneer een bepaalde studie een serieuze optie begint te worden doe je er ook verstandig aan om een meeloopdag bij te wonen. Op meeloopdagen krijg je een kans om te zien hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat en hoe de studie er uit ziet zonder alle 'franje' die tijdens een open dag opgezet wordt.
  • Praat met studenten die het al studeren. Deze zullen je veel eerlijkere antwoorden geven dan een docent of een voorlichter van de desbetreffende hogeschool of universiteit.
  • Maak studiekeuzetests.

Onderzoek je toekomstperspectief

Geld hoort geen doorslaggevende keuze te zijn in het kiezen van je studie, maar is zeker iets wat je ter overweging kan nemen bij je studiekeuze. Neem daarbij de volgende dingen in overweging:
  • Baankansen. Krijg je met deze studie wel een baan?
  • Startsalaris. Wat ga je in de eerste jaren verdienen na deze studie?
  • Doorgroeikansen. Kun je vanuit deze studie wel doorgroeien naar een betere positie?

Bespaar op studiemateriaal

Studieboeken zijn erg prijzig en kan in zijn totaliteit oplopen tot honderden euro's. Bespaar hierop door ze tweedehands aan te schaffen. Ook kun je geld besparen door een boek van iemand te lenen en deze goedkoop te laten kopiëren en inbinden. Of nog goedkoper: inscannen en meenemen op de laptop. Naast dat het laatst veel geld bespaard scheelt het je ook een hoop zware boeken om mee te zeulen!

Onderzoek je financieringsmogelijkheden

Collegegeld en studieboeken zijn in de totaliteit een erg groot bedrag wat je misschien moeilijk vindt om te betalen in één keer. Gelukkig kun je je collegegeld ook in termijnen betalen, informeer hiervoor bij je hogeschool of universiteit.

Blijf thuis wonen

Al zou ik dit niet aanvoeren als tip, is het zeker iets wat je ter overweging kan nemen. Thuis wonen is een stukken goedkoper dan op kamers gaan. Hierdoor mis je wel een hoop van het 'echte' studentenleven.

Schrijf je in voor sociale woonvesting

Particulier huren is vaak erg duur. Gelukkig kan huisvesting ook een stuk goedkoper, al is hier veelal wel een wachtlijst voor. Door je in te schrijven op Woningnet kwalificeer je jezelf voor sociale huisvesting. Je spaart iedere maand een punt, en na een tijd heb je al redelijk wat punten gespaard. Bij beschikbare woningen krijgt de geïnteresseerde met het hoogste puntenaantal de woning toegewezen.

Verdien door te lenen

De rente op een lening bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is momenteel lager dan de rente die je verdient met het geld op je spaarrekening. Door maximaal bij te lenen en dit te storten op een spaarrekening kun je profiteren van de rente die je opbouwt. Let wel: dit vereist veel discipline om het geld niet aan te breken. Doe je dit, dan wordt het voordeel teniet gedaan.
© 2012 - 2019 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Studiekosten: hoe kan ik hierop besparen?Studiekosten: hoe kan ik hierop besparen?Iedereen die gestudeerd heeft, aan het studeren is of kinderen heeft die studeren weet ervan: studeren kost veel geld. B…
Studeren en leren: concentratie tipsStuderen en leren: concentratie tipsHoe ga je om met concentratie problemen tijdens de studie? Hoe ga je om met concentratie moeilijkheden tijdens het leren…
Studeren in AustraliëVeel Nederlanders emigreren naar Australië. Australië is ook een erg populair vakantieland bij Nederlanders. Veel Nederl…

Reageer op het artikel "Goedkoop studeren"

Infoteur: Infokoning
Gepubliceerd: 19-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!