InfoNu.nl > Financieel > Geld > Leren budgetteren, ofwel slim met je geld omgaan

Leren budgetteren, ofwel slim met je geld omgaan

Leren budgetteren, ofwel slim met je geld omgaan De groep mensen, en dat zijn lang niet altijd jongeren, die diep in de schulden zit is groot en wordt alsmaar groter. Soms buiten de schuld om, naïviteit of er toch willens en wetens ingestapt. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom mensen in de schuld zitten of terecht komen. Gelukkig kan je er ook altijd weer uitkomen, consequent en eerlijk zijn basisuitgangspunten.

Hoezo schuld?

Het begrip schuld wordt op verschillende manieren geïnterpreteerd. Maar strikt genomen is alles wat je aan een persoon of instantie schuldig bent, schuld. Enerzijds zijn dat goederen, maar veelal hebben we het over geld. Als een instantie iets voorschiet, zoals de telefoon, dan ben je het bedrag direct schuldig en de afspraak is dat het binnen een x-tijd betaald is. Zo ook je gas, licht water, huur of hypotheek en spullen die je bestelt (bijvoorbeeld per internet). Je spreekt eigenlijk direct van schuld, maar is de betalingstermijn verstreken en je hebt nog niet betaald, dan spreken we pas van schuld.

Lenen

Dat wil dus ook zeggen dat als je iets koopt, je je moet realiseren dat je er het geld er voor hebt. Was dat in het verleden nog zo dat we eerst geld verzamelden (sparen in de oude sok, het spaarvarken of later de spaarrekening), inmiddels heeft de bank het ons zo eenvoudig gemaakt dat we lenen om iets te kopen. Dat we dan meer betalen is evident, immers de rente over het geleende bedrag is de winst voor de bank. Daarmee is eigenlijk de eerste schuld ontstaan.

Er zijn allerlei redenen te bedenken, maar eigenlijk is de mentaliteit van veel mensen veranderd en leven we deels in een graaicultuur. We willen iets en we willen het NU. Of het nu is omdat je het echt mooi vindt, je het echt nodig hebt, je erbij wilt horen of je denkt dat het zo moet … jij maakt de schuld bij de bank en moet deze dus terug betalen.

Inkomsten en uitgaven

Als de inkomsten en uitgaven uit de pas gaan lopen, en dan uiteraard als de uitgaven meer zijn dan de inkomsten, kan er een probleem ontstaan. Als dat eenmalig is of korte tijd hoeft dit nog geen probleem op te leveren, echter als je structureel meer uitgeeft dan er binnenkomt ga je vroeg of laat de boot in. TV programma’s over dit soort problemen schieten als paddestoelen uit de grond en dat is zo gek nog niet. We vinden het steeds moeilijker om al die verleidingen te weerstaan en kopen vaak zonder ons te realiseren dat we het (nog) niet kunnen betalen. De schuld loopt snel of iets minder snel op, maar enig moment kunnen de vaste lasten niet meer betaald worden en is het probleem geboren.

Wat te doen?

De eerste stap is het besef dat het zo niet langer kan en je iets moet doen om je inkomsten en uitgaven weer onder controle te krijgen. De volgende stap is goed te overzien wat je inkomsten zijn en welke vaste kosten er in ieder geval af moeten, zoals:
  • huur/hypotheek
  • gas/licht/water
  • overige kosten woning (zoals OZB, onderhoud) … in de vorm van een spaarpotje creëren
  • indien er een lening is deze afbetalen
Dit zijn vaste kosten die periodiek terugkomen, vast staan en als eerste betaald moeten worden.

Koopjes

Kijk daarna wat je over hebt en maak hier potjes voor. Soms het zijn zaken waarvoor geshopt kan worden. Dat wil zeggen, boodschappen kan je voor 150 euro doen of voor 50 euro. Kleding is niet iedere maand nodig en de uitverkoop heeft ook vaak leuke dingen. Gebruik de telefoon alleen voor het hoogstnoodzakelijke en is de auto wel nodig? Als deze veel voor de deur staat ben je er nog steeds geld aan kwijt, wellicht is het openbaar vervoer dan zinvoller. Sporten is gezond, maar kan soms duur zijn. Is de sportclub wel nodig of ben je een jogger die alleen of met vrienden ook gezellig de bossen in kan gaan?

Maar ga er vanuit dat als je bijvoorbeeld 400 euro te besteden hebt, je niet meer uitgeeft dan die 400 euro. Stel een maximum voor je boodschappen als je weet dat je nog een ritje moet maken (benzine) of je nieuwe schoenen nodig hebt. En kijk ook eens bij de tweedehandswinkel. Daar hebben ze vaak kwaliteitskleding en schoenen tegen een klein prijsje. Kwalitatief goed en dan wil zeggen dat de kans dat het lang mee gaat, groot is.
Ga dus handig met je geld om!

Tot slot

Leren budgetteren begint bij het besef dat je je uitgaven en inkomsten op elkaar af moet stemmen of minimaal je uitgaven niet groter te laten zijn dan je inkomsten. Kleine kosten slippen er vaak door en maak dus potjes voor je vaste lasten en kijk dan wat je over hebt om te besteden. Dit verdeel je over de zaken die ook door moeten gaan. Het klinkt simpel en strikt genomen is dat het ook, maar onze veranderde maatschappij met pasjes en elektronische betalingen maakt het ons gemakkelijk … te gemakkelijk. Als je het elektronisch moeilijk vindt, haal dan het geld van je rekening en doe het fysiek in potjes en leef daar dan van. Doe het op deze manier totdat je het in de vingers hebt. Voor sommige wordt het zelfs een sport om de beste koopjes te vinden en mogelijk nog wat geld over te houden. Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eén bespaartip: geef minder uit dan dat er binnen komtEén bespaartip: geef minder uit dan dat er binnen komtGeld beheren is eigenlijk ontzettend eenvoudig. U hebt iedere maand een inkomen, en u kunt niet meer uitgeven dan dat er…
Basiskennis boekhoudenBasiskennis boekhoudenBoekhouden staat bekend als saai, droog en vervelend. Je kunt er echter ook een grote sudoku-puzzel in zien, en dan is h…
Loon per vier weken vraagt om disciplineLoon per vier weken vraagt om disciplineDe meeste werknemers ontvangen hun salaris eens per maand op vaste dagen. Salaris uitbetaalt krijgen per vier weken vraa…
Goed met geld omgaan is kwestie van opvoedingGoed met geld omgaan is kwestie van opvoedingKinderen goed leren omgaan met geld is belangrijk voor de toekomst. Op jonge leeftijd geleerde ideeën over geld blijven…
Geldproblemen en schulden: reden tot ruzie met de partnerGeldproblemen en schulden: reden tot ruzie met de partnerGeldproblemen binnen de relatie is de grootste bron van ruzie tussen de partners. Zijn de financiën uit balans? Zijn er…

Reageer op het artikel "Leren budgetteren, ofwel slim met je geld omgaan"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 13-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Huishouding
Schrijf mee!