InfoNu.nl > Financieel > Geld > Private banking

Private banking

Private banking Banken richten zich door middel van private banking op rijke particulieren. Zij willen graag het vermogen van deze mensen beheren, omdat zij dit dan weer kunnen investeren of uitlenen en op die manier er geld aan kunnen verdienen. Daarom bieden ze rijke particulieren een goede service, zoals een vaste contactpersoon en een snelle afhandeling van zaken. De grootste banken beheren een vermogen van meer dan duizend miljard euro. Lees er alles over in dit artikel. Private banking is een begrip dat slaat op de financiële dienstverlening die banken geven aan rijke particulieren. De grens om hiervoor in aanmerking te komen ligt bij ongeveer één miljoen vrij besteedbaar inkomen, alhoewel bij sommige banken die grens lager ligt. De term private slaat op de persoonlijke manier waarop banken met hun klanten omgaan. Vaak hebben zij eigen contactpersonen en en hebben zij voorrang bij tal van zaken. Banken doen dit uiteraard omdat deze mensen veel geld hebben en banken er bij gebaat zijn om hun in de klantenportefeuille te hebben. Soms worden er extra kosten in rekening gebracht voor de service, maar vaak hoort een belangrijk deel bij de gratis dienstverlening. De term voor de het bankieren voor de grote massa is retail banking.

Financiële dienstverlening

is de term voor de financiële dienstverlening van banken aan welgestelde particulieren. Om voor private banking in aanmerking te komen moet een klant ongeveer één miljoen euro vrij besteedbaar hebben, hoewel enkele banken deze grens verlaagd hebben. De term private slaat op de persoonlijke benadering die gepaard gaat met private banking, in tegenstelling tot de massamarkt van gewoon consumentenbankieren (retail banking). Daar worden mensen ook geholpen, maar is de service gewoon is een stukje minder goed.

Grootste private banks

In 2006 was het Zwitserse UBS de grootste private bank ter wereld gemeten naar het vermogen dat zij beheerden. Op nummer twee stond Citigroup, op een kleine afstand gevolgd door Merill Lynch. Deze banken beheerden samen aan particuliere vermogens meer dan duizend miljard dollar. In Nederland zijn er vooral de wat kleinere exclusieve banken die zich hebben toegelegd op private banking. Dat zijn banken als Van Landschot Bankiers, Schretlen & Co en Gilissen Bankiers. Ook grote banken hebben intussen de markt van private banking ontdekt. Zo hebben de ING Bank en de ABN Amro aparte afdelingen die zich op deze groep richtten.

Private banking bij ING

ING wil zijn private bank juist verkopen, met uitzondering van het Nederlandse gedeelte van de bank. ING heeft een vermogen van ongeveer 60 miljard euro onder haar beheer. De bank biedt diensten aan aan rijke particulieren, met name ondernemers. ING Private Banking is op dit moment actief in België, Zwitserland, Luxemburg, Hongkong, Singapore en de Filipijnen. Ze wil haar bank afstoten omdat zij zich wil richten op haar kernactiviteiten in Nederland. Het Private banking-deel van de bank zorgde in 2008 voor een winst van 111 miljoen euro. Een jaar daarvoor was dat 200 miljoen euro.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Private banking"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!