InfoNu.nl > Financieel > Geld > Veranderingen kunnen invloed hebben op uw pensioen

Veranderingen kunnen invloed hebben op uw pensioen

Veranderingen kunnen invloed hebben op uw pensioen Een verandering van werkgever kan invloed hebben op de opbouw van het pensioen. De meeste werknemers zijn hiervan op de hoogte, maar er zijn meer veranderingen die invloed hebben op de hoogte van het pensioen. De meeste werknemers denken pas na over hun pensioen op het moment dat ze er nog een paar jaar van verwijderd zijn. Op dat moment is het niet meer mogelijk om het pensioen bij te schaven. Gedurende uw carrière moet u vooral bij verandering alert zijn. De gevolgen kunnen namelijk groter zijn dan vooraf verwacht.

Heb ik recht op pensioen?

Iedere Nederlander heeft recht op een uitkering uit de AOW. Dat geldt niet voor het aanvullend pensioen. Werknemers kunnen pensioen opbouwen indien de werkgever een pensioenregeling aanbiedt. Er is geen verplichting om een pensioenregeling aan te bieden, behalve in bepaalde bedrijfstakken waar een verplichte pensioenregeling voor geldt. De werknemers die geen pensioen bij hun werkgever kunnen opbouwen en zelfstandigen, moeten zelf voorzieningen treffen.

Uw werkgever biedt een pensioenregeling aan

Indien er een pensioenregeling bestaat binnen een bedrijf, worden alle medewerkers opgenomen in de pensioenregeling. Dit wil echter nog niet zeggen dat uw pensioen nu goed geregeld is. Er bestaan grote verschillen tussen de pensioenregelingen die werkgevers aanbieden. Het is belangrijk om na te gaan hoeveel pensioen u opbouwt en wat er gaat gebeuren bij uw overlijden.

Wat te doen bij wisseling van werkgever?

Wij wisseling van werkgever, kunt u de pensioenrechten die bij de oude werkgever achter blijven, inbrengen in de nieuwe pensioenregeling. De oude rechten worden in dat geval in de nieuwe regeling ingebracht. Toch is dat niet in alle gevallen aantrekkelijk. Door bijvoorbeeld afwijkende garanties en een ander kostenstructuur, kan het aantrekkelijk zijn om de rechten bij de oude werkgever te laten staan.

Op het moment dat de pensioenen tot uitkering komen, krijgt u mogelijk van verschillende pensioenuitvoerders een uitkering. Dit wordt veroorzaakt doordat er uitbetaald gaat worden vanuit verschillende regelingen.

Huwelijk of samenwonen heeft invloed op uw pensioenregeling

Partners kunnen recht hebben op een partnerpensioen na het overlijden van de deelnemer aan de pensioenregeling. Om hier recht op te kunnen maken, is het in bepaalde gevallen noodzakelijk om uw partner aan te melden bij de pensioenuitvoerder. In geval van samenleving, kan een vereiste zijn dat er een samenlevingscontract is opgesteld.

Echtscheiding of het verbreken van een relatie

Op het moment dat partners gaan scheiden, moeten de pensioenrechten onderling verrekend worden. Onderling of in huwelijkse voorwaarden kunnen er andere afspraken worden gemaakt. Na de eventuele verrekening moet de ex-partner uit de pensioenregeling verwijderd worden. Dit moet aan de hand van een formulier die door beide ex-partners ondertekend moet worden.

Kinderen aanmelden bij de pensioenuitvoerder

Kinderen van de deelnemer aan de pensioenregeling, kunnen recht hebben op wezenpensioen na het overlijden van de deelnemer aan de regeling. Een vereiste kan zijn dat de kinderen moeten zijn aangemeld bij de pensioenuitvoerder.
Bij arbeidsongeschiktheid kan de pensioenopbouw doorlopen
In veel pensioenregelingen is opgenomen dat de pensioenopbouw blijft doorlopen nadat de deelnemer arbeidsongeschikt is geraakt. Dit is de zogenaamde premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid.
Gerelateerde artikelen
Hoe bouw je pensioen op en hoe hoog is dat?Veel mensen hebben wel een pensioen, maar hebben geen idee hoeveel ze krijgen als ze daadwerkelijk kunnen stoppen met we…
Fatale gebeurtenissen voor uw pensioenFatale gebeurtenissen voor uw pensioenVeel werknemers denken recht te hebben op een goed pensioen op het moment dat ze met pensioen gaan. In werkelijkheid zal…
Waardeoverdracht pensioen in gevaar door lage dekkingsgraadWaardeoverdracht pensioen in gevaar door lage dekkingsgraadAls je van baan wisselt kun je het via de vorige werkgever opgebouwde pensioen in principe overhevelen naar het pensioen…
Pensioengat dichtenPensioengat dichtenMen denkt vaak te licht over een tekort aan pensioen. Op het moment dat de pensioenleeftijd in zicht is wordt er vaak pa…

Reageer op het artikel "Veranderingen kunnen invloed hebben op uw pensioen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!