InfoNu.nl > Financieel > Geld > Het minimum jeugdloon, ook voor studenten!

Het minimum jeugdloon, ook voor studenten!

Het minimum jeugdloon, ook voor studenten! Soms is het best ingewikkeld om het allemaal na te gaan wat je wel en niet mag verdienen, wat het minimum uurloon is, of je mag werken naast je studiefinanciering en hoeveel je dan mag verdienen, alles daarover zul je hier lezen!

Minimum jeugdloon

Per sector verschilt het hoeveel jij verdient, je werkgever bepaald niet wat jij minimaal moet verdienen, dat is allemaal bij de wet geregeld. Bij de ene sector zul je meer verdienen dan bij de ander. Een CAO is een Collectieve arbeidsovereenkomst, daarin staan alle regels vermeld ook over verdiensten. Elk jaar dat je ouder word heb je ook recht op loonsverhoging, die loonsverhoging gaat in op de dag dat jij jarig bent. Op elke euro die je verdient verdien je 8% vakantie toeslag. Per leeftijd verschilt het hoeveel je verdient, wat je functie is, hoeveel je werkt en in wat voor sector je werkt.

Reiskosten vergoeding

Als je meer dan 10km van je werk af woont, is je baas verplicht om je reiskosten te betalen. Het betreft 0,19 cent per kilometer. Als je dit niet vergoed krijgt, kun je dit ook opgeven bij de belasting.

Vakantiedagen

Als uitzendkracht in fase A word je alleen uitbetaald over de uren die je werkt, ook vakantiedagen en vakantiegeld bouw je op in die gewerkte uren. Uitzendkrachten hebben recht op 24 vakantiedagen per jaar of 2 dagen per gewerkte maand.

Belasting

Iedereen moet belasting teruggeven, tenzij je net een aantal weken werkt dan betaal je te veel belasting. Die kun je terugvragen met een TJ-Biljet (Teruggaaf jongeren). Je kan berekenen hoeveel belasting je terug krijgt of moet betalen door middel van je jaaropgave. Als je voor 1 April je aangifte doet, krijg je van de belasting rond 1 Juli te horen hoeveel je terug krijgt. Voor studenten is er een speciale regeling, als je nog niet zoveel verdient hoef je soms helemaal geen belasting terug te betalen, je krijgt de teruggave tegelijk met je loon. Hierdoor krijg je dus eerder je geld. Je kunt over dat jaar meestal geen belasting meer terug vragen, deze regeling kun je samen aanvragen met je werkgever. Dit doe je met het formulier "Loonbelastingverklaring- Bijlage studenten- en scholierenregeling". Hierin vul je je persoonsgegevens in, de ingangsdatum en je studiefinancierings- of kinderbijslagnummer in. Het formulier lever je bij je werkgever in. Ook moet je een loonbelastingverklaring invullen.

Studiefinanciering

Ondanks dat je studiefinanciering krijgt mag je er naast ook een bijbaantje hebben, geen probleem. Alleen een bepaald bedrag per jaar mag je verdienen, anders heb je geen recht op studiefinanciering. Het bedrag wat je in 2010 mag bijverdienen is 13.215,83. Het gaat om belastbaar loon, dat is te vinden op je loonstrook. Als je meer verdient dan dit bedrag moet je je studiefinanciering stop zetten en je OV kaart ook. Hoe stom het ook klinkt, het is niet toegestaan om meer dan dat bovenstaande bedrag te verdienen. Als je dat niet doet, betaal je voor je ov kaart een boete per halve maand + een boete met rente er over heen, en daar zit niemand op te wachten!
© 2010 - 2020 Conni, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het minimum jeugdloon, ook voor studenten!"

Infoteur: Conni
Gepubliceerd: 25-07-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!