InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rijk door erfenis: wat doen als je veel geld geërfd hebt?

Rijk door erfenis: wat doen als je veel geld geërfd hebt?

Rijk door erfenis: wat doen als je veel geld geërfd hebt? Rijk worden door erfenis is voor velen een droom die uitkomt. Maar veel geld erven kan je leven danig overhoop halen doordat het je verrast. Je bent gewoon om te gaan werken om de maand rond te komen en plots heb je zoveel geld geërfd dat je kan gaan rentenieren. Hoe ga je daar mee om en wat doe je met al dat geld? Een oplossing kan zijn om je kapitaal toe te vertrouwen aan een professioneel vermogensbeheerder. Via de optie van private banking geef je de verantwoordelijkheid over je fortuin aan een financieel specialist en kan je tegelijk zorgeloos genieten van je geërfd kapitaal. Op die manier wordt je kapitaal professioneel beheerd door een vermogensbeheerder, waardoor je een aantrekkelijk rendement kan halen uit je erfenis. Wat kan je doen als je rijk bent geworden door een aanzienlijke erfenis?

Rijk worden door erfenis

Wat voor de een normaal is, is voor de ander bijzonder. Zo gaat het ook met rijkdom: sommigen zijn er van jongsaf aan mee opgegroeid, terwijl rijkdom voor anderen een ongemakkelijke situatie kan zijn. In het laatste geval kunnen mensen verkeren die plots met een grote erfenis in aanraking gekomen zijn. Ze zijn heel hun leven gewoon geweest om met veel moeite de eindjes aan mekaar te knopen, en nu erven ze zoveel geld dat het hun leven helemaal overhoop haalt.

Veel geld geërfd: wat nu?

De meerderheid van de bevolking droomt er allicht van om veel geld te erven. Misschien hebben je ouders wel een onverwacht hoge spaarrekening die jou toekomt? Of misschien heeft die suikeroom die altijd zoveel sympathie voor je had heel zijn erfenis aan jou overgemaakt? Voor sommigen wordt dit meer dan een droom: het wordt een verrassing die hun leven zal veranderen. Want heel je "mindset" kan gaan veranderen als je veel geld hebt. Want waarom nog gaan werken als het niet meer hoeft om rond te komen? Lekker lui rentenieren is toch veel leuker? En wie weet wil je wel in een mooier huis gaan wonen of de wereld rondreizen?

Erfenis niet verbrassen

Als je veel geld erft, is het cruciaal om enkele dingen te beseffen. Op het eerste zicht zal je leven er op materieel vlak makkelijker op worden, je bent immers zeker van je financiële onafhankelijkheid. Op emotioneel vlak komen er wel een heleboel nieuwe dingen bij kijken. Je krijgt nu de verantwoordelijkheid over een groot vermogen dat je moet zien te beheren op een zo effectief mogelijke wijze. Een erfenis helemaal verbrassen door geld aan ramen en deuren uit te smijten is vanzelfsprekend uit den boze.

Tip: blijf jezelf

Besef dat een groot fortuin een mens kan veranderen, alleen omwille van de macht die geld met zich meebrengt. Als je zoveel dingen kan kopen met je geld, dan kan je misleid worden door ideeën die daaruit voortkomen. Niet alles is te koop en dat is een van de eerste dingen die je moet beseffen. Geniet van de voordelen die je geld je kunnen opleveren, maar wees op je hoede voor de nadelen die het kan veroorzaken. Trap niet in de val van pretentie en decadentie en blijf jezelf. Trouw zijn aan jezelf is des te meer een kunst als je beschikt over een groot kapitaal. Verander niet teveel aan je levenswijze want dat vergroot de kans dat ook jijzelf zal veranderen.

Geld veilig stellen

Neem in de eerste plaats de tijd om even afstand te nemen van het geluk dat je is overvallen. Stel een lijstje op met de dingen die je zeker wilt doen met je geld. Je geld veilig stellen op een spaarrekening, voor jezelf, je partner, je ouders en je kinderen, zodat niemand iets tekortkomt in het heden en de toekomst: dit is een goede en faire uitgangspositie. Maak gebruik van mogelijkheden als levensverzekering, lijfrente, en veilige beleggingen als vastgoed. Wanneer je denkt dat je broodje gebakken is, tel dan uit wat er overblijft van je kapitaal.

Vermogen beheren: private banking

Professionele begeleiding

Wat er overblijft van je kapitaal kan je een plaats geven in het kader van "vermogensbeheer" of "private banking". Sommige banken voorzien in de optie om je fortuin toe te vertrouwen aan een professioneel vermogensbeheerder. Vermogensbeheerders zijn financiële specialisten die gewoon zijn om met grote kapitalen om te gaan en een mooie rente te laten opleveren.

Rustig rentenieren

Tegelijk houden ze rekening met alle wettelijke regels aangaande fiscaliteit en doen ze voorstellen inzake vermogensuitbouw en erfopvolging. Deze optie om je geld te laten beheren via private banking is een goede manier om zorgeloos te genieten van je kapitaal en terzelfdertijd de stress en verantwoordelijkheid van je beleggingsportefeuille uit handen te geven, in de goede handen van een financieel specialist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
KBC Private Banking: welke diensten biedt KBC aan?KBC Private Banking: welke diensten biedt KBC aan?De Belgische bank KBC biedt verschillende diensten aan in haar KBC Private Bankingformule. KBC Private Banking wordt aan…
Vermogensbeheer & sudden wealth syndroom (private banking)Vermogensbeheer & sudden wealth syndroom (private banking)Plotseling veel geld door erfenis of loterij kan een probleem zijn. Plotseling erg rijk worden door loterij, grote prijs…
Private bankingPrivate bankingBanken richten zich door middel van private banking op rijke particulieren. Zij willen graag het vermogen van deze mense…
De bank Van LanschotDe bank Van LanschotVan Lanschot is een Nederlandse bank. Het is sinds een aantal jaren de oudste bank van het land. Van Lanschot heeft een…
Soorten vermogensbeheer 2019Soorten vermogensbeheer 2019Goed vermogensbeheer, wat houdt dat in en bij wie moet u zijn in 2019? Is bijvoorbeeld Fintessa wat voor u of kiest u to…
Bronnen en referenties
  • https://privatebanking.kbc.be/nl, bezocht op 01/11/2015.
  • http://www.geldenemotie.nl/index.php/geerfd-geld/, bezocht op 01/11/2015.

Reageer op het artikel "Rijk door erfenis: wat doen als je veel geld geërfd hebt?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!