InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld besparen met boodschappen doen

Geld besparen met boodschappen doen

Voordat je het weet, heb je het winkelwagentje volgeladen met producten die je eigenlijk niet nodig hebt. Je hebt je laten verleiden door chocolade, stratiatellayoghurt en Duitse biefstukken. Eenmaal bij de kassa aangekomen valt het bedrag je tegen. Hoe kun je geld besparen p je boodschappen?

Kies de juiste supermarkt

Goedkope supermarkten zijn de Aldi en de Liddl. Je vindt er goedkope producten, die vaak prima van kwaliteit zijn. De prijs is zo laag, omdat deze winkels weinig tijd en geld stoppen in de aankleding van hun winkel (producten in dozen) en omdat er nauwelijks personeel rondloopt, waardoor de dienstverlening een stuk minder is. Om die reden wordt er niet vaak een extra kassa geopend. Als je het vervelend vindt om te wachten, kun je het beste vroeg op de dag gaan (8 uur/half 9). Ook kun je beter 1x per week een volle kar nemen dan 4x per week in dit soort winkels boodschappen te doen.

Als je voor A-merken of een goede kwaliteit van het huiswerk wilt gaan, maar toch goedkoop uit wilt zijn, is de Jumbo erg om aan te raden. Deze winkel heeft een uitstekende service. Zo krijg je het product gratis als het elders goedkoper is, en loopt er voldoende personeel rond om je vragen te beantwoorden. Je hoeft ook niet lang te wachten bij de kassa, want ze openen snel een nieuwe. Een andere goedkope supermarkt is de Boni. Hier vind je ook A-merken.

Maak een boodschappenlijstje

Het klinkt heel simpel, maar toch een erg belangrijke tip: maak een boodschappenlijstje en houd je hier ook aan. Dit voorkomt dat je met allerlei andere, extra producten thuiskomt.

Boodschappen doen zonder kinderen

Kinderen laten zich snel verleiden door Dora-koekjes, ontbijtkoek van Kapitein Koek en snoep. Deze producten zijn fors duurder dan het vergelijkbare huismerk. Maar je kind wil het zo graag… Dit probleem is voor een groot deel opgelost door je kind niet mee te nemen als je boodschappen doet. Het kan immers lastig zijn om “nee” te zeggen, vanwege de reactie van je kind.

Aanbiedingen

Aanbiedingen kunnen fors in prijs schelen. Vaak zie je aanbiedingen als: 3e gratis, 2e halve prijs. Misschien houd je niet van voorraad, maar je kunt er echt redelijk wat geld mee besparen. Vergelijk de folders van verschillende supermarkten om voor de beste aanbieding te gaan. Vlees e.d. kun je invriezen, andere producten, zoals koekjes, blijven ook lang goed.

Laat de keuze voor groente en fruit afhangen van de aanbiedingen. Dit zijn dure producten.

Plaats van goedkope producten in supermarkt

Dure producten liggen op ooghoogte. De goedkope producten vindt je zo laag mogelijk. Je moet dus letterlijk bukken om erbij te kunnen. Maar het is de moeite waard en kan vele euro’s besparen.

Bewaar de kassabon

Het kan zomaar zijn dat er iets met een product aan de hand is. De houdbaarheidsdatum blijkt verstreken, je wilt het product ruilen of je wilt de prijs vergelijken. Bewaar daarom altijd de kassabon. Controleer ook de kassabon, vooral als er sprake is van aanbiedingen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld besparen met boodschappen doen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-07-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!