InfoNu.nl > Financieel > Geld > Veranderingen AOW en werkbonus voor ouderen

Veranderingen AOW en werkbonus voor ouderen

Veranderingen AOW en werkbonus voor ouderen De AOW-leeftijd gaat omhoog, dat betekent dat je door moet werken tot je 66 of 67 jaar oud bent. Wellicht dat je in de toekomst nog langer moet doorwerken. Dat komt niet alleen doordat mensen ouder worden, maar ook door de gewijzigde bevolkingssamenstelling. In dit artikel de plannen voor verhoging van de AOW-leeftijd, de hoogte van de AOW en de werkbonus voor ouderen die oudere werknemers moeten stimuleren langer door te werken. De leeftijd waarop ouderen AOW krijgen wordt verhoogd. Deze maatregel is nodig omdat mensen steeds ouder worden, maar ook wegens de gewijzigde bevolkingssamenstelling. Door de vergrijzing zullen steeds meer mensen AOW ontvangen, terwijl de werkende bevolking die het in feite moet betalen steeds kleiner wordt.

In 1957 was de levensverwachting van mannen 71,4 jaar en voor vrouwen 74,6 jaar. In 2010 was dat respectievelijk 78,8 en 82,7 jaar. In 1957 werkten 6 mensen tegenover 1 gepensioneerde. Inmiddels werken er 4 mensen op elke 65-plusser. Die verhouding zal in 2040 1 op 2 zijn: 2 werkenden op 1 AOW-gerechtigde.

AOW leeftijd

In het huidige wetsvoorstel wordt de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting. Als de levensverwachting stijgt, duurt het langer voordat je AOW krijgt. In 2020 wordt de AOW-leeftijd verhoogd naar 66 jaar. In 2025 naar 67 jaar.

Het is niet ondenkbaar dat later de AOW-leeftijd opgetrokken wordt naar 68 of misschien wel 69 jaar. Dat wordt minimaal 11 jaar van te voren aangekondigd, omdat pensioenuitvoerders tijd nodig hebben om de pensioenregeling aan te passen aan de pensioengerechtigde leeftijd.

Eerder stoppen met werken

Mensen die vanaf 2020 toch op hun 65ste stoppen met werken en AOW willen ontvangen, krijgen de rest van hun leven 6,5 procent minder AOW. Mensen die langer doorwerken dan de AOW-gerechtigde leeftijd krijgen vanaf 2013 6,5 procent extra AOW.

Het blijkt dat mensen met een laag opleidingsniveau een lagere levensverwachting hebben. Omdat deze mensen vaak ook een laag inkomen hebben, hebben zij wellicht financieel niet de mogelijkheid eerder te stoppen met werken. Daarom komt er voor mensen met een laag inkomen een aanvullende werkbonus. Zij kunnen in totaal 17.000 euro opsparen. Daardoor wordt de terugval van inkomen voor hen beperkt.

Kamp wil vanaf 2020 een aanvullende werkbonus voor werknemers van 58 tot 64 jaar. Vanaf 2013 gaat al een reguliere werkbonus in.

Werkbonus

De reguliere werkbonus houdt in dat werknemers tussen de 61 en 64 jaar maximaal 8400 euro werkbonus kunnen ontvangen. Deze bonus is inkomensonafhankelijk, dat betekent dat iedereen de bonus krijgt ongeacht de hoogte van zijn of haar inkomen. Deze bonus komt in plaats van de arbeidskorting oudere werknemers en de doorwerkbonus die momenteel gelden.

In 2020 zou de aanvullende werkbonus starten van 1200 euro, dat wordt ook 8400 euro. De ingangsdatum van de aanvullende werkbonus wordt tevens vervroegd naar 58 jaar. Deze bonus geldt voor werknemers met een inkomen rond het minimumloon. Het bedrag loopt af naarmate mensen meer verdienen en stopt bij een inkomen van circa 150 procent van het minimumloon.

Bovenstaand verhaal is nog een wetsvoorstel, dat betekent dat er nog over gestemd moet worden in zowel de Tweede als de Eerste Kamer.

AOW op verjaardag

Welk voorstel wel definitief is, omdat in december 2011 ook de Eerste Kamer ermee heeft ingestemd, is het feit dat je voortaan AOW krijgt vanaf de dag dat je de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt hebt.

Dat betekent dat als iemand vorig jaar op 25 december 65 werd, kreeg hij of zij vanaf 1 december AOW. Door de nieuwe wet krijgt iemand die op 25 december de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt ook pas vanaf 25 december AOW.

2015

In maart 2015 heeft de Tweede Kamer ingestemd om de AOW-leeftijd vanaf 2016 versneld te verhogen naar 66 jaar in 2018 en 67 jaar in 2021. Daarna wordt de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting. De Eerste Kamer moet het wetsvoorstel nog behandelen.
Gerelateerde artikelen
Doorwerkbonus 2013 verdwijnt na 2012Doorwerkbonus 2013 verdwijnt na 2012De doorwerkbonus verdwijnt als heffingskorting in 2013 voor hogere inkomens. Hoe de doorwerkbonus aanvragen? Wie in 2012…
Wanneer heb je recht op de werkbonus?Onder voorwaarden heb je recht op bepaalde heffingskortingen. Een heffingskorting gericht op de oudere belastingplichtig…
Hoogte werkbonus 2016, 2017 en 2018Hoogte werkbonus 2016, 2017 en 2018De werkbonus is een inkomensafhankelijke heffingskorting van maximaal 1119 euro met als doel dat u langer doorwerkt. De…
Doorwerkbonus 2011 & 2012Doorwerkbonus 2011 & 2012Om ervaren krachten aan het werk te houden, is de doorwerkbonus geïntroduceerd. Door de korting die ouderen kunnen krijg…
Arbeidskorting 2013  hoogte en voorwaardenArbeidskorting 2013 hoogte en voorwaardenWat is de hoogte van de arbeidskorting 2013? Wat zijn de voorwaarden voor de arbeidskorting 2013 en waar hebt u recht op…
Bronnen en referenties
  • Nota Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Reageer op het artikel "Veranderingen AOW en werkbonus voor ouderen"

Infoteur: Jour
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!