Zo financier je onbetaald verlof

Zo financier je onbetaald verlof Even een pauze in uw drukke werkende bestaan om op adem te komen. Of uw pasgeboren kind en een jonge moeder hebben nu de eerste prioriteit. Maar een ziek familielid of die inspirerende reis kunnen ook voorrang hebben. De werkgever is akkoord met uw aangevraagde onbetaalde verlof. Maar hoe komt u aan inkomen, gedurende die periode dat u niet aan het arbeidsproces deel neemt?

Hoe financiert u onbetaald verlof

Even een tijdelijke onderbreking in uw werkende leven. Daarvoor kunnen meerdere redenen zijn. Omdat u thuis wilt zijn bij uw baby die pasgeboren is. Of omdat u voor lange tijd op reis moet, bijv. om anderen te helpen in het buitenland. Of omdat dierbare naasten in uw nabijheid voorlopig 100% steun moeten krijgen. De kunst is nu hoe u dat onbetaalde verlof gaat financieren.

Voordat u met verlof gaat

Uiteraard is het verstandig om de plannen voor het onbetaalde verlof eerst te bespreken met de werkgever. Want uitsluitend zorgverlof en ouderschapsverlof zijn bij wet geregeld, maar niet gewoon onbetaald verlof. Bovendien getuigt het sowieso van respect om de werkgever bijtijds te vragen en op de hoogte te stellen. Wilt u op onbetaald verlof bekijk dan in hoeverre het aantrekkelijk is de vakantiedagen daarvoor te gebruiken.

Hoeveel inkomen heeft u nodig

Gedurende het onbetaalde verlof komt er uiteraard geen salaris binnen, terwijl kinderbijslag, alimentatie en eventuele belastingteruggaven wel doorlopen. Ga dus na welke vaste lasten en welke inkomsten u heeft, en welke uitgaven de eerste tijd kunnen worden ingeperkt. Via dat rekensommetje komt u op het bedrag dat maandelijks moet worden gefinancierd.

Stel u heeft een nettosalaris van € 2.150 en u heeft maandelijks € 500 aan toeslagen en belastingteruggaven. Uw vaste lasten bedragen € 1.300. Normaal gaat het overige van uw inkomen (€1350) onder andere op aan de normale dagelijkse uitgaven. Als u voor de post “dagelijkse uitgaven” nu een kleiner bedrag begroot, bijvoorbeeld maandelijks € 600 i.p.v. € 1350, heeft u tijdens uw onbetaalde verlof per maand nog € 1.400 nodig. Alvorens u op onbetaald verlof gaat, is het wenselijk om heel goed naar uw inkomsten en uigaven te kijken. Reken u vooral niet zomaar rijk. Een langdurig onbetaald verlof betekent niet alleen een lager inkomen, maar leidt er waarschijnlijk ook toe dat de belastingteruggaven lager uitvallen.

Spaar- of levensloopgeld

Voor 5 maanden onbetaald verlof is in het bovenstaande voorbeeld circa € 7.000 nodig. Wanneer u deelneemt aan een spaarloon- of levensloopregeling kunt u het spaartegoed uit het levenslooptegoed of de spaarloonregeling aanspreken om hier tijdens die 5 maanden van te leven. Controleer wel de bepalingen van uw regeling om vast te stellen hoeveel geld u mag gebruiken.
(De levensloopregeling is op 1 januari 2012 afgeschaft. Er is een overgangsregeling die loopt tot 1 januari 2022).

Maak van zuinig leven een sport

Tijdens een verlofperiode heeft u weliswaar minder geld, maar daarentegen meer tijd. Een mooie gelegenheid om die extra tijd om te zetten in geld. Doe dus op reis of thuis bepaalde dingen zelf, die u anders wellicht had uitbesteed. Bijvoorbeeld een fietsreparatie, een onderhoudsklus aan uw huis of tuinschutting. Ruim uw huis eens op en zet alle spullen te koop op internet. Maar u kunt dikwijls op veel meer zaken besparen: Ga voortaan naar de allergoedkoopste supermarkten en kledingzaken. Pak de fiets i.p.v. de auto, of doe het ding een tijdje aan de kant. En met drinkwater uit de kraan is heel veel geld te besparen door er de frisdranken en vruchtenyogurt mee te verdunnen. Het leuke van zo’n zuinige periode is dat u de opgedane ervaringen ook kunt benutten indien u straks weer een normaal inkomen hebt. En hebt u kinderen dan geeft u die op deze manier een goed voorbeeld. Kunt u ze ook gelijk uitleggen, dat deze tijdelijke zuinigheid in het niet valt toen opa nog een klein jongetje was, en er soms alleen boterhammen met "tevredenheid" werden belegd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • ING

Reageer op het artikel "Zo financier je onbetaald verlof"

Infoteur: Robbie
Laatste update: December 2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!