InfoNu.nl > Financieel > Geld > Banken en hun klanten: voordeel van een bank

Banken en hun klanten: voordeel van een bank

Banken en hun klanten: voordeel van een bank Profiteer in 2019 ook zelf eens van een bank, zorg voor een eigen voordeel door banken goed te vergelijken. Als u de goede keuzes maakt bij lenen en sparen, dan profiteert u eens van de bank en niet andersom. Ga niet rood staan tegen een hoge rente, maar ga sparen met de hoogste spaarrente of lenen tegen de laagste rente. Het is even zoeken op internet, maar wel degelijk mogelijk.

Profiteer ook zelf eens van een bank in de plaats van andersom

Hoe kunt u uw voordeel doen met de diensten die een bank aanbiedt? Of u nou belegt, spaart of leent, er zijn nog tal van mogelijkheden om een mooi rendement op uw geld te maken. Een bank is geen filantropische instelling en wil dus aan u verdienen. Daar is niets mis mee, zolang u maar weet waar u aan toe bent en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. En dat blijkt in de praktijk niet altijd zo eenvoudig te zijn. Het vraagt nogal wat uitzoekwerk om te weten waar u aan toe bent. Wees geen slachtoffer van een bank, maar zoek de bank uit die echt wat voor u kan en wil doen. Laat de bank eens een keer voor u werken, zorg dat u de juiste informatie krijgt en stel de bank de juiste vragen

Rood staan is duur omdat de rente hoog is

Rood staan bijvoorbeeld is vaak onnodig duur. Bovendien wordt u mogelijk geregistreerd bij het BKR. Onderzoek van TNS IPO geeft aan dat 82% van de Nederlanders nog steeds niet weet hoeveel debetrente ze betalen. En dat, terwijl de debetrente bij de meeste banken zo'n 15% op jaarbasis bedraagt. Rood staan wordt als gemakkelijk ervaren. U hoeft niets te regelen, of u spreekt een bepaalde kredietlimiet af. Verder hebt u er geen omkijken naar. Zo denken althans velen. De banken zeggen verbaasd te staan over zo veel onwetendheid bij de klant. En dat terwijl er voldoende mogelijkheden zijn om goedkoop en slim geld te lenen. Een persoonlijke lening bijvoorbeeld is veel goedkoper dan rood staan. Als u niet te veel wilt betalen, maar wel wat krediet achter de hand wilt hebben, staat u dus niet rood, maar sluit u een persoonlijke lening af. Nog goedkoper is het als u spaargeld achter de hand houdt.

Postorderbedrijven leveren op duur krediet

Ook postorderbedrijven weten zeer forse tarieven te rekenen en niet altijd is even duidelijk hoe hoog die rente is. Soms loopt die rente op tot 16% of meer. De klant zal in veel gevallen van niets weten. De leverancier van de artikelen op zijn beurt doet ook alsof hij dat niet begrijpt en ziet het niet als zijn zorg maar als iets van de klant. Maar ja, als u niet steeds op gewezen wordt, wordt de hoge rente gewoon vergeten. Een postorderbedrijf is namelijk lekker eenvoudig winkelen, daar is natuurlijk niets op tegen, maar het is wel duurder. De beste oplossing is dan ook om de rekening zo snel mogelijk te betalen en niet op rekening te kopen. U koopt wel online, maar betaalt direct. Zo hebt u geen schulden en geen hoge rente te betalen.

Hoogste spaarrente in Nederland

Kortom, let op uw geld, informeert u goed en profiteer een keer zelf van de situatie waarin banken verkeren. Op de beurzen zijn de bankaandelen fors gedaald. Daarmee worden ze steeds meer koopwaardig. En wat te denken van de spaarrentes.De rente is laag, maar de ene bank geeft duidelijke een hogere spaarrente dan de andere bank. Maak er kortom ook zelf gebruik van en neem niet met een lagere spaarrente bij een grote bank genoegen, als dat niet nodig is. Er zijn voldoende banken in ons land die een aantrekkelijke spaarrente bieden, waarvan u gebruik kunt maken. Houd altijd de top 5 banken met de hoogste spaarrente in Nederland in de gaten, voordat u overstapt naar de beste spaarrekening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Banken en hun klanten: voordeel van een bank"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Veilige bank
Schrijf mee!