InfoNu.nl > Financieel > Geld > Is het gebruikte bankrekeningnummer wel juist: de elfproef

Is het gebruikte bankrekeningnummer wel juist: de elfproef

Is het gebruikte bankrekeningnummer wel juist: de elfproef Bij het doen van een betaling op internet is een verschrijving zo gemaakt en een tikfout ook. Voordat u het weet is er sprake van een foute bankoverschrijving. Vaak kan bij vele bankrekeningnummers met de elfproef direct worden nagegaan of het aannemelijk is dat een bankrekeningnummer echt klopt en bent u bij een foute invoer dus gewaarschuwd. Maar soms blijft deze waarschuwing uit. Krijgt u geen waarschuwing als u bij internetbankieren toch een tikfoutje maakt en doet u zo een verkeerde boeking, wat moet u dan doen. In 2017 en 2018 heeft een rekeningnummer 22 tekens, IBAN, met een apart controlenummer daarin.

Is het gebruikte bankrekeningnummer wel het juiste nummer

Het bizarre is dat in Nederland qua systematiek nog steeds verschillende bankrekening nummers bestaan. Iedereen weet dat de nummers van de ING bank afwijken van die van andere banken zoals ABN AMRO en de Rabobank. De grote banken gebruiken een negencijferig nummer, de ING bank niet. Maar de verschillen gaan verder. De ING controleert een overboeking, als het goed is, op naam en nummer. Corresponderen die niet, dan gaat de overboeking niet door. De ABN AMRO en andere banken hanteren een cijfer proef die volledig anders werkt.

De cijfer proef bij een bankrekeningnummer, de elfproef

De cijfer proef gaat als volgt. Men neme het negen cijferige getal. Vervolgens berekent men de volgende som:

9*getal1+8*getal2+7*getal3+ ... +2*getal8 +1*getal9 = X

Als X deelbaar is door 11 is de kans zeer groot dat het nummer bestaat, anders niet. Simpel en eenvoudig.

Internetbankieren

Stel nu u bent aan het internetbankieren. Dan zal een interne overboeking met een rekening van de ING Bank naar een andere rekening bij deze bank geen probleem zijn. De bank weet precies bij naam en toenaam wie zijn rekeninghouders zijn. Voor een overboeking van grootbank naar grootbank worden de fouten er via bovengenoemde 11-proef er volgens de banken bijna altijd uitgehaald. Problemen kunnen in ieder geval wel eens ontstaan bij een kruislingse boeking: van de ING bank naar een andere bank en vice versa. Als u bijvoorbeeld van de ABN AMRO naar de Rabobank overboekt. Wat moet u doen als later blijkt dat er door u toch een tikfout is gemaakt.

Wat is de procedure bij foute boeking?

Bij een tikfout geldt de volgende procedure. U gaat naar de bank bij wie u de opdracht heeft geplaatst. Deze bank neemt namens u contact op met de bank waarheen het geld is overgemaakt. De bank vraagt daar de gegevens van de tegenpartij op en geeft die aan u. Soms neemt ook de bank van de tegenpartij met u contact op. Helaas houdt het daar dan even op, want u bent aan zet. Weinig klantvriendelijk. Als de tegenpartij voet bij stuk houdt en weigert het geld terug te storten, moet u kunnen aantonen dat het daadwerkelijk een tikfout was, en niet dat u wat later op andere gedachten bent gekomen en daardoor de storting wilt terugdraaien. De bewijslast ligt, hoe vervelend dan ook, bij u. Wordt niet vrijwillig teruggestort en is het bedrag interessant genoeg, dan zult u uiteindelijk naar de rechter moeten. Het is niet anders.

Rekeningnummer heeft 22 tekens in 2017 en 2018

Vanaf 1 februari 2014 heeft elke rekeningnummer 22 tekens voor zowel de binnenlandse als buitenlandse betalingen binnen Europa. Deze 22 tekens vormen het IBAN nummer, International Bank Account Number. Dit nummer moet in alle administraties worden aangepast en komt als volgt tot stand:
  • Eerst een landcode;
  • Uw bankrekening van tien cijfers zoals u dat nu al kent;
  • Daarna de acht cijferige BIC-code en 2-cijferig controlecijfer.

Slot

Hoewel internetbankieren een algemeen aanvaarde en goede betaalwijze is, is een tikfout vlug gemaakt. Banken hebben beloofd om vanaf 2017 meer te gaan toetsen of een bankrekeningnummer wel hoort bij de juiste persoon of bedrijf. Controleert u uw gegevens dubbel en dwars, zeker als het een kruislinkse overboeking is. Anders zou zon foutje u nog duur kunnen komen te staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voordelen van internetbankierenVoordelen van internetbankierenHet internetbankieren is in Nederland de normaalste zaak en heeft vele voordfelen. Zelf thuis bankieren met de bankpas e…
ABN AMRO Mobiel Bankieren appGeld overmaken was nog nooit zo makkelijk. Met de upgrade van de ABN AMRO saldo app, de ABN AMRO Mobiel bankieren app ka…
Internetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealInternetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealHet kopen op het internet raakt in ons land steeds meer ingeburgerd. Internetbankieren groeit in Nederland als kool. Als…
ING InternetbankierenING InternetbankierenInternetbankieren wordt in onze samenleving met de dag populairder. Vele banken bieden tegenwoordig deze vorm van rekeni…
Betalen met iDEALBetalen met iDEALIDEAL is een nieuwe betaalmethode, waarbij de betaling direct gekoppeld wordt aan het internetbankierprogramma. Wat is i…

Reageer op het artikel "Is het gebruikte bankrekeningnummer wel juist: de elfproef"

Reactie

Antoine, 12-07-2008 13:45 #1
Ik heb een rekening nr 918349834 en kan er niet achter komen van welke bank deze is- Het probleem is dat deze ontkoppeld moet worden van een rekening nr van de sns bank om deze rekening helemaal te laten vervallen op de bank zeggen ze als deze ontkoppeld is dat het dan wel kan. Volgens de berekening van jullie die ik heb uitgevoerd zal dit een bestaande nummer zijn. Reactie infoteur, 13-07-2008
Wellicht kan de Nederlandse Vereniging van Banken, NVB, u verder helpen. Het zou immers een bestaand nummer kunnen zijn.
Zie ook het artikel:
http://financieel.infonu.nl/geld/12662-banken-slapende-rekeningen.html

Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld beschermen
Reacties: 1
Schrijf mee!