InfoNu.nl > Financieel > Geld > Erfenis verdelen op een eerlijke manier

Erfenis verdelen op een eerlijke manier

Bij het verdelen van een erfenis, ontstaan er vaak onenigheden onderling. Dit wordt vaak veroorzaakt door spanningen die er al waren die nu door financiële belangen en verdriet tot uiting komen. Het blijkt dat één op de drie te verdelen erfenissen uitloopt op een ruzie. Geld is eenvoudig te verdelen, maar dat geldt niet voor delen van de inboedel. Het is vooral lastig om waardevolle spullen onderling te verdelen. De meeste spanningen ontstaan door een verschil van mening over de waarde van inboedel. Eén van de erfgenamen wil bijvoorbeeld een duur sierraad, maar de overige erfgenamen willen minimaal iets vergelijkbaars qua waarde. De waardebepaling is hierbij belangrijk om overbedeling tegen te gaan. Indien de erfgenamen het vervolgens niet eens worden over de waardebepaling, kan er eenvoudig ruzie ontstaan.

Wie zijn de erfgenamen?

Wie de erfgenamen zijn, staat vastgelegd in de wet. De eerste erfgenamen zijn de geregistreerde partner, echtgenoot of echtgenote en de kinderen. In een testament kan een andere verdeling worden opgenomen. Indien deze ontbreekt, geldt de wettelijke regeling. Hierin is een vaste volgorde aangehouden wie de erfgenamen zijn. In de meeste gevallen is er sprake van gezamenlijke erfgenamen. De kinderen erven bijvoorbeeld de nalatenschap van hun laatst overleden ouder. Op dat moment worden zij gezamenlijk de eigenaar van het geheel. Zij moeten vervolgens zorgen voor de verdere verdeling. De notaris geeft eventueel nog aan hoe groot ieders deel is, maar hoe de erfgenamen alles gaan verdelen is aan hen zelf.

Bepalen van de waarde

Het maken van een waardebepaling is in veel gevallen lastig. De waarde van een eigen huis zal door taxatie moeten worden bepaald. Indien de erfgenamen het huis vervolgens gaan verkopen, kan er nog steeds onenigheid zijn over de waarde. Een taxatie geeft namelijk slechts een indicatie. De prijs die een koper er voor wil geven kan sterk afwijken. Gezamenlijk zal ook de waarde moeten worden bepaald van de overige bezittingen. Om conflicten te voorkomen kan er ook voor gekozen worden om de spullen te laten taxeren door een taxateur. Deze heeft geen belang bij een onjuiste waardebepaling.

Voorkomen van onenigheden

Voordat er spullen verdeeld gaan worden moeten de erfgenamen eerst zorgen voor een overzicht van het geheel. Alle spullen moeten geïnventariseerd worden door ze op papier te zetten. Kleine onderdelen van de inboedel met een geringe waarde, hoeven niet apart in de lijst worden opgenomen. Hiervoor kan een restpost worden gemaakt. De waarde hiervan kan worden bepaald door een opkoper. Aan de hand van de lijst kan de waarde worden bepaald.

De verdeling

Voordat erfgenamen de spullen gaan verdelen moet er eerst afgesproken worden hoe de verdeling in zijn werk gaat. Uiteindelijk moet iedereen tevreden zijn met de verdeling, of in ieder geval moet iedereen zich erbij neer kunnen leggen. In het geval meerdere personen hetzelfde object willen hebben, kan er om geloot worden.

Alternatieve manier van verdeling

De één kan alles gebruiken, terwijl de anders vrijwel niets hoeft te hebben van de inboedel. Doordat in een eerder stadium al een waarde is bepaald, kan een geldpot uitkomst bieden. Iedereen die ergens belang bij heeft, betaalt de waarde van het object. Dit geld komt in de pot. Nadat alles is verdeeld, kan de pot onderling in gelijke porties verdeeld worden. Op deze manier zal niemand kunnen klagen dat hij of zij minder heeft gekregen.
Gerelateerde artikelen
Een koophuis in de nalatenschapHet verdelen van de erfenis is vaak een lastige kwestie. Dit geldt vooral voor de koophuis in de nalatenschap.

Reageer op het artikel "Erfenis verdelen op een eerlijke manier"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 19-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!