InfoNu.nl > Financieel > Geld > Goud: de Krugerrand kopen en verkopen

Goud: de Krugerrand kopen en verkopen

Goud: de Krugerrand kopen en verkopen De Zuid-Afrikaanse Krugerrand is de meest verhandelde gouden munt wereldwijd. De munt is veel waard, zeker met de hoge koers van de goudprijs. De munt werd in de jaren zestig in het leven geroepen door de Zuid-Afrikaanse overheid. De Krugerrand was aanvankelijk bedoeld als betaalmiddel, maar werd steeds meer een middel in de goudhandel. Bij de meeste goudhandelaren is het mogelijk om de Krugerrand te kopen en te verkopen. De Krugerrand is een Zuid-Afrikaanse gouden munt. Het is een belangrijk verzamelobject. De eerste munt werd geslagen in 1967. Op deze manier wilde de Zuid-Afrikaanse overheid meer aandacht vragen voor de grote goudproductie in het land. De munt werd uitgegeven door South African Mint. De munt werd snel populair en in 1980 bestond wereldwijd 90 procent van de productie van gouden munten uit Krugerrands. De Rand is de munteenheid van Zuid-Afrika en de munt is vernoemd naar Kruger. Kruger was een van de leiders van in de boerenopstand tegen de Britten. Hij was tevens de vijfde president van de Zuid-Afrikaansche Republiek. Kruger wordt gezien als een van de belangrijkste politici in de geschiedenis van Zuid-Afrika.

Boycot tegen de Krugerrand vanwege de apartheid

De Krugerrand was omstreden in het westen. Dit kwam omdat de politiek van Zuid-Afrika omstreden was. In deze tijd heerste de apartheid in Zuid-Afrika. Het woord 'apartheid' is een van de Nederlandse woorden die zijn weg naar het Engels heeft weten te vinden. Het kwam er op neer dat de witte en zwarte bevolking in Zuid-Afrika gescheiden leefden. De heersende witte elite dachten niet dat beide groepen met elkaar zouden kunnen samen leven en vonden het beter dat beide groepen gescheiden leefden. In de praktijk kwam het er op neer dat de witte bevolking de zwarte bevolking onderdrukte. Zij hadden minder rechten, terwijl ze wel een meerderheid van de bevolking uitmaakte. Zuid-Afrika kreeg hiervoor veel kritiek te voortduren, met name vanuit het westen. Dit had plaats in de jaren zestig en zeventig. Er werd een economische en culturele boycot ingesteld tegen Zuid-Afrika. Daar kwam pas een einde aan met de vrijlating van Nelson Mandela aan het begin van de jaren negentig.

Handel in de Krugerrand

De Krugerrand was oorspronkelijk bedoeld als betaalmiddel, maar de munt kreeg steeds meer een andere rol. Het werd een middel voor het privébezit van goud. De Krugerrand werd uitgegeven door een land met een betrouwbare reputatie op economisch gebied en daardoor wisten beleggers hoeveel goud er precies in de Krugerrand zat. Doordat de Krugerrand in grote oplage werd geslagen was het mogelijk om er veel van te verzamelen. Zuid-Afrika kon de munt in een grote oplage verspreiden omdat het veel goud in de grond had zitten en een grote mijnindustrie had. Daardoor werd er veel goud gewonnen. Ondanks de boycot vanuit het westen vond een groot aantal van de munten toch hun weg naar het westen. Tegenwoordig is door de stijgende goudprijs ook de vraag naar de munt toegenomen. Mensen kunnen bij de meeste goudhandelaren Krugerrands kopen en verkopen. De munt is veel waard. U kunt online de actuele koers van de Krugerrand bekijken.

Handel in gouden munten

Aan het begin van de jaren tachtig werd wereldwijd bij negentig procent van de transacties van gouden munten de Krugerrand verhandeld. Het succes van deze munt leidde er toe dat verschillende andere landen ook hun eigen gouden munten gingen uitgeven. Canada kwam in 1979 met de Gold Maple leaf, Australië in 1981 met de Nugget, de Verenigde Staten in 1986 met de American Gold Eagle en Groot-Brittannië met de Brittanica. Begin 2011 waren er 46 miljoen Krugerrands in omloop.

Samenstelling van de Krugerrand

Op de voorkant van de munt staat een afbeelding van president Paul Kruger, terwijl de naam van Zuid-Afrika zowel in het Afrikaans als Engels staat aangegeven. Op de achterkant staat een antilope en het jaar dat de munt is geslagen. Elke munt weegt 33.93 gram en bestaat voor 91 procent uit puur goud. De munt is 22 karaats. De rest van de munt bestaat uit koper. in 1990 werden er ook munten uitgegeven die voor de helft, een kwart en een tiende bestaan uit goud.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goud: de Krugerrand kopen en verkopen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Gouden munten
Schrijf mee!