InfoNu.nl > Financieel > Geld > Fatale gebeurtenissen voor uw pensioen

Fatale gebeurtenissen voor uw pensioen

Fatale gebeurtenissen voor uw pensioen Veel werknemers denken recht te hebben op een goed pensioen op het moment dat ze met pensioen gaan. In werkelijkheid zal vrijwel niemand een inkomen van 70 procent van het laatst verdiende loon ontvangen. In Nederland streven wij naar een pensioen van 70 procent van het laatst verdiende brutoloon. Er zijn helaas maar weinig mensen die dit werkelijk gaan realiseren. Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt doordat werkgevers geen of een slecht pensioen aanbieden aan de werknemers. Er is in Nederland geen verplichting om pensioen aan te bieden, tenzij u werkzaam bent in een branche waar een verplicht gesteld pensioen in ingesteld. Indien de werkgever een pensioen sluit voor de werknemers, is hij vrij om zelf de condities vast te stellen (behalve bij de verplichte gestelde pensioenen). Hierdoor komen er veel slechte pensioenen voor. De werkgever kan bijvoorbeeld besparen door het gedeelte van het inkomen waar pensioen over opgebouwd gaat worden te beperken.

Fatale gebeurtenissen voor uw pensioen

Een goede pensioenregeling kan door bepaalde gebeurtenissen teniet worden gedaan. Een echtscheiding is bijvoorbeeld een gebeurtenis die een dermate grote hiaat in uw pensioenopbouw veroorzaakt, dat u deze nooit weer zult kunnen herstellen. Ook staan werknemers er vaak niet bij stil dat een nieuwe werkgever mogelijk meer salaris biedt, maar dat de pensioenregeling veel slechter is. De volgende gebeurtenissen zijn fataal voor uw pensioen.

Wisselen van werkgever

In het verleden kwam het vaak voor dat werknemers veertig jaar bij dezelfde werkgever bleven werken. Dit is inmiddels niet meer zo gebruikelijk. Werknemers zijn tegenwoordig op zoek naar afwisseling en ook de bedrijven worden vaker overgenomen of verhuizen naar een ander land. Bij een wisseling van werkgever gaat het de meeste werknemers uitsluitend om het maandelijkse inkomen. Er wordt nauwelijks gekeken hoe de pensioenregeling bij de nieuwe werkgever er uit ziet. Een aantal jaren geleden boden veel werkgevers pensioenen aan waarbij over loonsverhogingen ook pensioenverhogingen in het verleden werden doorgevoerd (eindloonregeling). De meeste werkgevers houden het tegenwoordig bij de goedkopere variant, namelijk de middelloonregeling. In deze vorm geven doorgevoerde loonsverhogingen alleen een pensioenverhoging voor de nog op te bouwen pensioen in de toekomst.

Echtscheiding

Na een echtscheiding heeft de partner recht op de helft van het opgebouwde pensioen. Indien één van de beide partners slechts werkt, kan het zijn dat de helft van de opgebouwde rechten in de toekomst uitbetaald gaan worden aan de ex-partner. In een echtscheidingsconvenant kunnen afwijkende afspraken worden gemaakt. Echtscheidingen op latere leeftijd kunnen cruciaal zijn voor de inkomstenvoorziening na pensioendatum.

Baan opzeggen en een eigen zaak beginnen

Bij werknemers die besluiten om hun loondienst op te zeggen en zelfstandig door te gaan, stopt de pensioenopbouw. Deze mensen nemen een groot financieel risico en zijn de eerste jaren hoogstwaarschijnlijk niet in staat om een voorziening op te bouwen om toch enig pensioenopbouw te realiseren. Als het goed gaat, is de eigen zaak een pensioenvoorziening, maar indien het misgaat blijft het een gat in de pensioenopbouw.

Parttime gaan werken

Werknemers die minder gaan werken gaan vanaf dat moment ook minder pensioen opbouwen. De in het verleden opgebouwde pensioen blijft onaangetast, maar de toekomstige opbouw zal gebaseerd worden op het nieuwe inkomen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fatale gebeurtenissen voor uw pensioen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-11-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!