InfoNu.nl > Financieel > Geld > Incassobureau inschakelen

Incassobureau inschakelen

Incassobureau inschakelen Het is erg vervelend als u een dienst of product levert aan iemand en deze persoon betaalt niet. Zo ervaren veel bedrijven dit ook. Daarom schakelen zij vaak een incassobureau in. Die probeert dan namens hun de openstaande schuld te innen. Dat gaat altijd gepaard met extra kosten en het kan er zelfs van komen dat de klant voor de rechter moet komen. Steeds meer bedrijven gaan er toe over om een incassobureau in te schakelen. Dat komt omdat het aantal mensen dat hun financiële verplichtingen niet nakomt fors stijgt. Dit komt mede door de Kredietcrisis, maar ook daarvoor was deze trend al zichtbaar. Bedrijven schakelen het incassobureau ook in voor steeds kleinere bedragen. Sommige doen het al voor een bedrag van een paar tientjes. Er is geen wettelijke limiet die regelt wanneer een bedrijf een incassobureau mag in schakelen. Wel mag het bureau pas extra kosten in rekening brengen na het verstrijken van de eerste betalingstermijn.

Incassobureau inschakelen

In Nederland zijn tientallen incassobureaus actief. Niet allemaal hebben ze een even goede naam. Dit komt omdat sommige veel te hoge kosten in rekening brengt. Er is wettelijk bepaald wat voor kosten een incassobureau maximaal in rekening mag brengen. Dit is ook afhankelijk van de hoogte van de openstaande schuld. Meestal mag een incassobureau maximaal ongeveer vijftien procent van die schuld extra in rekening brengen. Veel mensen weten dit echter niet en schrikken zo van de brief van het incassobureau dat ze het gehele bedrag betalen. Ook dreigen incassobureaus vaak met inbeslagnames, maar volgens de wet mogen zij dat helemaal niet doen.

Branche-organisatie incassobureaus

In Nederland zijn ongeveer 25 incassobureaus aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen (NIVO). Dit is de branche-organisatie van incassobureaus. Bureaus die aangesloten zijn bij dit bedrijf zijn ook aanspreekbaar op het feit dat zij zich aan de regels moeten houden. Het NIVO geeft ook een speciaal keurmerk uit aan bureaus die volgens haar aan de regels voldoen.

Aanpak incassobureau

Er zijn ook veel incassobureaus die eerst op de vriendelijke wijze proberen om de klant te laten betalen. Dit doen bedrijven omdat zij ook gebaat zijn bij een goed houden van de klantrelatie. Daarom krijgt de klant in eerste instantie meestal een waarschuwing dat er een incassobureau wordt ingeschakeld. Als de klant dan nog niet betaald, dan volgen er meestal een paar brieven, inclusief extra administratiekosten. Veel incassobureaus stappen uiteindelijk naar de rechter als een klant dan nog niet betaald. Dit gebeurt maar in ongeveer vijftien procent van de gevallen. Voor bedragen tot vijfduizend euro komt de zaak onder de kantonrechter. Dat betekent dat de klant geen advocaat nodig heeft om zichzelf te verdedigen.

Verschil deurwaarder en incassobureau

Veel incassobureaus werken op basis van 'no cure no pay'. Dit betekent dat als zij er niet in slagen het geld te innen, dat ze ook niet betaald hoeven te worden. Vaak neemt het incassobureau genoeg met de extra in rekening gebrachte administratiekosten, zodat de indiener van de claim nog steeds over het gehele aankoopbedrag kan beschikken. Het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarderskantoor is trouwens wezenlijk. Veel mensen vergissen zich daarin. Een deurwaarder kan daadwerkelijk, na een rechterlijke uitspraak, beslag leggen op iemands spullen, terwijl een incassobureau geen wettelijke status en geen dwangmiddelen heeft.
Gerelateerde artikelen
Incassobureaus en deurwaardersIncassobureaus en deurwaarders. We hopen allemaal dat we er nooit mee te maken krijgen, maar steeds meer mensen komen in…
Verschil tussen deurwaarder en incassobureau?Verschil tussen deurwaarder en incassobureau?Ten onrechte wordt vaak gedacht dat het inschakelen van een incassobureau hetzelfde is als het inschakelen van een gerec…
Wat doen een incassobureau en een deurwaarder?Wat doen een incassobureau en een deurwaarder?Mensen halen de instanties die zich bezig houden met het innen van geld nogal eens door elkaar. Want een incassobureau d…
Inschakelen van de deurwaarderInschakelen van de deurwaarderVeel bedrijven schakelen een deurwaarder in wanneer een klant zijn schuld niet kan of wil voldoen. Dit is verstandiger d…
Maatregelen bij schulden: van brief tot ontruimingMaatregelen bij schulden: van brief tot ontruimingAls een schuld niet op het afgesproken tijdstip wordt terugbetaald, zal de schuldeiser maatregelen treffen om het geldbe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Incassobureau inschakelen"

Reactie

Inca M., 15-02-2013 09:30 #1
Ik wou liever niet meer van het kastje naar de muur: altijd in ieder geval 'no cure no pay' met geld incasso, om te voorkomen dat als de klant niet betaald je als vorderende partij onvoorbereid een rekening moet betalen.
Liever de deurwaarder op 'no cure no pay basis' en transparant met de afspraken,
opdat er niet ineens rekeningen ontstaan gebaseerd op een uurloon en de incasso spaak loopt.
Hoe zit het nou met het geld afkomstig van de geld incasso, je wordt als vorderende partij maar al te vaak met een kluitje in het riet gestuurd zelfs als er een vonnis van de rechter is om te incasseren. De meewerkende incasso bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn in wat er precies geincasseerd wordt en verplicht zijn de nieuwe adres gegevens van de debiteur door te geven aan de opdrachtgever. Het woord gever heeft niets te maken met schenken maar met het verstrekken van een opdracht waar van verwacht wordt dat de deurwaarder zonder extra en veel kosten voor deze opdrachtgever het verlangde geld incasseren zal, er is dus geen sprake van het schenken van geincasseerd geld aan de deurwaarder of aan het incasso-bureau;
dus g e e n akte van cessie. Als je de oudere en ook geactualiseerde vorderingen
verkoopt is er een overdracht of akte van c. nodig. Wederzijdse kennisname en goedvinden.
Het geld van de incasso mag onder geen voorwaarde gestolen worden door een deurwaarder of incassobureau en moet ten alle tijde eerlijk inzage bieden in de stand van zaken.
Inca M.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!