InfoNu.nl > Financieel > Geld > De beste spaarrekening in 2019

De beste spaarrekening in 2019

De beste spaarrekening in 2019 Welke spaarrekening is de beste spaarrekening in 2019? Er zijn vele manieren van sparen bij een bank en dus ook vele verschillende soorten spaarrekeningen. Kijk niet alleen naar een hoge rente op een internetspaarrekening, maar let op meerdere aandachtspunten en stem uw keuze af op uw behoeften en wat voor u haalbaar is. Wilt u bijvoorbeeld een direct opneembare rekening of een spaardeposito voor langere tijd? Kies dus slim voor de hoogste spaarrente op een direct opneembare rekening, deposito, klimspaardeposito, klimrente, wekelijkse rente. Keuze genoeg.

Welke spaarrekening in 2019?

Aandachtspunten spaarrekening: wel of niet sparen met beperkende voorwaarden

Het is goed om na te gaan of uw spaarrekening bepaalde beperkingen kent. Soms snoepen deze beperkingen uw rente weg of kunt u niet bij uw geld. Ook al zou u dat graag willen. Bij al de mogelijke beperkingen is van belang te weten wat de eventuele boete voor u is. Een paar beperkingen op spaarrekeningen bij spaarbanken en grote banken op een rijtje:
  • Kunt u uw geld weer opnemen wanneer u het onverwacht nodig heeft?
  • Kunt u uw geld laten staan zo lang als u wilt?
  • Kunt u bijstorten wat u wilt?
  • Is er een minimum eerste storting vereist?
  • Is er een minimum vereist tegoed om rente te krijgen?
  • Is er een maximaal toegestaan tegoed, waarboven u een lage of geen vergoeding krijgt?
  • Is er een maximaal vrij opneembaar bedrag en hoe vaak mag u geld opnemen?
  • Zijn er nog andere voorwaarden?

De bonusrekening, de extra extra rekening en dergelijke

Ga goed na wat hier de voorwaarden zijn, wat er extra is en wanneer u de bonus krijgt. Een goed voorbeeld is de ING bank internet bonusrenterekening.

Internetspaarrekening als passende spaarrekening

Ook hier zullen vooral bij de kwartaalrekeningen beperkende voorwaarden gelden. Bij de gewone interne spaarrekeningen is dat niet het geval, terwijl de rente vaak wel interessant is. Kleinere vooral buitenlandse banken bieden regelmatig een interessante rente.

Klimrente rekening op klimspaardeposito

Vaak is helaas de rentevergoeding lager dan u zou verwachten. De jaarlijkse rentevergoeding is van jaar op jaar weliswaar hoger bij langer sparen, maar begint relatief laag, waardoor over de totale periode gemeten de rente toch nog laag is. Bovendien gaat de trein voor de nieuw gestorte bedragen steeds weer opnieuw rijden. Dat wil zeggen dat de rente voor nieuwe stortingen weer start bij het lage startniveau.

Wat is een deposito of spaardeposito?

Bij deze spaarvorm liggen de rente en looptijd vooraf vast. Tussentijds geld opnemen bij de spaarbank kan vaak wel, maar er staat u dan een forse boete te wachten. U doet er goed aan om de rente die u wordt geboden te vergelijken met de rente die u op een spaarrekening kunt krijgen. Deposito's zijn er met kortere en langere looptijden: van enkele maanden tot 1 of meer jaren vast.

Wat is een vreemde valuta deposito?

Hiermee spaart u in vreemde valuta, bijvoorbeeld Amerikaanse dollars. Belangrijk hierbij is het valutarisico. De vaak wat hogere rente wordt door het neerwaartse risico misschien volledig teniet gedaan. Zo is de dollar in korte tijd flink gedaald ten opzichte van de euro.

Wat is een annuïteiten deposito?

U legt een bedrag in, neemt vervolgens elk jaar een klein bedrag op en ontvangt over het saldo rente. Dit is handig wanneer u periodiek een aanvullend inkomen wilt. Er zijn reken modules beschikbaar om uit te rekenen hoeveel u bij een bepaalde rente kunt opnemen zonder het hoofd kapitaal te zeer aan te tasten, respectievelijk hoelang u hoeveel kunt opnemen om alles op te maken.

Wat zijn rentecertificaten?

Bij rentecertificaten is er een vaste vooraf vastgestelde rente en een vaste looptijd. Ook hier geldt: let er op dat u vaak tussendoor weliswaar geld kunt opnemen, maar hiervoor een hoge boete moet betalen.

Wat is index sparen?

Dit is een combinatie van sparen en beleggen op de beurs. Gaat het goed met de beurs dan neemt het rendement sterk toe. Maar besef wel dat de beurs ook omlaag kan. Wat kunt u dan nog doen. Kunt u uw geld dan gemakkelijk opnemen en is de inleg ook dan gegarandeerd?

Wat is groen sparen en groen beleggen?

Groen sparen of beleggen kan ook een interessante vorm van sparen zijn. De bedragen worden geïnvesteerd in projecten die voldoen aan bepaalde (fiscale) eisen en een bijdrage leveren aan een duurzame samenleving. Bekijk de mogelijke fiscale voordelen. Niet al het zogenaamde groen sparen en groen beleggen valt bijvoorbeeld onder een vrijstelling van de vermogensrendementsheffing van 1,2% en een belastingkorting.

Hoogste rente op rekening zonder voorwaarden

Bent u op zoek naar de hoogste spaarrente op een rekening zonder allerlei beperkende voorwaarden, kijk dan eens naar de actuele stand van zaken en de hoogste rente als u gaat sparen bij Nederlandse banken.

Slot beste spaarrekening 2019

Blijf niet bij een spaarrekening steken die weinig rente geeft, maar stap eenvoudig online met uw spaargeld over naar een nieuwe rekening en profiteer van een actierente. Dit is eenvoudig, snel en gratis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Vele banken bieden bonus sparen aan. Wat is bonus sparen in 2019? Hoe werkt deze manier van sparen? Wat zijn de voordele…
Groen sparen: Wat is het en wat zijn voordelen en nadelen?Groen sparen: Wat is het en wat zijn voordelen en nadelen?Je hoort als consument tegenwoordig veel over groen sparen maar wat betekent dat nou eigenlijk precies? Wat is groen spa…
Spaarrekening met voorwaarden 2019Spaarrekening met voorwaarden 2019Sparen met voorwaarden in 2019 is helemaal zo gek nog niet. Een spaarrekening met voorwaarden betekent immers meestal ee…
Spaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandSpaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandWie de spaarrente bij de Nederlandse banken te laag vindt kan overwegen om zijn spaargeld bij een buitenlandse bank te p…

Reageer op het artikel "De beste spaarrekening in 2019"

Reactie

C. P. Pronk, 30-09-2008 13:33 #1
Hoe betrouwbaar is de "Garantie" van de IJslandse Nationale Bank wanneer b.v. IceSave (zeer populair in Nederland) niet meer aan zijn/haar verplichtingen (op verzoek terugstorten) zou kunnen voldoen? Is het ingelegde spaargeld bij de 3 grote Ijslandse Internet-Spaarbanken niet erg groot in verhouding tot de omvang van de (slechtlopende) IJslandse economie? Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste C.P. Pronk,

1. U heeft te maken met twee toezichthouders, waarvan de IJslandse de hoofdtoezichthouder is. U heeft ook te maken met twee garantiestelsels, waarvan grofweg de eerste 20.000 euro garantie via de IJslandse toezichthouder verloopt. Kortom het is allemaal wat ingewikkelder.

2. U kunt er vanuit gaan dat de IJslandse Centrale bank betrouwbaar is, anders zou De Nederlandsche Bank geen toegang in Nederland verschaffen. Maar de IJslandse economie is wel degelijk in zwaar weer beland. Daar heeft u gelijk in.

3. Ik zelf zou niet snel meer inleggen dan de gegarandeerde bedragen.

Zie ook het artikel:

https://financieel.infonu.nl/geld/19708-spaarbank-icesave-spaarrekening-bood-toprente-van-525.html

4. Gelukkig staat de economie er in 2018 een stuk beter voor.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Hoogste spaarrente 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!