InfoNu.nl > Financieel > Geld > Het leven wordt steeds duurder

Het leven wordt steeds duurder

Het leven wordt steeds duurder Alles wordt duurder de dag van vandaag. De prijzen rijzen de pan uit. Het wordt steeds moeilijker om te kunnen sparen. Het wordt ook steeds belangrijker dat je op je budget let. Zeker met alle marketing en trucs die worden gebruik om je te misleiden, zodat je meer en meer gaat uitgeven. Dit artikel gaat over de stijgende kosten die we moeten betalen in België.

Algemeen

Elke sector krijgt te maken met stijgende prijzen en kosten. Voedingsmiddelen worden alsmaar duurder, het wordt ook steeds moeilijker om aan werk te geraken. Dit terwijl we meer en meer belasting moeten betalen. Mede factoren die hierbij bijdragen is de crisis, veel problemen in het buitenland, en het feit dat België er nog altijd niet in slaat om een regering te vormen. In het jaar 2010, konden we nog premies krijgen voor werkzaamheden in en rond het huis. Deze bedragen die we kunnen gebruiken, liggen in 2011 een stuk lager. Voor muur- en vloerisolaties krijg je sinds 2011 helemaal geen premies meer.

Woningen worden duurder

Vooral in de woning- en grond sector zijn de prijzen enorm gestegen tegenover 2010. Het wordt steeds moeilijker om een koopje te vinden. Er zullen ook steeds minder koopjes te vinden zijn. Voor mensen die nu hun woning en grond samen kopen, moeten 11% meer aan belastingen betalen op de grond. Dit komt omdat de registratierechten normaal maar 10% bedragen, maar voor diegene die de grond en het huis samen kopen zullen de volle pot van 21% moeten betalen.

Zonneboilers- of panelen

Tegenwoordig is het de rage om alles op zonne-energie te laten draaien. Ook zonneboilers op zonne-energie. Tegenwoordig gaat deze rage snel terug over. Dit komt omdat je in 2010 nog een ruime belastingvermindering kon krijgen op het laten installeren van een boiler op zonne-energie: wat ongeveer 3600 euro bedroeg. In 2011 zakte dit bedrag onder de 2800 euro.

Giften doneren

Wie een goed hart heeft en nu en dan iets wil doneren, kon dit bedrag fiscaal af trekken van de belastingen. Dit kon wel alleen als het bedrag meer dan 30 euro bedroeg. In 2011 is dit bedrag veranderd naar 40 euro. Mensen zullen dus dieper in hun zakken moet voelen, vooraleer dit fiscaal wordt afgetrokken .

Elektriciteit en gas

Ook de kosten voor elektriciteit en gas wordt constant duurder. Vooral particulieren en kmo's gaan meer moeten bijdragen. In 2011 wordt de federale bijdrage van elektriciteit maar liefst met 29% opgetrokken. Elk jaar zul je ongeveer 20 euro bijdrage moeten leveren, voor aardgas ligt dit bedrag iets boven de 10 euro.

De bouwsector

Voor bouwbedrijven die zich bezighouden met afbraak- of heropbouw projecten, diende in 2010 maar 6% btw te betalen voor deze werkzaamheden. In 2011 is dit getal hetzelfde gebleven, maar nu geldt het alleen in bepaalde steden. Vroeger kon dit in heel het land.
Gerelateerde artikelen
Definitie van inflatieDefinitie van inflatieInflatie: een woord dat we veel om ons heen horen. Wat betekent inflatie nu precies en is dat ook op mij van toepassing?
Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie?Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie?Inflatie is een algemene stijging van de prijzen waardoor je geld minder waard wordt. Als het inflatiepercentage hoger i…
Hoe erg is inflatie?Hoe erg is inflatie?In heel de Europese Unie kampen we anno 2018 weer met een oplopende inflatie. In Nederland bedroeg die in augustus al we…
Maakt inflatie schulden waardeloos?Maakt inflatie schulden waardeloos?Slim, een huis kopen met geleend geld. De door ieder aangekondigde inflatie zal die schuld immers “opeten” en aan het ei…
Pensioen en inflatiePensioen en inflatieIn uw werkzame periode bouwt u pensioen op ter aanvulling op de AOW. De inflatie en wisseling van baan veroorzaakt een p…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het leven wordt steeds duurder"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 23-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!