InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hondurese lempira: geld, informatie, koers

Hondurese lempira: geld, informatie, koers

In Honduras betalen de mensen met de Hondurese lempira. Deze munteenheid is vernoemd naar de Indianenstrijder met dezelfde naam. De lempira wordt doorgaans afgekort met een L.

Geschiedenis van de Hondurese lempira

De Hondurese lempira is in 1931 geïntroduceerd in Honduras en de Pesos werd toen vervangen. De munteenheid is vernoemd naar een Indianenstrijder met de naam lempira. Hij stamde af van de Maya’s en heeft tegen het leger van de Spaanse troepen gevochten.

Uiterlijk van de lempira

De briefjes van de Hondurese lempira hebben allemaal een eigen kleur. Op elk briefje staat een belangrijk persoon uit de geschiedenis van Honduras. Uiteraard staat ook lempira, de strijder, op één van de briefjes.

LempiraKleurAfbeelding achterkant
1RoodLempira
2PaarsMarco Aurelio Soto
5BlauwFrancisco Morazán
10BruinJose Trinidad Cabañas
20GroenDionisio de Herrera
50CyaanJuan Manuel Galvez
100OranjeJose Cecilio del Valle
500RozeRamon Rosa

Munten en bankbiljetten

De Lampira heeft briefjes van 1, 5, 10, 20, 100 en 500. Ook zijn er munten van 1, 2, 5, 10, 20 en 50 centavos. Ook heb je nog een muntje van 1 lampira.

Hondurese lempira op reis

Als je naar Honduras gaat, doe je er goed aan om de Lempira te gebruiken. Deze kun je niet in Nederland krijgen bij het GWK, dus je moet op de luchthaven of bij winkelcentra het geld halen. Overal in het land zijn banken en pinautomaten. Let bij pinautomaten wel altijd goed op. Skimmers zijn behoorlijk actief in Honduras. Probeer indien mogelijk altijd bij een bank te pinnen. Ook bij de grensovergang kun je geld wisselen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer je een rondreis maakt door meerdere landen.

De Amerikaanse dollar wordt op veel plekken geaccepteerd, vooral op plekken waar veel toeristen komen. Zorg daarom dat je al wat Amerikaanse dollars bij je hebt. Het liefst kleine briefjes, zoals die van 1 dollar. Wanneer je briefjes geeft zoals 50 dollar, of soms zelfs 20 dollar, dan is er vaak geen wisselgeld. Sommige restaurants hebben hun eigen wisselkoers met de dollar en dit kan soms betekenen dat je meer geld kwijt bent dan eigenlijk de bedoeling was.

In Copán wordt ook de Guatemalaanse quetzal geaccepteerd als een wettig betaalmiddel. Dit komt omdat Copán erg dichtbij Guatemala ligt en veel toeristen voor een dagje naar Honduras gaan.

Prijzen in Honduras

Om een idee te geven van het leven in Honduras, vind je hier enkele prijzen. Zo weet je hoeveel geld je ongeveer kwijt bent wanneer je naar Honduras reist.
  • Warme maaltijd: 135 lempira
  • Duikactiviteiten: 400 lempira
  • Overnachting simpel 2-persoons hotelkamer: 350-500 lempira

Koers van de Hondurese lempira

Als je de actuele koers wilt weten van de Hondurese lempira, kun je het beste contact opnemen met het Grens Wissel Kantoor. Om je toch een richtlijn te geven, vind je hieronder een tabel met de koers.

DatumEuroQuetzal
19-08-20111002702.79

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Munteenheid per vakantiebestemmingMunteenheid per vakantiebestemmingTijdens de vakantie leef je in een andere wereld, ander eten, andere cultuur, maar ook krijg je te maken met een ander b…
Geld omrekenen: waar vind je de geldkoersen van het moment?Geld omrekenen: waar vind je de geldkoersen van het moment?De waarde van internationale munten gaan voortdurend op en neer onder invloed van de macro-economie. Die valutawaarden w…
Geld wisselen voor vakantie of reisGeld wisselen voor vakantie of reisAls je op reis gaat is het prettig dat je overal zonder problemen kunt betalen. Het hotel, het restaurant, maar ook souv…
Bronnen en referenties
  • www.aroundtheglobe.nl
  • Wikipedia
  • /nl.coinmill.com

Reageer op het artikel "Hondurese lempira: geld, informatie, koers"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 22-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!