InfoNu.nl > Financieel > Geld > WW-uitkering, de meest gestelde vragen?

WW-uitkering, de meest gestelde vragen?

De duur en de hoogte van uw ww-uitkering is afhankelijk van uw arbeidsverleden en het salaris. Indien u recht hebt op een ww uitkering, krijgt u dit minimaal 3 maanden en maximaal 38 maanden. Om recht te hebben op de uitkering mag de werkloosheid u niet te verwijten zijn. Indien u 36 weken vóór uw ontslag minimaal 26 weken hebt gewerkt, hebt u recht op een ww-uitkering. Dit is de zogenaamde wekeneis. Het maakt hierbij niet uit hoeveel uren u hebt gewerkt. Werklozen die voldoen aan de wekeneis hebben recht op een verlengde uitkering indien ze de laatste vijf jaren minimaal vier jaren hebben gewerkt. In deze periode moet er minimaal 52 dagen loon ontvangen zijn per jaar. Dit is de zogenaamde jareneis.

Hoe lang krijg ik een ww-uitkering?

Werklozen die voldoen aan de wekeneis en aan de jareneis hebben recht op het aantal gewerkte jaren vermenigvuldigd met één maand. Iemand met een arbeidsverleden van zes jaar heeft dus recht op zes maanden een ww-uitkering.

Hoe bereken ik mijn arbeidsverleden?

Om uw arbeidsverleden vast te stellen, worden de feitelijke dienstjaren en fictieve dienstjaren bij elkaar opgeteld. Uw feitelijke dienstjaren zijn uw dienstjaren vanaf 1998 waarin u minimaal 52 dagen hebt gewerkt. Het jaar van werkloosheid telt in dit geval niet mee. Dus iemand die in 2009 werkloos is geworden heeft: 2009 1998 = 11 feitelijke dienstjaren. De fictieve dienstjaren zijn afhankelijk van uw leeftijd. Het gaat om het aantal jaren waarin u 18 bent geworden tot 1998. Het doet niet ter zake of u werkelijk gewerkt hebt in deze periode. Iemand met een geboortedatum in 1960 heeft dus 20 fictieve dienstjaren (1998 1978 ).

Hoe hoog is de uitkering?

De maximale uitkering is een percentage van uw laatstverdiende loon, maar maximaal over het dagloon ( 183,15 per dag voor 2009). De eerste twee maanden van de uitkering ontvangt u 75 procent van uw salaris en daarna gaat de uitkering naar 70 procent van het laatst verdiende loon of dagloon.

Wat gebeurt er als de uitkering onder het sociaal minimum komt?

Werknemers met een laag inkomen ontvangen bij werkloosheid ook eerst 75 procent en daarna 70 procent van het laatst verdiende loon. Indien dit niet voldoende is om van rond te komen bestaat er de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een extra uitkering tot het niveau van het sociaal minimum. Dit geldt uitsluitend in het geval het gezinsinkomen te laag is, dus ook het inkomen van de partner wordt hierin meegenomen.

Wat gebeurt er na het verstrijken van de periode van de ww-uitkering?

Vanaf dat moment komt u in de bijstand. Ook in dit geval geldt het inkomen van het gezin weer als maatstaf.

Hoe vraag ik een ww-uitkering aan?

U moet zich inschrijven bij het UWV Werkbedrijf als werkzoekende. Dit gaat tegenwoordig digitaal via Werk.nl. Om de inschrijving te kunnen voltooien hebt u een DigiD nodig. Dit is een digitale handtekening die u ook gebruikt voor de jaarlijkse aangifte bij de Belastingdienst. Na een persoonlijk gesprek bij het UWV is uw inschrijving officieel. In het gesprek bij het UWV moet u een geldig legitimatiebewijs (rijbewijs mag niet) meenemen en een document waar uw burgerservicenummer op staat. Na de inschrijving bij het UWV kunt u via het internet uw ww-uitkering aanvragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
WW-uitkering berekenen - Hoeveel geld krijg ik?Een baan verliezen is erg vervelend. Dit betekent een enorme terugval in inkomsten, ook als je minder uren moet gaan wer…
Ontslag gehad? Waar heeft u recht op? Zoek juridisch adviesOntslag gehad? Waar heeft u recht op? Zoek juridisch adviesU heeft ontslag gekregen en u bent het er niet mee eens. In dit artikel leest u meer informatie over de ontslagprocedure…
De hoogte van de WW-uitkering berekenenDe hoogte van de WW-uitkering berekenenWerknemers die aan bepaalde eisen voldoen, hebben recht op een WW-uitkering voor een bepaalde periode. De hoogte van de…
Waar hebt u recht op na ontslag?Na ontslag moet u in eerste instantie zorgen dat u een vervangende uitkering krijgt. In hoeverre u recht hebt op een WW-…
Bronnen en referenties
  • UWV

Reageer op het artikel "WW-uitkering, de meest gestelde vragen?"

Reactie

Mark Zweers, 26-12-2010 22:55 #1
Ik kom via de ziektewet dadelijk in de ww terecht. Ik word geopereerd waneer ik nog in dienst ben, maar mijn contract loopt af en word niet verlengd. die tijd zal ik in de ww terecht komen, kan ik dan huursubsidie aanvragen.!?

Infoteur: Esmee
Laatste update: 21-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!