InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kinderbijslag, de meest gestelde vragen

Kinderbijslag, de meest gestelde vragen

De overheid verstrekt mensen met kinderen een tegemoetkoming in de kosten van het opvoeden van kinderen. Iedereen die in Nederland woont of werkt, en kinderen heeft tot 18 jaar heeft recht op kinderbijslag. In dit artikel treft u de meest gestelde vragen aan. Kinderen opvoeden is niet eenvoudig en ook niet goedkoop. Ongeacht het inkomen hebben Nederlanders met kinderen tot 18 jaar recht op kinderbijslag. Deze tegemoetkoming wordt verstrekt per kind en de hoogte van de kinderbijslag is afhankelijk van een aantal voorwaarden. Vooral gezinnen met een laag inkomen en meerdere kinderen kunnen niet zonder deze financiële toelage. De kinderbijslag wordt uitgevoerd en uitgekeerd door de Sociale Verzekeringsbank. De rechten zijn vastgelegd in de Algemene Kinderbijslagwet.

Wie heeft er recht op kinderbijslag?

Een vereiste is uiteraard dat u kinderen binnen uw gezin opvoedt tot maximaal 18 jaar. Het gaat hierbij niet uitsluitend om biologische kinderen, maar ook om stiefkinderen, pleegkinderen, geadopteerde kinderen en andere kinderen die door u worden verzorgd en opgevoed.

Waar is de hoogte van de kinderbijslag van afhankelijk?

De hoogte van de drie maandelijkse uitkering is afhankelijk van de leeftijd van uw kinderen. De kinderbijslag gaat omhoog op het moment dat het kind 6 jaar is geworden en vervolgens ook nog een keer op het moment het kind 12 jaar is geworden. De kinderbijslag is hoger in het geval het kind bijvoorbeeld in verband met een handicap niet thuis woont en u hierdoor hoge kosten maakt.

Hoeveel kinderbijslag krijg ik uitgekeerd?

Voor kinderen geboren vóór 1 januari 1995 kunt u een hogere bijdragen krijgen dan voor jongere kinderen. Voor kinderen tot 6 jaar ontvangt u ongeveer 195 per kwartaal, voor kinderen tussen de 6 jaar tot 12 jaar ontvangt u 237 per kwartaal en voor oudere kinderen 279. Voor kinderen geboren vóór 1 januari 1995 kan de bijdrage hoger worden indien er meerdere kinderen binnen het gezin zijn. Kinderen geboren vóór 1 januari 1995 die geen broers en zussen hebben bedraagt de kinderbijslag gewoon 237 per kwartaal. Dit kan maximaal oplopen tot 415 per kind in het geval er tien kinderen binnen het gezin zijn.

Wanneer wordt de kinderbijslag uitgekeerd?

U eerste kinderbijslag wordt uitgekeerd aan het eind van het kwartaal na de geboorte, in het kwartaal van de geboorte krijgt u geen kinderbijslag. De uitkeringen worden vervolgens uitkeert in de maanden: januari, april, juli en oktober.

Hoe kan ik kinderbijslag aanvragen?

Het aanvragen hoeft u zelf geen actie voor te ondernemen. U doet namelijk na de geboorte al aangifte bij de gemeente. De gemeente zal er voor zorgen dat dit doorgegeven gaat worden aan de SVB (Sociale Verzekeringsbank). Binnen vier weken na de geboorte zullen zij u een aanvraagformulier en toelichting toesturen.

Heeft een bijbaan van mijn kind gevolgen voor de kinderbijslag?

Kinderen tot 16 jaar mogen bijverdienen, zonder dat het invloed heeft op de kinderbijslag. Voor kinderen van 16 of 17 jaar kan het wel invloed hebben. Verdient hij of zij meer dan 1.240 netto per kwartaal, dan wordt er geen kinderbijslag uitgekeerd in dat kwartaal. Inkomen van het kind boven de 800 netto per kwartaal moet opgegeven worden bij de Sociale Verzekeringsbank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Een vakantiebaan die niet meer dan 1250 euro oplevert heeft geen gevolgen voor de kinderbijslag, mits een kind niet meer…
Kinderbijslag en AOW onafhankelijk van het inkomenTwee volksverzekeringen verschaffen een uitkering ongeacht de hoogte van het inkomen of van het vermogen. Hierdoor komt…
Algemene Kinderbijslagwet (AKW)Algemene Kinderbijslagwet (AKW)Hoe lief en aandoenlijk kinderen ook zijn: ze vreten geld, letterlijk en figuurlijk. De kosten voor de zorg van het kind…
Kinderbijslag 2014 omlaag?Kinderbijslag 2014 omlaag?De kinderbijslag 2014 gaat toch niet omlaag, het kindgebonden budget 2014 blijft grotendeels gelijk en het kindgebonden…
Kinderbijslag 2013Kinderbijslag 2013De hoogte van de kinderbijslag 2013 is al sinds januari 2012 en juli 2012 lager dan het was in 2011 en de kinderbijslag…
Bronnen en referenties
  • SVB

Reageer op het artikel "Kinderbijslag, de meest gestelde vragen"

Reacties

Karin, 07-04-2015 21:43 #4
Mijn kind heeft speciaal onderwijs gevolgd, is nu 16 geworden, we wonen nu in Spanje, hij gaat niet naar school, hier bestaat geen spec.onderw. En werkt niet. Volgens de wet WEC is hij vrijgesteld van kwalificatieplicht/starterskwalificatie, maar de SVB zegt dat hij vrijstelling aan had moeten aanvragen (dat is wel heel vreemd toch?!) ze hebben de KB stopgezet naar mijn mening onterecht. Vervolgens willen ze via UWV laten bepalen hoeveel procent hij arbeidsongeschikt is, ook al vreemd want waarom dit onderzoek, als hij door vrijstelling kwalificatieplicht al aan de voorwaarde voor het recht op KB in het buitenland voldoet. Graag uw mening in deze.

Jan Luchtenberg, 03-09-2013 20:46 #3
Een HBO-student, die géén recht meer heeft op studiefinanciering, heeft die nog wel recht op kinderbijslag? Zijn leeftijd is 26 en thuiswonend.

Anoniem, 28-05-2010 16:31 #2
Ik ben 15 en al mijn vrienden/innen die krijgen geld van hun kinderbijslag.

Mijn vraag is dus, heb ik recht op mijn kinderbijslag of mogen mijn ouders al dat geld inhouden om de gas/water/stroom etc. te betalen? of hoort al dat geld tot mij toe om kleding van te kopen?
of de helft? Reactie infoteur, 29-05-2010
De ouders ontvangen het geld en kunnen ook zelf bepalen waar zij het aan uitgeven.

Joop Gelok, 25-10-2009 12:04 #1
Heb ik recht op kinderbijslag als mijn kind om de week (een hele week) bij mij woont maar niet bij mij staat ingeschreven? Reactie infoteur, 27-10-2009
Volgens het SVB hebben beide ouders recht op kinderbijslag, maar indien beide ouders kinderbijslag aanvragen, krijgt de verzorgende ouder de kinderbijslag.

Infoteur: Esmee
Laatste update: 21-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 4
Schrijf mee!