InfoNu.nl > Financieel > Geld > Uit de schuldsanering, met schone lei beginnen

Uit de schuldsanering, met schone lei beginnen

Nadat mensen uit de schuldsanering komen, kunnen ze weer met een schone lei beginnen. Een nare periode is afgesloten en er start een nieuw begin. Gezinnen die in de schuldsanering terecht komen, moeten in een periode van drie jaren op een houtje bijten. Ze krijgen een vast bedrag per week. Het bedrag zou net voldoende moeten zijn om van te kunnen leven. In de praktijk blijkt dat de gezinnen in de regeling het zeer zwaar hebben om rond te komen met het beperkte bedrag. Ze doen het echter voor een goed doel. Onder voorwaarden zijn ze na drie jaren van de schulden af, en kunnen ze hun leven opnieuw gaan opbouwen. Na de schuldsanering dreigen er opnieuw schulden als ze de zaken niet goed op orde houden.

Uit de schulden, in de schulden

Gezinnen die in de schuldsanering hebben gezeten, moet alle zeilen bijzetten om nieuwe schulden te voorkomen. Het vangnet in de vorm van de schuldsanering bestaat namelijk slechts één keer recht op in een periode van tien jaar tijd. In het verleden heeft het ooit kunnen gebeuren dat de gezinnen in de schulden terecht zijn gekomen. Er moet nu alles op alles worden gezet om nieuwe schulden te voorkomen. In de eerste maanden zal dit geen probleem opleveren, want ze weten hoe zwaar het is om schulden te hebben. Op lange termijn ook overzicht houden is vaak een probleem.

Schuldsanering is ook een leerproces

Gedurende de periode van de schuldsanering, moeten de gezinnen rondkomen van het minimale. Dit is noodzakelijk om met het beschikbare inkomen de schuldeisers zoveel mogelijk af te kunnen betalen. Nadat de schuldsanering is beëindigd, hebben de gezinnen weer meer geld tot hun beschikking. De schuldsanering is ook een methode om de gezinnen duidelijk te maken, dat ze minder kunnen uitgeven om schulden te voorkomen. Na de saneringsperiode kunnen ze de besteding iets verhogen, maar de uitgaven moeten goed afgestemd worden op de inkomsten.

Structuur en overzicht

Om goed te kunnen budgetteren, moet u een goed overzicht hebben over wat erin komt en wat eruit gaat. Op deze manier kunt u structuur aanbrengen en voorkomen dat er opnieuw problemen ontstaan. Om te kunnen bepalen wat er maandelijks uitgegeven kan worden is een eerste vereiste om te weten wat er uitgegeven kan worden.

Inkomen moet hoger zijn dan uitgaven plus reserveringen

U moet er niet alleen voor zorgen dat u maandelijks kunt rondkomen, er moet ook nog een bedrag overblijven om te reserveren voor grote uitgaven. Vroeg of laat zal het noodzakelijk zijn om uitgaven te verrichten die niet binnen het maandelijks budget passen. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om vervanging van de noodzakelijke onderdelen van uw huisraad.

Bij schulden vroeg aan de bel trekken

Gezinnen met schulden wachten vaak te lang om hulp in te schakelen. Zodra er al deurwaarders in zijn geschakeld is er vaak moeilijker om goede afspraken te maken met de schuldeisers. De deurwaarders en incassobureaus zullen de totale schuld ook verder verhogen. Zodra er een moeilijke financiële situatie is ontstaan, moet er contact worden opgenomen met de gemeente. Op dat punt kunnen zij nog hulp verstrekken, zonder dat er een schuldsanering noodzakelijk is.
Gerelateerde artikelen
In de schuldsaneringIn de schuldsaneringBijna ieder mens heeft schulden. Je kunt hierbij denken aan een hypotheek, een lening of een studieschuld. In de meeste…
Wat houdt schuldsanering in?Nederlanders die schulden hebben waarvan ze de terugbetaling niet kunnen verrichten kunnen in aanmerking komen voor een…
Schuldsanering en schuldhulpSchuldsanering en schuldhulpWe doen steeds vaker een beroep op de rechter voor hulp bij schulden. Het aantal aanvragen voor wettelijke schuldsanerin…
Wat is schuldhulpverlening?Wat is schuldhulpverlening?Consumenten die schulden hebben die ze niet meer zelf kunnen oplossen, hebben recht op schuldhulpverlening. De schuldhul…

Reageer op het artikel "Uit de schuldsanering, met schone lei beginnen"

Reacties

Jopie, 12-05-2019 19:55 #3
Het lijkt alsof mensen door schuldhulpverlening uit de problemen komen. Helaas hebben wij tegenovergestelde ervaringen. Vrijwillig ging onze zoon het schuldhulpverleningstraject in. De communicatie verliep stroef, evenals het verstrekken, omdat het allemaal niet liep zoals verwacht, afspraken niet nagekomen werden en informatie nauwelijks door kwam heeft hij de samenwerking met de schuldhulpverlening opgezegd en het niet functioneren ervan doorgegeven aan de gemeente.
Het is diep triest dat hij er met nog meer schulden uit is gekomen. Hij heeft geen geld om hier een zaak tegen aan te spannen en wij als ouders kunnen er niets tegen inbrengen omdat hij volwassen is. Er zijn velen die profiteren van het onvermogen van mensen die niet met geld om kunnen gaan. Je moet echt geluk hebben in het leven om de goeie mensen tegen te komen. Wat zouden er veel mensen geholpen zijn als de graaiers van ons gemeenschapsgeld eens alles eerlijk samen zouden delen. Maar die dag zal wel nooit komen, helaas.

Robert, 17-09-2017 12:11 #2
Ik heb dit meegemaakt en wil graag hierop reageren. Welke conclusies ik kan mededelen vanuit mijn eigen ervaring zijn? Het heeft me veel bewuster gemaakt, geen stress gedachten meer, leven vanuit het hier en nu zodat ik mijn inkomsten en uitgave patroon in de hand blijft houden voor een economisch gezonde groei. scherp blijven, gefocust en in gezond contact blijven met machthebbers als -->belasting, bankiers en commercie wel belangrijk voor mij geweest om stand van zaken in goede banen te leiden. Blijft een big monopolie met cijfers en getallen met een lijst van wetten en regels waar we gedurende het leven mee te maken krijgen.
Maar goed de schuldsanering is een een manier om een schone lei te verkrijgen waardoor je weer op nul kunt beginnen een nieuw begin, zodat je de regie weer in handen heb.
Groetjes Robert

Jurjen Bakker, 17-01-2017 20:07 #1
Beetje eenzijdig artikel. Je gaat er van uit dat mensen door eigen schuld in de schuldsanering terecht zijn gekomen. Ooit gehoord van "huis onder water"?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 18-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!