InfoNu.nl > Financieel > Geld > Sparen is een middel, geen doel

Sparen is een middel, geen doel

Geld opzij zetten is belangrijk voor de toekomst, maar het leven op dit moment moet ook door gaan. Veel mensen beperken hun leven door zeer zuinig te leven, maar het leven is te kort om alleen maar gericht te zijn op geld. Iedereen moet een reserve aan geld hebben om te kunnen leven. Vroeg of laat komt er een keer een financiële tegenvaller. Indien u op dat moment niet beschikt over spaargeld, zou u een dure lening moeten sluiten. Toch is het ook belangrijk om niet op uw geld te gaan zitten. Door zeer zuinig te leven, kunt u een behoorlijk kapitaal opbouwen. Dit komt de kwaliteit van het leven niet altijd ten goede. Door altijd zuinig te leven onthoudt u zichzelf van het eigenlijke doel van het geld. U moet geld gebruiken om uw leven prettiger te maken. Voor mensen met een laag inkomen drukt het gebrek aan geld een duidelijke negatieve stempel op het leven.

Geld beheerst de dag van mensen met een laag inkomen

Niet iedereen is in de mogelijkheid om spaargeld op te bouwen. Voor de minima is het sparen noodzakelijk om het hoofd boven water te houden bij financiële tegenslagen, maar vaak is dit nauwelijks te realiseren. Ze komen vaak in een positie dat ze maandelijks te weinig tot hun beschikking hebben, maar toch moeten ze een spaarbuffer opbouwen. Veel mensen met een laag maandelijks inkomen zijn dag en nacht met geld bezig. Ze moeten zeer zorgvuldig met elk dubbeltje omgaan om überhaupt de lopende maand door te komen. Zorgen over geld kunnen zo zwaar zijn, dat het gewoon onmogelijk is om echt gelukkig te zijn. Er zijn zoveel dingen die niet kunnen doordat er gewoon geen geld voor is. De kinderen kunnen niet sporten en een vakantie zit er ook nooit in.

Een groot vermogen geeft ook zorgen

Dat mensen met zeer lage inkomens zich druk maken of ze de maand wel door kunnen komen is logisch, maar ook veel vermogende mensen hebben grote zorgen over geld. Zij hebben wel veel geld, maar het is nooit genoeg. Ze zullen er alles aan doen om het vermogen toch nog te laten groeien naar een nog groter vermogen. Hierdoor zijn ze zelfs bereidt om grote risico’s te nemen. Veel rijken zijn rijk geworden door risico’s te nemen, en kunnen ook alles weer verspelen door nog meer grote risico’s te nemen. Een riskante belegging kan goed uitpakken, maar indien u dit blijft doen komt er een keer een grote tegenvaller. De rijken kunnen bijvoorbeeld geen genoegen nemen met een spaarrente van enkele procenten, terwijl ze op de beurs eenvoudig het dubbele kunnen verdienen. Hier kleven risico’s aan, maar dit nemen ze voor lief.

Leven als een vrek

Er zijn ook mensen die gelukkig worden van het zuinig zijn. Zij hebben geen doel om voor te sparen, maar zij sparen om het sparen. Vrekken hebben als doel om zo zuinig mogelijk te leven. Ze zijn te zuinig om het geld uit te geven, dus het vermogen blijft maar stijgen. Zij zouden ongelukkig worden indien ze het geld toch uit moeten geven.

Zie ook:
Schulden zijn op te lossen met besparingen
Sparen onmogelijk door hoog bestedingspatroon
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen is een middel, geen doel"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 05-12-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!