InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een vakantiehuis kopen als investering

Een vakantiehuis kopen als investering

Geld investeren in een vakantiehuis kan een flink rendement opleveren, maar u moet wel goed weten waar u aan begint. U moet het huis namelijk onderhoud en het vakantiepark waar het huis staat zal ook nog de nodige lasten in rekening brengen. Vakantieverblijven kunt u in verschillende vormen en maten kopen. Voor een paar duizend euro kunt u een stacaravan kopen, maar u kunt ook een volwaardig vakantiehuis kopen. De investering kan oplopen van een paar duizend euro tot enkele tonnen. U kunt het huisje gaan verhuren om op deze manier rendement te maken en door de waardestijging van het onroerend goed zelf, kunt u het huis uiteindelijk weer verkopen met een winst. De waarde van een vakantieverblijf kan echter ook zakken, met alle gevolgen van dien.

Wat zijn de jaarlijkse kosten?

Voordat u besluit om een vakantiehui te kopen, moet u eerst goed weten wat de kosten zijn waar u mee geconfronteerd gaat worden. Bij het kopen krijgt u te maken met kosten om eventueel de financiering rond te krijgen en natuurlijk de kosten van de overdracht (overdrachtsbelasting en notariskosten). Daarnaast moet u op een rijtje zetten met welke kosten u jaarlijks of maandelijks geconfronteerd gaat worden. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de volgende kosten:
  • Gas, water en licht
  • Onderhoudskosten
  • Hypotheeklasten en gekoppelde verzekeringen en verzekeringen voor het huis
  • Kosten die het park waar het huis staat in rekening brengt
  • Kosten voor het inrichten van het huis
  • Vervangen huisraad
  • Kosten die u moet maken om het huis te kunnen verhuren

Hoe hoog zijn de verhuuropbrengsten van het vakantiehuis?

Vakantiehuizen die op vakantieparken staan, worden vaak verhuurd door de overkoepelende organisatie. Zij hanteren voor ieder huisje verhuurprijzen die gedeeltelijk ook afhankelijk zijn van het seizoen. In de zomermaanden worden er hoge tarieven gerekend en in de maanden daar buiten, zijn de tarieven lager. Het vakantiepark kan op basis van ervaringscijfers indicatief aangeven hoe veel u het huis kunt verhuren, en wat uw deel van de huur gaat worden.

De kosten en de baten vergelijken

Na het bepalen van de totale investering en de jaarlijkse kosten die uit het huisje voortvloeien, kunt u gaan berekenen hoeveel het huisje jaarlijks kan gaan kosten of opleveren. U moet wel rekening houden met een veiligheidsmarge, want de werkelijke kosten kunnen hoger komen te liggen en de opbrengsten lager.

Waarde van een vakantiehuis

In het verleden werd het permanent wonen in een vakantiehuid gedoogd. Van een gedoogbeleid is steeds minder vaak sprake. Dit heeft de waarde van vakantiehuizen geen goed gedaan. In de periode van 2008 tot en met 2011, is de waarde van onroerend goed door de kredietcrisis een paar procenten gezakt. Dit heeft ook de prijzen van vakantiehuizen in Nederland schade toegebracht. Hoe de waarde zich in de toekomst gaan ontwikkelen weet niemand.

De waarde van een vakantiehuis is ook sterk afhankelijk van de omgeving, en van de ontwikkeling van het park waar het huis staat. In het geval het park gaat verloederen, zal hierdoor de waarde van de vakantiehuizen ook omlaag gaan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een vakantiehuis kopen als investering"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!