InfoNu.nl > Financieel > Geld > De bank Van Lanschot

De bank Van Lanschot

De bank Van Lanschot Van Lanschot is een Nederlandse bank. Het is sinds een aantal jaren de oudste bank van het land. Van Lanschot heeft een reputatie dat zij zich vooral op vermogende klanten richt. Dat komt ook zo naar voren in haar sponsorbeleid. Daarnaast richt de bank zich ook vooral op familiebedrijven. Van Lanschot is een Nederlandse bank. De bank werd opgericht in 1737. Cornelis van Lanschot begon destijds een handelshuis in 's Hertogenbosch. Na zijn overlijden werd de bank voortgezet door zijn nazaten. Tot het overlijden van Jan Cees van Lanschot in 1991 was er altijd een nakomeling van Cornelis van Lanschot bestuursvoorzitter van de bank. In 1991 was Bert Heemskerk de eerste buitenstaander die directeur werd. Hij kwam destijds van de ABN Amro over. De bank is de oudste bank van Nederlands sinds Vlaer & Kol is opgegaan in de ABN Amro.

Vooral actief in de lage landen

Van Lanschot is vooral actief in de lage landen. In Nederland heeft Van Lanschot dertig kantoren en in België acht. Verder zijn er twee kantoren in Zwitserland, één in Luxemburg, en elk een kantoor op Curaçao en het Kanaaleiland Jersey. De meeste kantoren zitten in oude monumentale panden. Dat doet de bank om te tonen dat zij een lange en daardoor betrouwbare traditie heeft. Het hoofdkantoor van de bank is gevestigd in een monumentaal pand in Den Bosch. Het pand heet De Gulden Hopsack. Het pand is gebouwd in 1619 en is door de jaren heen gebruikt door bierbrouwers en wijnkopers. Het hoofdkwartier van de bank is daar gevestigd sinds de jaren zestig.

Private banking door Van Lanschot

Als het gaat om particulieren, het zogeheten private banking, richt de bank zich vooral om de meer vermogende klanten. Dat gaat het gemiddeld om klanten die meer dan een miljoen euro te besteden hebben. Ze proberen deze klanten aan zich te binden door zoveel mogelijk persoonlijke dienstverlening te bieden. De bank richt zich op vermogensvorming en vermogensbescherming. Als het gaat om business banking, dan richt de bank zich vooral op familiebedrijven en de eigenaren van deze bedrijven. Zij bieden aan om zowel hun persoonlijke als zakelijke langen te behartigen. In de institutionele markt, het zogeheten vermogensbeheer, probeert de bank vooral te beleggen namens grote fondsen, bijvoorbeeld pensioenfondsen, die zelf geen beleggingsafdeling hebben. Dit verschijnsel staat ook bekend als fiduciair management.

Van Lanschot richt zich op vermogende klanten

De bank heeft verschillende labels en dochterbanken onder zich hangen. Met het label Van Lanschot Kempen richt Van Lanschot zich specifiek op particulieren wiens vermogen boven de 5 miljoen euro ligt. Daar is namelijk veel aan te verdienen. Ook hebben ze in 2006 de bank Van Kempen & Co overgenomen. Daarmee verlenen ze hun beleggingsdiensten aan onder andere pensioenfondsen. In 2004 heeft Van Lanschot van de ING Groep CenE-bankiers overgenomen. Dit is een bank die gespecialiseerd is in de gezondheidszorg en veel met ziekenhuizen samenwerkt.

Sponsoring sportevenementen

Van Lanschot sponsort veel sportevenementen. De bank sponsort vooral sporten waar haar doelgroep veel komt, namelijk de wat meer vermogende kringen. Zo sponsort Van Lanschot de Nederlandse golfer Maarten Lafeber en verschillende teams in de hoofdklasse. Ook is ze hoofdsponsor van de Nederlandse Golf Federatie. Daarnaast is de bank hoofdsponsor van Springpaarden Fonds Nederland. Dit fonds probeert goede springpaarden voor de verschillende Nederlandse ruiters te behouden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De bank Van Lanschot"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!