Bijzondere bijstand en kinderopvang(toeslag)

Om meerdere redenen kun je een beroep doen op de bijzondere bijstand voor de kosten van kinderopvang. Wanneer je een (bijstands)uitkering ontvangt en een opleiding volgt of in een re-integratietraject zit om te herintreden op de arbeidsmarkt kun je aanspraak maken op een vergoeding van de kosten voor kinderopvang. Ook als je een inkomen verdient die rond het minimum ligt, of om medische of sociale redenen kun je in bepaalde situaties recht hebben op een vergoeding.

De kinderopvangtoeslag

Ouders die hun kind(eren) laten opvangen moeten daarvoor een bijdrage betalen die afhankelijk is van de hoogte van het inkomen. Het deel dat overblijft wordt door de overheid vergoed in de vorm van kinderopvangtoeslag. De kinderopvangtoeslag geldt in 2010 voor dagopvang van kinderen in een kinderdagverblijf en voor de opvang van kinderen via een formeel gastouderbureau. Voor de thuisopvang die in eerdere jaren ook werd vergoed via de kinderopvangtoeslag krijg je geen toeslag meer.

In aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag

Als je een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang wilt krijgen moet je gebruik maken van een geregistreerde instelling voor de opvang van je kinderen. De gemeente waarin je de opvang wilt laten doen houdt een lijst bij met geregistreerde instellingen.

Als je in aanmerking komt voor een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang sluit je zelf een overeenkomst af met een kindercentrum of een gastouderbureau. Je betaalt die instelling voor de opvang en regelt zelf de toeslag bij de belastingdienst.

Opvang bij familie of kennissen komt vanaf 2010 niet meer in aanmerking voor een vergoeding in het kader van de kinderopvangtoeslag.

Vaste en inkomensafhankelijke toeslag

De kinderopvangtoeslag bestaat uit een vaste component en een inkomensafhankelijk deel. De inkomensafhankelijke toeslag wordt altijd uitbetaald door de belastingdienst. De belastingdienst betaald aan werknemers ook het vaste deel. Voor bepaalde groepen personen zonder werkgever wordt het vaste deel betaald door de gemeente of het UWV. Dit zijn:

  • personen die een (re)integratietraject volgen én bijstand krijgen, of een uitkering IOAW of IOAZ of een ANW-uitkering krijgen
  • personen die een (re)integratietraject volgen én geregistreerd staat als niet-uitkeringsgerechtigde werkzoekende bij het UWV-Werkbedrijf
  • personen die als nieuwkomer een inburgeringcursus volgen
  • personen die een uitkering als kunstenaar krijgen én een WWIK-uitkering ontvangen
  • personen die jonger zijn dan 18 jaar, bijstand krijgen én een opleiding volgen
  • personen die student zijn bij een onderwijsinstelling die genoemd is in de Wsf of Wtos
  • personen die via het UWV een (re)integratietraject volgen én een arbeidsongeschiktheidsuitkering of WW-uitkering krijgen

De hoogte van de kinderopvangtoeslag

In de volgende tabel staat de hoogte van de kinderopvangtoeslag. Op de website van de belastingdienst aangaande toeslagen kun je een proefberekening maken. In de tabel is het eerste kind het kind met de meeste opvanguren. Als het eerste en het tweede kind evenveel opvanguren hebben geldt als eerste kind het kind met de laagste kosten.

Verzamelinkomeninkomensafhankelijke + vaste toeslag
1e kind2e kind ev
< 17.55396,5% 96,5%
17.554 - 18.72195,0%96,5%
18.722 - 19.88994,3%96,5%
19.890 - 21.05893,8%96,4%
21.059 - 22.22693,3%96,4%
22.227 - 23.39492,8%96,4%
23.395 - 24.56392,1%96,4%
24.564 - 25.73091,6%96,4%
25.731 - 26.98791,0%96,3%
26.988 - 28.24390,5%96,2%
28.244 - 29.50089,8%96,1%
(Bron: Ministerie OCW, 2010)

De uurprijs voor formele opvang

Formele opvang is die kinderopvang die gaat via een geregistreerde instelling of gastouderbureau. In 2009 was de maximale uurprijs gebonden aan een gemiddeld uurtarief van 6,10. In 2010 is dit niet meer het geval. De maximale uurprijs is vanaf 2010 afhankelijk van het gekozen type opvang.

De uurprijs voor informele opvang

Informele opvang is de opvang van kinderen via een niet-geregistreerde instelling. Er is hierbij geen sprake van reguliere opvang waarvoor geen kinderopvangtoeslag mogelijk is. De bedragen in de volgende tabel zijn gebaseerd op een oppas aan huis.

OmschrijvingPrijs per uur
Oppas overdag voor 1 kind 3,50 tot 5,50
Oppas overdag voor 2 kinderen 5,50 tot 7,00
Huishoudelijke werkzaamheden 9,00 tot 12,00
(Bron: NIBUD, juli 2009)
Gerelateerde artikelen
Kinderopvangtoeslag 2020: kinderopvangtoeslagtabel 2020Kinderopvangtoeslag 2020: kinderopvangtoeslagtabel 2020Als u in 2020 gebruik maakt van de kinderopvang, hebt u zeer waarschijnlijk recht op de kinderopvangtoeslag. Deze kinder…
Kinderopvangtoeslag 2015: kinderopvangtoeslagtabel 2015Kinderopvangtoeslag 2015: kinderopvangtoeslagtabel 2015De kinderopvangtoeslag 2015 is ongeveer gelijk aan die uit 2014. Waarop hebt u in 2015 recht? De kinderopvangtoeslagtabe…
Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Alle Nederlanders hebben recht op een basisuitkering. De mensen die geen recht hebben op salaris, winst uit onderneming…

Je schulden niet meer kunnen betalenJe schulden niet meer kunnen betalenOnoverkomelijke schulden, beslaglegging of faillissement, het kan iedereen overkomen. Door verlies van baan raak je krap…
Hoeveel fooi moet ik geven?Hoeveel fooi moet ik geven?Een fooi geeft u in Nederland als blijk van waardering voor de goede service. Horeca rekent over het algemeen wel op een…

Reageer op het artikel "Bijzondere bijstand en kinderopvang(toeslag)"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 10-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!