Geld besparen op je boodschappen: SupermarktX

Geld besparen op je boodschappen: SupermarktX Voor iedereen die dagelijks opzoek is naar de goedkoopste boodschappen is er nu SupermarktX. Met supermarktX hoef je niet meer reclamefolders van supermarkten door te spitten en de vele winkels af te gaan. Nu kun je online in één klik zien waar je boodschappen het goedkoopst zijn. Het kost je slechts een enkele klik meer om de boodschappen vervolgens ook thuis te krijgen. Zo kun je naast geld ook tijd besparen met boodschappen doen! In april 2014 is er een website gekomen die alle prijzen van de verschillende grote supermarktketens in Nederland kan vergelijken. Bezoekers van de website kunnen prijzen vergelijken en zo de goedkoopste variant uitkiezen. Via SupermarktX, de naam van de website, kunnen consumenten prijzen van producten vergelijken bij Albert Heijn en diverse Superunie leden als Plus, Boni, Deka, Coop, Spar, Supercoop, Vomar en Hoogvliet. In totaal vertegenwoordigen deze supermarkten volgens SupermarktX meer dan 60 procent van de Nederlandse markt.

Besparen

Besparen op de boodschappen is een heel effectieve manier van besparen. Zeker omdat boodschappen heel het jaar door gedaan worden, waardoor je ook heel het jaar door kunt besparen. Door slim boodschappen te doen, is een besparing van dertig procent haalbaar. Dit betekend dat bij een besteding van honderd euro per week aan boodschappen, er zo'n dertig euro bespaard kan worden. Op jaarbasis komt dit neer op 1560 euro!

Hoe werkt SupermarktX?

Tot voor kort was een besparing alleen mogelijk door wekelijks de folders door te pluizen, de prijzen in de supermarkten in de gaten te houden, en de nodige artikelen bij de goedkoopste supermarkten te halen. SupermarktX vereenvoudigd dit proces. Consumenten kunnen op dit platform bekijken waar het product het goedkoopst is. Het is zelfs mogelijk om je hele boodschappenlijst in te voeren, waarna inzichtelijk wordt in welke winkel deze persoonlijke boodschappen het goedkoopst zijn. Daarnaast hebben alle deelnemende supermarkten een online bezorgservice of een afhaalservice. Dit vereenvoudigt het proces van goedkoop boodschappen doen enorm, waardoor een grote besparing nu ook echt realistisch wordt.

Bèta

Bij de start in 2014 begint de website met een Bèta versie. Het assortiment dat vergeleken kan worden zal in deze Bèta versie bestaan uit nog maar een categorie, namelijk frisdranken, sappen en koffie. De bedoeling is dat dit langzaam uitgebreid wordt totdat het volledige assortiment van alle deelnemende supermarkten beschikbaar is. In de Bèta versie kan het platform ook eerst getest worden, zodat later een prettig werkend platform ontstaat.

Voordelen van SupermarktX

Naast de eenvoudige en snelle manier voor goedkoop boodschappen doen, biedt SupermarktX een aantal andere voordelen:
  • Prijzen in de verschillende supermarktketens worden inzichtelijk. De ketens zullen daardoor sneller geneigd zijn de prijzen zo laag mogelijk te houden, zodat zij als goedkoopste worden weergegeven. De wekelijkse boodschappen zullen hierdoor naar verwachting op ten duur nog goedkoper worden.
  • Doordat de website prijswijzigingen bijhoud, is het voor de consument mogelijk om bij een wekelijkse hetzelfde boodschappenlijstje regelmatig te checken of de supermarkt van zijn keuze nog steeds de goedkoopste is.
  • Boodschappen zullen in de toekomst via de site besteld kunnen worden. Als je niet bekend bent met de goedkoopste supermarkt is het dus niet nodig alle boodschappen in deze supermarkt te gaan zoeken, maar kunnen ze gewoon thuisbezorgd worden.

Nadelen van SupermarktX

Naast de voordelen zijn er ook een aantal nadelen te noemen:
  • Niet alle supermarkten zijn in de database opgenomen. Een discounter als Aldi of Lidl kan goedkoper zijn als een van de deelnemende supermarkten.
  • Het kan zijn dat de goedkoopste supermarkt niet in de regio voorkomt, waardoor alsnog de boodschappen bij een duurdere supermarkt gehaald moeten worden.
  • Plaatselijke kortingsacties voor bijvoorbeeld producten die uit het assortiment gaan, of voor producten die de houdbaarheidsdatum naderen, worden niet meegenomen.
© 2015 - 2020 Mrst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoper boodschappen doen: tips om geld te besparenGoedkoper boodschappen doen: tips om geld te besparenBespaar eenvoudig geld op je dagelijkse boodschappen. Goedkoper boodschappen doen zit in de kleine dingetjes: van de keu…
Betaling salaris Albert Heijn en personeelskorting 2019Betaling salaris Albert Heijn en personeelskorting 2019Werken bij Albert Heijn is vaak werken tegen goede arbeidsvoorwaarden. Een goed salaris, personeelskorting en bonussen v…
Hoe bespaar je snel geld op boodschappen?Snel geld besparen op boodschappen is vrij eenvoudig. Door op deze punten te letten bespaar je bij de volgende keer bood…
Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Uw vaste lasten kunt u niet of nauwelijks beïnvloeden. Er valt veel geld te besparen op de dagelijkse boodschappen. Zond…

Lokaal geld, negatieve rente en het wonder van WörglLokaal geld, negatieve rente en het wonder van WörglRond 1932 vond er in het Oostenrijkse plaatsje Wörgl een economisch experiment plaats dat tot op de dag van vandaag alle…
Kredietplatforms, écht alternatief voor banken?Kredietplatforms, écht alternatief voor banken?Voor spaarders zijn het anno 2015 slechte tijden. Spaarrekening noch depositorekening bieden veel rente en er is weinig…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • http://www.levensmiddelenkrant.nl/nieuws/algemeen/supermarktx-vergelijkt-prijzen-online-supers
  • http://www.marketingtribune.nl/online/nieuws/2014/04/nieuw-platform-biedt-inzicht-in-supermarktprijzen/
  • https://www.supermarktx.nl/cat/frisdrank/

Reageer op het artikel "Geld besparen op je boodschappen: SupermarktX"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: Maart 2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!