InfoNu.nl > Financieel > Geld > Goedkoper boodschappen doen: tips om geld te besparen

Goedkoper boodschappen doen: tips om geld te besparen

Goedkoper boodschappen doen: tips om geld te besparen Bespaar eenvoudig geld op je dagelijkse boodschappen. Goedkoper boodschappen doen zit in de kleine dingetjes: van de keuze van je supermarkt, het wel of niet kopen van aanbiedingen (bekijk folders), aanschaf van A-merken of huismerken tot geld-terug-acties door het insturen van je kassabon. Simpelweg het controleren van je kassabon op de juiste prijzen levert regelmatig geld op, want ook de caissière maakt wel eens een foutje.

Keuze Supermarkt

Kies voor je dagelijkse boodschappen niet de duurste supermarkt. Het verschil tussen een Albert Heijn en een Aldi is groot. Maar niet iedereen doet graag boodschappen bij de Aldi. Daarnaast kan het zijn dat je de boodschappen in je eigen dorp moet halen en je keuze nogal beperkt is. Kijk dan welke het goedkoopst is en tegelijkertijd aan je wensen voldoet.

Haal bij die supermarkt het overgrote deel van je boodschappen. Desnoods ga je één keer per week naar die duurdere supermarkt, omdat ze daar zulk goed fruit hebben.

Ook als je alleen bij de AH komt, kan je goedkoper boodschappen doen door de volgende tips:

Aanbiedingen

Bekijk thuis goed de folders om te beslissen welke aanbiedingen interessant zijn. Kies bij voorkeur alleen producten die je daadwerkelijk gebruikt. Daarnaast moet je letten op de houdbaarheidsdatum. Je bespaart immers geen geld als je uiteindelijk een deel van je boodschappen weggooit.

Mocht je een nee-sticker op je brievenbus hebben, kan je ook folders online bekijken. De meeste winkels hebben folders op hun eigen website staan.

Lijstje

Maak een lijstje. Een nogal afgezaagde tip, maar het helpt zeker. Zo neem je niet meer mee dan nodig is, maar daarnaast weet je precies wat je al in huis hebt voordat je boodschappen gaat doen. Zodoende koop je bijvoorbeeld alleen nog maar vlees, omdat je weet dat je nog rijst en een restje wokgroente thuis hebt liggen.

Ook is het verstandig om niet met trek te gaan winkelen, want dan koop je toch soms iets extra's.

Huismerk

Huismerk producten zijn vaak goedkoper dan het A-merk product. Weet je dat het vaak uit dezelfde fabriek komt?! Kortom ben je bereid een paar dubbeltjes meer te betalen voor een ‘naam’ of kies je voor het voordelige huismerk?

Verpakkingen

Let op de hoeveelheid die verpakt is. Vooral bij vlees en vleeswaren koop je vaak toch meer dan nodig is. Kijk of je een kleinere hoeveelheid kan vinden of leg thuis een gedeelte in de vriezer.

Geld terug acties

Nog een tip, let op actieproducten waarbij je het aankoopbedrag deels of soms helemaal retour krijgt. Bewaar dan wel je kassabon en meestal ook de streepjescode van de verpakking. Vaak geldt er een maximum van één uitbetaling per adres/rekeningnummer.

Maar als je toch pastasaus moest hebben, kan je natuurlijk best eens dat nieuwe product pakken als je toch het aankoopbedrag terug op je rekening gestort krijgt.

Een tip: de app Scoupy heeft regelmatig acties waarbij je producten gratis of tegen een lage prijs (helft van de prijs of € 0,50) kan proberen. Je koopt het product in de supermarkt, wel opletten dat je het goede product hebt, en rekent de normale prijs af. Via de app maak je een foto van je kassabon en geef je je rekeningnummer op. Binnen 1 a 2 werkdagen staat het verschil op je rekening.

Contoleer je kassabon

Tot slot: controleer je kassabon. Soms krijg je toch niet de actieprijs die in de winkel vermeld staat of heeft de caissière het product per ongeluk een keertje extra gescand. Loop dan meteen even naar de servicedesk van je supermarkt om je korting toch nog in ontvangst te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld besparen met boodschappen doenVoordat je het weet, heb je het winkelwagentje volgeladen met producten die je eigenlijk niet nodig hebt. Je hebt je lat…
Hoe bespaar je snel geld op boodschappen?Snel geld besparen op boodschappen is vrij eenvoudig. Door op deze punten te letten bespaar je bij de volgende keer bood…
Goedkoper boodschappen doenMet veel haast boodschappen doen kost u meer geld. Door goed te kijken en vergelijken kunt u eenvoudig €10 besparen op b…
Tips voor een zuinig levenZuinig leven is voor veel mensen onder ons volgens mij veel lastiger dan dat het klinkt. Het klinkt zo makkelijk maar he…
Geld besparen: BoodschappenGeld besparen: BoodschappenTegenwoordig zijn de boodschappen duurder dan ooit tevoren en mensen schrikken elke keer weer bij de kassa. Hoe kun je n…

Reageer op het artikel "Goedkoper boodschappen doen: tips om geld te besparen"

Reacties

Lidwien, 08-04-2013 07:37 #2
Let op de prijs per liter, of op de prijs per kilo. Kleine pakjes zijn vaak goedkoper, maar schijn bedriegt. Als je de kilo- litrprijs vergelijkt, blijkt dat de kleine verpakkingen vaak enorm duurder zijn.

Kim, 11-01-2010 13:05 #1
Neem een bedrag per week zo verkom je ook dat je meer uitgeeft dan je lief is. vooral als je net op je zelf woond en toch nog wat geld wilt wegsparen is dit een goeie. je kijkt bewuster en telt alles al op in de winkels. en ik moet zeggen dat ik vaak met een voldaan gevoel thuis kom

Infoteur: Jour
Laatste update: 03-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Besparen
Reacties: 2
Schrijf mee!