InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Waar hebt u recht op na ontslag?

Waar hebt u recht op na ontslag?

Na ontslag moet u in eerste instantie zorgen dat u een vervangende uitkering krijgt. In hoeverre u recht hebt op een WW-uitkering, hangt af van uw persoonlijke situatie. U moet zich in ieder geval gaan melden bij het UWV. Er zijn diverse redenen voor werkgevers om ontslag aan te zeggen aan werknemers. Dit kan gebeuren na het aflopen van een tijdelijk contract, u kunt op staande voet ontslagen worden, maar u kunt uw baan ook verliezen door een reorganisatie of faillissement. In het verleden was het niet toegestaan om als werknemer in te stemmen met een ontslag. Deze regels zijn versoepeld en na ontslag met wederzijds goedvinden verliest u niet uw recht op een WW-uitkering.

U bent het niet eens met het ontslag
Indien u het niet eens bent met de werkgever over het ontslag, kunt u per brief een bezwaar indienen. Om ervoor te zorgen dat u de juiste zaken in de brief zet, kunt u dit in overleg doen met een advocaat. In het geval u lid bent van de vakbond, kunnen zij u hierbij helpen. Een advocaat inschakelen is kostbaar, maar onder voorwaarden hebt u recht op gratis hulp van het Juridisch loket.

Ontslag toezeggen

De werkgever kan op twee manier ontslag aanvragen in het geval de werknemer een vast contract heeft. Dit kan gebeuren bij het UWV of via de kantonrechter. De manier die de werkgever kiest is ook afhankelijk van de ontslagreden. Bij ontslag op staande voet zal het ontslag lopen via de rechter. Na een ontslag bij een faillissement zal het ontslag worden aangevraagd bij het UWV.

Recht op een WW-uitkering

Onder voorwaarden bestaat er recht op een tijdelijke WW-uitkering. U moet in ieder geval jonger zijn dan 65 jaar. Daarnaast gelden de volgende eisen:
  • U verliest door het ontslag minimaal vijf werkuren in de week. In het geval u minder dan tien uren werkte, verliest u minimaal de helft van de uren
  • U ontslag mag u niet te verwijten zijn (zelf ontslag genomen of op staande voet ontslagen)
  • U moet verzekerd zijn voor de WW
  • U hebt u ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf

Hoe lang hebt u recht op een WW-uitkering?

Er bestaat minimaal recht op een uitkeringsduur van drie maanden. De duur kan maximaal oplopen tot een periode van drie jaren en twee maanden. Daarna stopt de WW-uitkering. Mocht u nog geen baan hebben gevonden, dan zou u in aanmerking kunnen komen voor een bijstandsuitkering. Dit recht is onder andere afhankelijk van het gezinsinkomen.

U moet voldoen aan de wekeneis om recht te hebben op een WW-uitkering

Om aanspraak te kunnen maken op de uitkering moet u de 36 weken voorafgaand aan het ontslag,
minimaal 26 weken gewerkt hebben. Iedere week moet u minimaal één dag gewerkt hebben, anders mag een week niet worden meegeteld.

De lengte van de uitkering is afhankelijk van de jareneis

Indien u voldoet aan de wekeneis, hebt u recht op drie maanden een WW-uitkering. Voor een langere periode, moet u voldoen aan de jareneis. Deze houdt in dat u de afgelopen vijf jaren minimaal vier jaar hebt gewerkt. In deze jaren moet u minimaal 52 dagen gewerkt hebben.
Gerelateerde artikelen
Ontslag gehad? Waar heeft u recht op? Zoek juridisch adviesOntslag gehad? Waar heeft u recht op? Zoek juridisch adviesU heeft ontslag gekregen en u bent het er niet mee eens. In dit artikel leest u meer informatie over de ontslagprocedure…
Een WW-uitkering aanvragen, wat moet ik weten?Een WW-uitkering aanvragen, wat moet ik weten?Het kan iedereen overkomen: je dreigt werkeloos te worden. In dat geval kun je een WW-uitkering, oftewel werkloosheidswe…
Fictieve opzegtermijn bij ontslag met wederzijds goedkeurenFictieve opzegtermijn bij ontslag met wederzijds goedkeurenWegens omstandigheden kan het voor beide partijen duidelijk zijn, dat het arbeidsverband beter ontbonden kan worden. Zow…
Wat te doen bij ontslag?Wat te doen bij ontslag?De werknemer wordt beschermd tegen de werkgever. Hierdoor kan de werkgever een werknemer niet zomaar ontslaan. Er zijn e…
Arbeidsovereenkomst samen beëindigen en toch recht op WWArbeidsovereenkomst samen beëindigen en toch recht op WWAls een bedrijf gaat reorganiseren of inkrimpen betekent dit vaak dat er mensen uit moeten. Een werknemer kan het ontsla…

Reageer op het artikel "Waar hebt u recht op na ontslag?"

Reactie

P. Leentvaar, 02-12-2016 21:57 #1
Hoelang heb je recht op ww na 17 jaar werk?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!