InfoNu.nl > Financieel > Geld > Tips om uw geldzaken weer op orde te krijgen

Tips om uw geldzaken weer op orde te krijgen

Tips om uw geldzaken weer op orde te krijgen Geldzorgen zijn op te lossen door te besparen op de uitgaven of door de inkomsten te verhogen. In de praktijk blijkt dat veel belastingplichtigen toeslagen en kortingen niet volledig benutten. Geld besparen door goed de uitgaven in de gaten te houden loont de moeite. Men staat er daarnaast vaak niet bij stil dat er rechten kunnen bestaan op kortingen en toeslagen. Hier kunt u alleen maar achter komen door u bewust te worden van uw geldzaken. De meeste mensen gaan niet voor hun plezier bankafschriften volledig uitpluizen om te sporen naar mogelijke besparingen. De meeste mensen letten zo slecht op hun afschrijvingen op hun bankafschriften, dat onterechte afschrijvingen helemaal niet opvallen. Minimaal een keer per maand zou u uw financiële huishouding na moeten lopen. Hebt u alles betaald wat u zou moeten betalen en u moet ook gaan vaststellen hoe u er financieel ervoor staat.

Hebt u recht op toeslagen?

De Belastingdienst heeft een uitstekende berekeningstool op toeslagen.nl beschikbaar gesteld om te berekenen in hoeverre u recht hebt op toeslagen. Door een aantal gegevens in te vullen kunt u binnen een paar minuten achterhalen of u recht hebt op extra tegemoetkomingen. U moet zich namelijk goed beseffen dat u niet onbeperkt met terugwerkende kracht geld terug kunt krijgen van de Fiscus. Om recht te maken op een toeslag hebt u uiterlijk tot 1 april het jaar opvolgend op het betreffende belastingjaar om de tegemoetkoming aan te vragen.

Voorlopige teruggave van de Belastingdienst

U kunt jaarlijks een teruggave krijgen in de maand juni of juli, maar u kunt er ook voor kiezen om maandelijks een deel van de teruggave te ontvangen. Op deze manier krijgt u maandelijks meer te besteden. U doet er wel verstandig aan om bij een voorlopige teruggave uzelf niet rijk te rekenen. U kunt de aftrekposten beter naar beneden afronden om te voorkomen dat u over het belastingjaar achteraf geld terug moet betalen. Een te hoge maandelijkse teruggave van 20, houdt in dat u over het belastingjaar 240 aan teveel ontvangen belastinggeld moet terugbetalen, plus de rente die ze daarvoor in rekening brengen.

Geld besparen door maandelijkse lasten te beperken

Door zeer kritisch op uw uitgaven te letten kunt u eenvoudig enkele tientjes per maand besparen. U kunt abonnementen van tijdschriften die u toch niet leest opzeggen, en van de sportschool waar u toch nauwelijks heen gaat. Ook op de verzekeringen kan een gemiddeld gezin besparen. Is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat u dure aanvullende dekkingen hebt op uw zorgpolis, of dat de auto nog steeds WA/Casco verzekerd is. U kunt ook veel geld besparen door van energieleverancier over te stappen naar een goedkopere partij. Televisie, internet en telefoon is tegenwoordig ook goed op te besparen door de producten te bundelen bij één leverancier.

Grote bedragen pinnen voor de dagelijkse uitgaven

Een bepaald deel van uw inkomen moet u reserveren voor de vaste maandelijkse uitgaven. Het resterende bedrag is vrij besteedbaar. Van dit bedrag zou u nog een deel moeten sparen en voor de vaste lasten moet u voldoende geld op de lopende rekening houden. U kunt goed controle houden over uw budget door maandelijks het vrij besteedbaar bedrag in contant geld op te nemen. Op deze manier houdt u inzichtelijk hoeveel u nog kunt uitgeven, zonder in de rode cijfers te komen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om uw geldzaken weer op orde te krijgen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-06-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!